Sairauden hyväksyminen auttaa sinuiksi keuhkoahtauman kanssa

16. marraskuu 2017 - 9:28 -- Verkkotoimitus
Sormet muodostaa tähden

Keuhkoahtaumaa sairastaa iso joukko suomalaisia. Diagnoosi on vain pienellä osalla heistä. Mistä tämä mahtaa johtua? Pohdimme asiaa kokemustoimija Ari Koivusen kanssa. Ari tuntee keuhkoahtaumataudin omakohtaisesti.

”Keuhkoahtaumadiagnoosiin saattaa liittyä voimakas häpeän tunne”, tuumaa Ari. Osalle diagnoosin saaneista itse hankituksi tupakkataudiksi leimattu sairaus on todella vaikea paikka.

Pahimmillaan häpeä estää sairastunutta aktivoitumasta huolehtimaan oikein itsestään ja hankkimasta vertaistukea. Arille oman sairauden laatu kirkastui diagnoosiksi parikymmentä vuotta sitten.

”Minä kypsyin sairauden hyväksymiseen vähitellen. Kun tunnustin itselleni tosiasiat, eteeni avautui uusi mahdollisuuksien maailma”, kuvaa Koivunen. Aktiivisesta kuntoilusta vertaisten kanssa tuli tärkeä osa elämää. Koivunen on kouluttautunut kokemustoimijaksi ja ohjaa keuhkoahtaumaa sairastavien vertaisryhmää verkossa ja kasvokkain kokoontuvaa ryhmää Oulussa.

Keuhkoahtauma ei parane, mutta vertaisuus voi auttaa sairastavaa, rohkaisee Koivunen.

”Vertaisryhmästä löytyy kavereita, jotka puolesta sanasta ymmärtävät tilanteesi. Porukassa jaetaan kokemusperäisiä vinkkejä ja yhdessä hankitaan asiantuntijatietoa pärjäämisen tueksi”, Koivunen valaisee. Verkossa kokoontuvasta ryhmästä löytyy vertaisia eri puolilta maata.

Keuhkoahtaumatautia ja sen esiastetta, kroonista keuhkoputkentulehdusta, sairastaa asiantuntija-arvioiden mukaan noin 400.000 suomalaista. Diagnoosi sairaudesta on vain 20% sairastuneista.

Tietoa keuhkoahtaumataudista

keuhkoahtaumatauti

Bloggaaja

Päivi Suuniittu

Aluesuunnittelija

Olen Pohjois-Suomen aluesuunnittelija Oulusta. Junantuomia, viihtynyt Toripolliisin ja rössypotun kaupungissa melkein neljä vuotta.

Elämässä parhaita asioita ovat innostuminen, hämmästyminen ja niistä onnekkaassa tapauksessa seuraava oppiminen. Arkista evästä pähkäilylle löytyy radion puheohjelmista, mikrohistoriasta ja venäläisistä äänikirjoista.