Homekoirat talon kuntotutkimuksen tukena

18. syyskuu 2018 - 12:41 -- Verkkotoimitus
Homekoira

Pääsin erään kohdevierailun yhteydessä seuraamaan homekoiratutkimuksen toteutusta. Kyseessä oli 60-luvulla rakennettu puurakenteinen omakotitalo.

Homekoiratutkimuksessa kaksi koiraa merkkasivat erinäisiä paikkoja ulkoseinän alaosista. Lisäksi patteriputkien lattian läpi meneviä liitoksia merkattiin. Pesuhuoneessa koirat olivat kiinnostuneet suihkuseinästä. Ilmavuotopaikkojen korostamiseksi liesituuletin laitettiin täydelle teholle.

Omat näkemykseni kohteen keskeisimmistä ongelmakohdista olivat aika lailla linjassa koirien tekemien merkkausten kanssa. Ongelmat olivat melko tyypillisiä 60-luvun alussa rakennetuille omakotitaloille. Tässä yhteenveto niistä:

• Puutteellinen tai jopa olematon painovoimainen ilmanvaihto.
    • Korvausilmaventtiilejä on liian vähän suhteessa käyttöön/rakennuksen kokoon. Poistoilmareittejä ei ole juurikaan käytössä, esimerkiksi hormiston pellit ovat kiinni.
  • Riskirakenteet.
    • Alapohja on ns. puukorokelattia, jossa kantava betonilaatta on valettu pohjamaan tai kallion päälle. Näin ollen laatta ja rakenteen pohjaosat pysyvät ison osan vuotta kylminä ja kosteina. Pitemmällä aikajaksolla kuvatut olosuhteet yleensä vaurioittavat betonilaatan päältä lähtevät puukorokkeet ja lämmöneristemateriaalin (alkuperäinen sahanpuru tässä tapauksessa).
  • 80-luvulla tehdyt pesutilat, jotka ovat jo pitkän aikaa olleen uusimisen tarpeessa tai ainakin tarkemman kuntotutkimuksen tekeminen olisi ollut suotavaa.

Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen tulee melko paljon soittoja, joissa kysellään, kannattaako homekoiratutkimusta hyödyntää rakennuksen kuntotutkimuksen tukena.

Homekoiratutkimukset voivat olla ihan paikallaan silloin, kun ei oikein tiedetä, mistä lähteä liikenteeseen ongelman selvittämiseksi. Tässä kuvatussa tapauksessa valitulla homekoirayrittäjällä oli monen vuoden kokemus, tasotestatut koirat ja nimi Suomen Homekoirayhdistyksen rekisterissä; kaikki tekijöitä, jotka antavat varmuutta toimijan luotettavuudesta.

Itse suosittelen kuitenkin vastaavissa tapauksissa, että riskirakenteiden kunto selvitettäisiin aina rakenneteknisillä kuntotutkimuksilla - myös silloin, kun homekoira ei ole tehnyt merkkauksia riskirakenteiden lähellä. Hyvä homekoirakin voi nimittäin erehtyä.

Lue lisää homekoiratutkimuksista

sisäilma

Bloggaaja

Heikki Rautio

Pohjois-Suomen korjausneuvoja

Olen koulutukseltani rakennusinsinööri ja olen työskennellyt Hengitysliitossa vuoden 2013 lopusta alkaen. Opiskelen tällä hetkellä rakennusterveysasiantuntijaksi. Toimipisteeni sijaitsee Oulussa ja vastuualueeni on koko Pohjois-Suomi. Tehtävämme on jakaa puolueetonta tietoa sisäilmasta ja korjausrakentamisesta kaikille tietoa janoaville. Neuvontaa annamme pääsääntöisesti neuvontapuhelimessa ja yleisötilaisuuksissa, mutta silloin tällöin jalkaudumme myös ”kentälle”. Vapaa-ajalla urheilen ja vietän aikaa kotona.

Lisää bloggauksia aiheesta

#sisäilma