Lasten sisäilmaoireilu

18. helmikuu 2016 - 9:25 -- Verkkotoimitus

Kävimme suunnittelija Sari Mäen kanssa haastattelemassa lastenlääkäri Tiina Tuomelaa Pikkujätissä. Haastattelutuokiosta saatiin aikaiseksi oheinen video, jossa Tiina puhuu avoimesti ja suoraan lasten sisäilmaoireilusta.

Alkuun on hyvä muistuttaa, että homeet aiheuttavat vain pienen osa esimerkiksi koulujen sisäilmaongelmista. Yleisin ongelmien aiheuttaja on huonosti toimiva ilmanvaihto

Sisäilmaongelmien oireet ovat moninaisia. Tavallisimpia oireita ovat muun muassa lisääntyneet hengitystieinfektiot sekä silmä- ja nuhaoireet. Tavallista on myös se, että jatkuville sisäilmaongelmille altistuva joutuu infektiokierteeseen: korvatulehdukset, poskiontelotulehdukset ja keuhkoputkentulehdukset seuraavat toisiaan ja uusiutuvat herkästi.

Sisäilmaoireilua ei ole aina helppo saada kiinni. Sitä onkin syytä epäillä silloin, kun oireet pahenevat tietyssä rakennuksessa ja helpottuvat, kun rakennuksesta poistutaan.

Yksi Tiinan tärkeimpiä viestejä on se, että sisäilmaoireilua ei pidä vähätellä, vaan se pitää aina ottaa vakavasti.

Iso kiitos Tiinalle haastatteluhetkestä!

sisäilmastasairastuneet

Lähettänyt käyttäjä Raimo Laaksonen (ei varmistettu)

Mielenkiintoista on yrittää jäljittää polkuja, joita altistunut lapsi/oppilas on kulkenut matkalla päiväkodista kouluun. Toisinaan jäljet viittaavat surullisesti mahdollisessa sisäilmaoireilussa ongelmalliseen päiväkotiin ja...matka jatkuu.

Bloggaaja

Janne Elovirta

Verkkotoimittaja

Olen aloittanut verkkotoimittajan hommat Hengitysliitossa vuonna 2007. Videokuvaus ja etenkin editointi on lempipuuhaani niin töissä kuin vapaallakin. Siksipä bloggauksieni pääosassa on usein video, eikä niinkään teksti. Bloggausten aiheet liikkuvat laajasti hengityssairauksien ja sisäilma-asioiden ympärillä.

Lisää bloggauksia aiheesta

#sisäilmastasairastuneet