Mikä on tapa, se vahvistaa

27. tammikuu 2018 - 7:47 -- Verkkotoimitus
Pieni ele lipasvahti

Vuonna 1907 keuhkotauti oli Suomessa iso ongelma ja yleinen kuolinsyy. Kun maan ensimmäiset eduskuntavaalit olivat ovella, kirjankustantaja Werner Söderström sai idean: Jospa äänestämisen lisäksi vaalipaikalla voisi myös lahjoittaa rahaa keuhkotautiparantoloiden perustamiseen? Hän lähetti ideansa Helsingin Sanomien yleisönosastolle ja sai aikaan kansanliikkeen.

111 vuotta myöhemmin keräys äänestyspaikoilla jatkuu edelleen, siitä on tullut perinne. Vammaisten ja pitkäaikaissairaiden ihmisten auttamiseen on kerätty ajan mittaan kymmeniä ja kymmeniä miljoonia. Itselläni on nyt menossa neljännet vaalit Pieni ele -keräyksen ohjaksissa. Edelleen ihastelen sitä, miten monenlaisia tapoja vaaleihin liittyy.

Jotkut tapaavat käydä äänestämässä nimenomaan vaalisunnuntaina, ehdottomasti ei ennakkoon. Toiset haluavat vuodesta toiseen kävellä vaalipaikalle samojen ihmisten kanssa ja jälkeenpäin juoda yhdessä vaalikahvit. Monen vaalitapoihin kuuluu lahjoitus keräykseen.

Lipaskerääjät kertovat tarinoita pikkulapsista, jotka tulevat vanhempiensa kanssa äänestämään. Äiti tai isä antaa rahan lapselle, joka kilauttaa kolikon lippaaseen. Se vähän jännittää, mutta kun lahjoitus on tehty, irtoaa jo ujo hymy. Näissäkin vaaleissa moni lapsi oppii lahjoittajaksi, omaksuu tavan. Perinne jatkuu.

Miten ihmeessä on saatu talkooväki vaalipaikoille jo toista sataa vuotta? No sekin on tapa. Kerääjissä on tervaskantoja, jotka hoitavat oman lipasvuoronsa vuosikymmenestä toiseen. Tukka harvenee ja askel lyhenee, mutta mukana ollaan. Osaan jo odottaa, että vaalisunnuntaina oman äänestyspaikkani lippaan takana istuu se sama rouva kuin viime vuonnakin – ja sitä edellisenä. Moni vaalitoimitsijakin on tuttu naama aiemmilta vuosilta, ja se tuntuu hyvältä.

Kun maailma muuttuu ja mullistuu, on ihanan rauhoittavaa, että jotkut asiat pysyvät. Tavat ja toisto tuovat turvaa. Vanha kunnon vaalipaikka, se ainutlaatuinen tunnelma. Rutiinilla numero äänestyslippuun, ehdokaskin on usein sama kuin ennenkin. Tutut kädet lippaan ympärillä, kiitokset ja hymyt. Juhlallisella mielellä kotiin, kanelipulla kahvin kanssa.

Julkaistu Hämeenkulma-lehdessä 27.1.2018

pieniele

Bloggaaja

Elina Ranta

Projektipäällikkö

Pieni ele

Pyöritän Pieni ele -keräystä kotimaan vammais- ja terveystyölle. Pomojani ovat Hengitysliitto ja 16 muuta alan järjestöä, työkavereitani 14 000 ahkeraa vapaaehtoista.

Olen koulutukseltani biologi ja tiedottaja. Keräyspäällikkönä minussa pääsevät työhön myös maailmanparantaja, liikuttuja, organisaattori ja pilkunnylkijä. Sirkuttajasta puhumattakaan.

www.pieniele.fi

Lisää bloggauksia aiheesta