Älytekniikka tuli kotiin

6. kesäkuu 2018 - 12:53 -- Verkkotoimitus
Aistio

Tekniikan on tarkoitus tehdä elämästä helpompaa monin eri keinoin, mutta kuinka hyvin siinä onnistutaan? Hengitysliitto kommentoi ulkopuolisena asiantuntijana ”Asu Oikein” -projektin tuotoksia eli analysoi sisäilman olosuhteita 4 kohteessa eli 2 omakotitalossa ja 2 kerrostaloasunnossa. Seuranta toteutetaan suomalaisen Soficta Oy:n kehittämän langattoman Aistio-järjestelmän avulla. Projektin etenemisestä on luvassa bloggausten sarja, jotka julkaistaan n. 6 viikon väliajoin Hengitysliiton verkkosivuilla puolen vuoden ajan. Blogeissa keskitytään aina johonkin sisäilman olosuhteeseen eli lämpötilaan, sisäilman suhteelliseen kosteuteen ja hiilidioksidipitoisuuteen. Kyseessä on journalistinen, ei kaupallinen yhteistyö.

Miksi Hengitysliitto lähti mukaan?

Sisäilman tutkiminen on ajankohtainen asia, niin julkisissa tiloissa kuin kodeissakin. Seuraamme kiinnostuneina uusien menetelmien kehittämistä ja käyttöönottoa. Kun tarjoutui mahdollisuus lähteä ulkopuolisena asiantuntijana havainnoimaan sisäilman seurantadataa tähän projektiin, tartuimme siihen mielellämme. Minulla sisäilma-asiantuntijana on pääsy kaikkeen antureiden keräämään dataan ja voi siten muodostaa niistä oman arvioni. Kerron havainnoista tässä bloggausten sarjassa.

Mistä puhumme, kun puhumme sisäilma-antureista?

Langaton anturi, joka näkyy tämän jutun kuvituksena, on itse asiassa varsin huomaamaton laite. Sen kriittiset mitat ovat 85mm x 85mm, paksuuskin vain 25mm. Kaapelointia tai sähkövirtaa ei tarvita, sillä anturi on paristokäyttöinen. Asennusjälkiäkään ei tarvitse pelätä, sillä kiinnitys tapahtuu testatulla tarrakiinnityksellä. Asennus on nopeaa ja kestää vain reilun varttitunnin verran asuntoa kohden.

Tämän projektin ajaksi asennettujen antureiden määrä asuntoa kohtaan vaihtelee asunnon koon ja huonemäärän mukaan. Käytännössä anturit asennetaan kaikkiin oleskelutiloihin, keittiöihin, kodinhoitohuoneisiin ja kylpyhuoneisiin, mutta ei muihin tiloihin kuten vaatehuoneisiin, WC-tiloihin ja saunaan.

Testihenkilöt ovat kuin kuka tahansa meistä

Tietojen eli datan keräys on alkanut maaliskuussa. Mukana on erilaisia rakennustyyppejä, eri ikäisiä rakennuksia ja erilaisia ilmanvaihtojärjestelmiä edustavia asuntoja. Myös asujien kirjo haluttiin esiin, joten mukana on Salosta sinkkumies ja lapsiperhe, Tuusulasta varttunut pariskunta ja Oulusta johtaja perheineen. Osallistujat saavat myös itse oikeudet mittausjärjestelmään, joten he voivat seurata reaaliaikaisesti oman asuntonsa tietoja matkapuhelimellaan ja tietokoneellaan.

On mielenkiintoista myös seurata puoli vuotta, mikä testihenkilöitä mietityttää, kun mittaustuloksia alkaa kertyä. Tähän aluksi kysyimme testihenkilöiltä, mikä sai heidät lähtemään mukaan tähän projektiin:

- Sisäilman vaihtelu eri vuodenaikoina kiinnostaa. Hiilidioksidin mittaaminen ja vaikutus sisäilman laatuun on vähemmän julkisessa keskustelussa mukana, eli faktan saaminen myös ko. asiaan liittyen kiinnostaa. Jos talotekniikka ja asuminen ovat kohdillaan, niin kaikissa määräysten mukaisesti rakennuksissa pitäisi pystyä hengittämään hyvää sisäilmaa.

