Kummallinen kevät toi Kristan ja Liisan verkkoon

20. toukokuu 2020 - 10:05 -- Irmeli Behm
Krista Ananin

Krista Ananinista kuoriutui kevään aikana aktiivinen verkkokeskustelija.

Krista Ananin on viittä vaille valmis Hengitysliiton kokemustoimija. Koronakevät käänsi maailmanmenoon aktiivisesti osallistuvan naisen arjen ylösalaisin. Järjestörientojen, liikuntaharrastusten ja kavereiden tapaamisen sijaan tuli kotijumi neljän seinän sisällä. Onneksi on verkko!

– Kokemustoimijakoulutuksessa teimme tarinaharjoituksia verkossa. Tuntui tosi oudolta puhua tietokoneelle, kun yleisöstä ei kuulunut pihaustakaan, Krista nauraa. Homma sujui kuitenkin hyvin, sillä kuulolla kurssikaverit toki olivat. Koulutuksen näyttöluennonkin Krista teki verkossa ja sai erinomaista palautetta osaamisestaan.

Kokemustarinan kertominen verkossa on liveyleisöön verrattuna toisella tavoin intensiivinen kokemus.

– Tuntuu siltä, että ihmiset kuuntelevat todella tarkkaan tarinaa. Kertojasta tuntuu, että hän puhuu ihan itsekseen, mutta yleisö esittää niin osuvia kysymyksiä, että heidän huomaa kyllä eläneen mukana tarinassa.

Kuvan lähde: Invalidiliiton verkkosivut

Uutta sisältöä elämään

– Ennen mietin, että kasvokkain on ainoa oikea tapa tavata ja hoitaa asioita. Ajatukseni on nyt muuttunut ihan täysin. Teams on hyvä ja helppo väline yhteydenpitoon. Olen ihan iloinen, että se on tullut tutuksi. Jatkan osallistumista verkossa ilman muuta, pohtii Krista.

Verkkokeskustelujen lisäksi Krista on sukeltanut verkossa tarjottavan vertaistuen maailmaan.

– Minua kiinnostavat monien järjestöjen vertaisryhmät. Olen löytänyt useita Facebook-porukoita, joissa keskustelen kaikenlaisten ihmisten kanssa, Krista innostuu. Pitkätkään välimatkat eivät estä hyviä tyyppejä vaihtamasta ajatuksia ja vinkkejä.

– Odotan kovasti paluuta kuntosalille, kirppiksille ja tavalliseen arkeen. Verkkotoiminta jää kuitenkin osaksi koronanjälkeistä elämääni, summaa Krista.

Hallitustyö innosti Liisan osallistumaan

Liisa Lukkarinen
Verkkokokous on kelpo keksintö poikkeusaikojen yhdistystoimintaan, sanoo Liisa Lukkarinen.

– Hallituksen kokous piti järjestää ja eihän se muuten onnistunut, kuin Teamsillä, kertaa Liisa Lukkarinen vielä lyhyttä polkuaan verkkoaktiivina. Raahen Seudun Hengitysyhdistyksen hallitus pohti syksyn toimintaa etäkokouksessa huhtikuussa.

– Käytin töissä ollessani monenlaisia ohjelmia, mutta nyt uuden sovelluksen opettelu hiukan jännitti. Liitosta sain apua ja hyvin osallistuminen sitten onnistui, Liisa iloitsee.

Ensimmäisen verkkokokouksen jälkeen Liisa on ennättänyt mukaan myös hallitusväen valtakunnallisille tuumaustunneille. Keskusteluun osallistuminen mikrofonin kautta tuntuu erilaiselta kuin puhuminen pöydän toisella puolella istuville.

– Tuntuu, että pitäisi olla tosi painavaa asiaa sanottavana, jotta tulisi mikrofoni avattua, naurahtaa Liisa.

Etäkokousmahdollisuus on pitkien välimatkojen ja huonojen kelien takia pohjoisessa hyvä olla olemassa. Vaikka ihan parasta kyllä on istua yhdessä kasvokkain.

– On tämä toiseksi paras vaihtoehto kuitenkin, Liisa arvioi.

vertaistoimintaverkossa

Bloggaaja

Päivi Suuniittu

Järjestöasiantuntija

Olen Pohjois-Suomen järjestöasiantuntija Oulusta. Junantuomia, viihtynyt Toripolliisin ja rössypotun kaupungissa melkein neljä vuotta.

Elämässä parhaita asioita ovat innostuminen, hämmästyminen ja niistä onnekkaassa tapauksessa seuraava oppiminen. Arkista evästä pähkäilylle löytyy radion puheohjelmista, mikrohistoriasta ja venäläisistä äänikirjoista.

Lisää bloggauksia aiheesta

#vertaistoimintaverkossa