Hengitys- ja keuhkosairaudet

Näiltä sivuilta löydät toimintaohjeita astman, keuhkoahtaumataudin ja uniapnean sekä harvinaisempien hengityssairauksien diagnosointiin, hoitoon sekä vinkkejä lisämateriaaleista.

Hengityssairaus vai keuhkosairaus? Molempia sanoja kuulee käytettävän, kun arjessa tulee puhe astmasta, keuhkoahtaumataudista ja uniapneasta sekä harvinaisemmista hengityssairauksista kuten esimerkiksi sarkoidoosista ja bronkiektasiasta.

Vertaistuella on suuri merkitys hengityssairaan elämänlaadulle. Jos sinulla tai läheiselläsi on hengityssairaus, katso mikä hengitysyhdistys toimii lähelläsi ja tule mukaan! Yhdistykset järjestävät paljon erilaisia vertaistapaamisia ja liikuntaryhmiä – osa tapahtumista on myös avoimia kaikille kiinnostuneille. Näistä tapahtumista saat tiedon oman alueesi hengitysyhdistyksen tapahtumakalenterista.

Hengityssairauksia sairastaa miljoona suomalaista.

Klikkaa ja lähetä meille palautetta

Osallistu Pieni eleen vaalittomaan keräykseen. Keräys järjestetään maakuntavaalien suunniteltuna ajankohtana 17.-28.10., vaikka vaalit siirtyivätkin keväälle. Vaalittomalla keräyksellä Pieni ele muistuttaa, että lahjoittaminen onnistuu muutenkin kuin käteisenä keräyslippaaseen. https://bit.ly/2CTMxWw

Vertaisuuden voima on kuin tulitikun raapaisusta syntynyt pieni lepattava liekki, joka palautti toivoa elämään. Oivallus, ettei tarvitse selvitä kaikesta yksin, monet muutkin ovat kulkeneet samaa polkua aiemmin. Vertaistoiminta luo uskoa tulevaan, siihen, että tulevaisuus on kaikesta huolimatta olemassa jokaiselle. Vertaisuuden voima on kuin tulitikun raapaisusta syntynyt pieni lepattava liekki, joka palautti toivoa elämään. Hengitysliitto kiittää tämän kirjoituksen myötä kaikkia vertaistoimijoita ja toivottaa oikein hyvää kansainvälistä #vertaistuenpäivä'ä:: https://bit.ly/2yq48kQ

Hengitysliitto muistuttaa Asunnottomien yön alla, että sisäilmasta oireilu ja sairastaminen ovat asunnottomuuden riskitekijä. Sisäilmasta sairastavat asunnottomat ovat asunnottomuuden erityisryhmä, joka tunnistetaan vielä huonosti. Sisäilmasta oireilusta juurensa juontavaan asunnottomuuteen voidaan vaikuttaa tehokkaasti kuntatason ennaltaehkäisevillä ja auttavilla palveluilla.