- Lähdin mukaan, koska taloyhtiössä jossa asun, oli ongelmia lämmönsäädön kanssa. Asia kiinnostaa myös siksi, että olen itse kiinteistöhuollon ammattilainen. On hyvä seurata oman asunnon mittaustuloksia.

- Ajattelin että olisi mukava saada dataa sisäilmasta. Vaikka kesän kuumuutta lukuun ottamatta varsinaisia ongelmia ei ole ollutkaan.

Tästä näet asuntojen perustiedot:

Asunto sinkkumies Salosta

Kerrostaloasunto: 48 m2, rakennusvuosi: 1986, asukkaita 1, painovoimainen ilmanvaihto, anturit 3 kpl: olohuone, makuuhuone ja kylpyhuone

Pariskunta Tuusulasta

Kerrostaloasunto: 55 m2, rakennusvuosi: 2001, asukkaita 2, koneellinen tulo- ja poistoilmanvaihto, anturit 3 kpl: olohuone, makuuhuone ja kylpyhuone

Johtaja perheineen Oulusta

Omakotitalo: 159 m2, rakennusvuosi: 2013, asukkaita 3, koneellinen tulo- ja poistoilmanvaihto lämmöntalteenotolla, anturit 9 kpl

Lapsiperhe Salosta

Omakotitalo: 340 m2, rakennusvuosi: 1973, asukkaita 5, painovoimainen ilmanvaihto, anturit 11 kpl

Mittaamisen toteuttajat Soficta ja Digita

Tässä projektissa hyödynnetään Sofictan kehittämää langatonta Aistio-järjestelmää, joka mittaa lämpötilaa, suhteellista ilmankosteuuta ja hiilidioksidipitoisuutta. Järjestelmä sopii sekä uusiin että vanhoihin kiinteistöihin.

- Sofictan tavoite on lisätä kotitalouksien tietoisuutta sisäilman olosuhteiden seurannan tärkeydestä erityisesti ihmisten hyvinvoinnille, mutta myös rakennuksien hyvinvoinnille ja energiatehokkuudelle. Ja toinen tavoite on tuoda ihmisten tietoisuuteen, miten tämä voidaan tehdä erittäin helposti, myös vanhempiin kiinteistöihin, Sofictan liiketoiminnan kehittäjä Timo Rannikko kertoo.Digitan rooli projektissa on toimia korkealaatuisen sensoriverkon ja päätelaitteiden toimittajana. Näiden avulla saadaan aikaiseksi korkealaatuista informaatiota asuinkohteista, ja voidaan tehdä tarvittavia toimenpiteitä hyvän sisäilman laadun varmistamiseksi.

- Digitan tavoitteena on luoda esimerkiksi rakennuttajille ja vuokra-asuntoyhtiöille uudentyyppisiä liiketoimintamalleja, joilla voidaan parantaa asiakkaan liiketoimintaa tai palveluiden laatua. Palveluiden laadun kehittyminen mahdollistaa entistä paremman asumismukavuuden kommentoivat Digitan mukana oloa myyntijohtaja Mika Flinck ja viestintä- ja markkinointijohtaja Minna Flink.

sisäilma

Bloggaaja

Kirsi Säkkinen

Sisäilma-asiantuntija

Hengitysliitto ry

Toimin Hengitysliitossa sisäilma-asiantuntijana. Vastaan sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimessa muun muassa homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyviin kysymyksiin.  Peruskoulutukseni on FM, pääaineena kemia. Suoritan parhaillaan Rakennusterveysasiantuntija-koulutusta.

Lisää bloggauksia aiheesta

#sisäilma