Vertaisryhmä verkossa

16. helmikuu 2017 - 13:19 -- Verkkotoimitus
Vertaistoimintaa verkossa

Vertaistoiminta on kansanterveysjärjestöjen peruskauraa. Sen toimintatavat ovat vuosien saatossa asettuneet vakiintuneisiin uomiinsa. Haasteeksi on noussut vertaisohjaajiksi sitoutuvien puute. Kilpailu aktiivikansalaisten vapaa-ajasta on ankara.

Verkkovertaisohjaajakoulutus käynnistyy

Suuri osa elämästämme on jo ajat sitten siirtynyt verkkoon. Myös vertaistukea on jo pitkään löytynyt netistä. Keskustelupalstat tarjoavat oivallista tukea eri tavoin sairastaville myös Hengitysliiton sivuilla.

Nyt myös live-vertaisryhmiä on tarjolla verkossa. Viime syksynä pyörivät ensimmäiset pilottiryhmät Oulun Seudun Hengitysyhdistyksen kehittämishankkeessa. Nyt lähtee liikkeelle verkkovertaisuuden toinen aalto. Joulukuussa käynnistyneen verkkovertaisohjaajakoulutuksen osallistujat käynnistävät jo helmikuussa uusia ryhmiä.

Verkkovertaisryhmät tavoittavat Helsingistä Utsjoelle

Olen kovasti innostunut näistä kehittelyistä monestakin syystä. Yksi syistä on Suomen maantiede. Tällä hetkellä pohjoisin yhdistyksen pyörittämä kasvokkain kokoontuva vertaisryhmä toimii Oulussa. Verkkoryhmät tuovat vertaistoiminnan hyödyt myös Utsjoella ja Torniossa asuvan hengityssairaan ulottuville.

Sisäilmasta sairastunut voi tulla Skypellä kylään

Verkkoryhmät mahdollistavat osallisuuden myös sisäilmasta oireileville, jotka terveyssyistä rajoittavat liikkumistaan väenkokouksissa. Harvinaista hengityssairautta sairastavalle vertaiset tulevat Skypellä kylään, asuipa hän missä tahansa. Myös vaikkapa keuhkoahtaumataudin pahenemisvaihetta poteva pääsee tietokoneella kavereiden juttuhetkeen, vaikka ei kotoa arvaisi poistua. Nuoret hengityssairautta sairastavat voivat perustaa mieleisiään porukoita harrastusten tai muun kiinnostavan aiheen ympärille.

Ohjaaja voi vetää ryhmää kotoaan

Yhdistyksen kannalta verkkoryhmä on kätevä, sillä ohjaaja voi vetää ryhmää kotoaan tai mistä vain. Materiaalia ryhmän keskustelun sytykkeeksi löytyy tarvittaessa netistä. Kiinnostavan vierailijan voi kutsua vertaisryhmään mistä päin maailmaa tahansa. Ohjaajuutta on helppo jakaa vaikkapa eri puolilla maata asuvien aktiivien kesken.

Verkkovertaisohjaajat tarvitsevat koulutusta, tukea ja vertaistukea samalla tavoin, kuin muutkin vertaisaktiivit. Myös ryhmiin osallistuvista osa tarvitsee perehdytystä mukaan päästäkseen. Sujuvissa netinkäyttäjissä meillä on kuitenkin jo valmiina iso potentiaali sekä osallistujiksi että ohjaajiksi verkkoryhmiin.

Verkkovertaisryhmistä imua yhdistystoimintaan

Kuulen usein väitettävän, että verkkotoiminta syö pohjaa perinteiseltä vertaistoiminnalta. Ei se syö. Pikemminkin voi käydä niin, että verkossa vertaistoiminnan imuun päässeet saattavat innostua myös perinteisestä yhdistystoiminnasta. Uusi tapa ohjata ja kokoontua saattaa myös innostaa entistä enemmän nuoria ihmisiä toimijoiksi. Samalla meillä on hieno tilaisuus kehittää ryhmätoimintaamme muutenkin. Määräaikaisuus ja ohjaajasopimukset ovat asioita, jotka on hyvä ottaa käyttöön uuden toimintatavan yleistyessä.

Lisätietoa verkkovertaisryhmistä Oulun Seudun Hengitysyhdistyksen sivuilta

vertaistoiminta

Bloggaaja

Päivi Suuniittu

Järjestöasiantuntija

Olen Pohjois-Suomen järjestöasiantuntija Oulusta. Junantuomia, viihtynyt Toripolliisin ja rössypotun kaupungissa melkein neljä vuotta.

Elämässä parhaita asioita ovat innostuminen, hämmästyminen ja niistä onnekkaassa tapauksessa seuraava oppiminen. Arkista evästä pähkäilylle löytyy radion puheohjelmista, mikrohistoriasta ja venäläisistä äänikirjoista.