Lelu kuin minä

8. huhtikuu 2016 - 9:01 -- Verkkotoimitus
Puisia leikkihahmoja

Mieti, jos olisit koko lapsuutesi leikkinyt leluilla, jotka huutavat sinun erilaisuuttasi.

Alkuvuodesta Lontoon ja Nürnbergin lelumessuilla esiteltiin historian ensimmäinen pyörätuolissa istuva legoukko. Se oli hieno uutinen sadoille miljoonille ihmisille ympäri maailmaa.

Asiasta riemuitsi muun muassa #ToyLikeMe-kampanja, joka painostaa lelu- ja mediayhtiöitä esittämään tuotteissaan vammaisia hahmoja positiivisessa valossa. Lelut heijastavat yhteiskunnan arvoja ja muokkaavat niitä, ja #ToyLikeMe yrittää saada leluyhtiöt käyttämään tätä vaikutusvaltaansa hyvään tarkoitukseen. Nyt Lego on vastannut huutoon pipopäisellä hahmolla pyörätuoleineen ja avustajakoirineen.

Maailmassa on 150 miljoonaa vammaista lasta. He kuluttavat leluja ja mediaa siinä missä muutkin lapset, mutta näissä tuotteissa näkyy erittäin harvoin heidän itsensä kaltainen hahmo – sankarina ainakaan. Oletko nähnyt yksikätistä Hämähäkkimiestä tai prinsessaa kuulolaitteineen?

Millaista on kasvaa, kun maailma ympärillä antaa ymmärtää, että et ole normaali? Kysymys koskee ihan kaikkia lapsia, vammaisia tai ei. Kuinka kasvetaan aikuiseksi siinä luulossa, että on vääränlainen: tyttömäinen poika, poikamainen tyttö, tyhmempi kuin muut, se ainut tummaihoinen?

Samassa veneessähän tässä ollaan kaikki ikään katsomatta. Aikuisetkin tarvitsevat samaistumisen kohteita, tietoa siitä, että joku toinenkin on samassa tilanteessa ja pärjää. Itse suorastaan janoan esimerkkejä siitä, että ruuhkavuosista voi selviytyä ja että elämä ei pääty neljäänkymppiin. Jos jostain löytyisi legohahmo, jossa yhdistyvät nipottava Vilijonkka ja kaiken ilon tappava ankeuttaja, tuntisin äärimmäistä yhteenkuuluvaisuutta. Lelu kuin minä!

Legon tuore hahmo ei ollut ensimmäinen ilon aihe pyörätuolikansalle. Barbie-nukella oli jo vuonna 1998 pyörätuolia käyttävä ystävä nimeltä Peggy. Sen sijaan moni ”taviksempi” on joutunut odottamaan omaa leluhahmoaan pitkään. Vasta ihan hiljattain julkistettiin kurvikasvartaloinen barbie ja koti-isää mallaava legoukko. Vuonna 2016, hyvät naiset ja herrat. Maailmassa, jossa lelut kuvastavat asenteita.

Julkaistu Hämeenkulma-lehdessä 10.3.2016.

pieniele

Bloggaaja

Elina Ranta

Projektipäällikkö

Pieni ele

Pyöritän Pieni ele -keräystä kotimaan vammais- ja terveystyölle. Pomojani ovat Hengitysliitto ja 16 muuta alan järjestöä, työkavereitani 14 000 ahkeraa vapaaehtoista.

Olen koulutukseltani biologi ja tiedottaja. Keräyspäällikkönä minussa pääsevät työhön myös maailmanparantaja, liikuttuja, organisaattori ja pilkunnylkijä. Sirkuttajasta puhumattakaan.

www.pieniele.fi

Lisää bloggauksia aiheesta