Lähetä terveisiä -rekisterin tietosuojaseloste

Hengitysliiton viestintä
puh. 020 757 5000, tiedotus@hengitysliitto.fi

Rekisterin käyttötarkoitus

Lähetä terveisiä -palautelomakkeen rekisterin pääkäyttötarkoitus on palautteen antajien yhteystietojen rekisteröinti asiakaspalvelua varten.

Rekisterin tietosisältö

Rekisterissä ovat Lähetä terveisiä -palautelomakkeella palautteita lähettäneiden yksityishenkilöiden etu- ja sukunimitiedot, paikkakuntatieto, sähköpostiosoite, puhelinnumero, ip-osoite sekä palautteen antajan kirjoittama palaute. Palautteen antaja voi halutessaan jättää nimitiedot, paikkakuntatiedon, sähköpostiosoitteen ja puhelinnumeron antamatta. Palautteen antaja itse päättää, mitä henkilötietoa hän tuottaa varsinaiseen palautteeseensa.

Säännönmukaiset tietolähteet

Kaikki rekisterin tiedot on saatu henkilöiltä itseltään palautteen antajan täyttämältä lomakkeelta. Henkilötietoja ei päivitetä, eikä muuteta Hengitysliiton toimesta

Säännönmukaiset tietojen luovutukset

Henkilötietoja säilytetään yhden vuoden ajan. Henkilötietoja ei arkistoida. Henkilö voi itse pyytää omien tietojensa poistamista järjestelmästä.

Henkilötietojen käsittelyssä ja rekisteröinnissä toimitaan henkilötietolain edellyttämällä tavalla.

Rekisteristä ei luovuteta tietoja ulkopuolisille.

Tietojen siirto EU:n tai Euroopan talousalueen ulkopuolelle

Tietoja ei luovuteta.

Rekisterin suojauksen periaatteet

Manuaalinen aineisto

Manuaalista aineistoa ei ole.

Sähköisesti käsiteltävät tiedot

Rekisteriä ylläpidetään hengitysliitto.fi-palvelua varten hankitussa palvelinympäristössä ja verkkoalustalla, jotka ovat tietoturva-suojausten alaisia. Rekisteriin pääsevät vain työtekijät, joilla on siihen työnsä puolesta oikeus. Rekisteri on suojattu käyttäjätunnuksilla ja salasanoilla. Rekisterin käyttäjillä on salassapitovelvollisuus. Henkilötiedot säilytetään luottamuksellisina.

Rekisteröidyn tarkastusoikeus

Henkilötietolaki 26 §: Henkilöllä on oikeus tarkistaa itseään koskevat rekisteritiedot ja saada niistä pyydettäessä kopiot. Tarkistuspyyntö tehdään kirjallisena Hengitysliiton rekisteriyhteyshenkilölle. Tarkastaminen on maksuton kerran vuodessa.

• Facebook : 2407519885943203

Iho kutisee, silmiä kirvelee, limakalvot kuivuvat ja hengitysteitä ärsyttää. Ollaan tultu Suomessa vuodenaikaan, jossa ulkoilma ja siten myös sisäilma, alkavat kuivua. Kuivalla säällä asunnon sisäilman kosteuspitoisuuden säätelyn merkitys kasvaa. Asunnon kosteutta voi säädellä muun muassa laskemalla sisäilman lämpötilaa ja parantamalla asunnon ilmanvaihtoa. Lue tarkemmat ohjeet Hengitysliiton sisäilma-asiantuntija Kirsi Säkkisen blogikirjoituksesta.

Jokainen voi itse vaikuttaa siihen, millaista savua oman talon piipusta tupruaa. Polttotapahtuman kriittisin vaihe päästöjen kannalta on syttyminen ja palamisen alkuvaihe. Sytyttämällä oikein voit siis helposti vaikuttaa poltosta aiheutuvien päästöjen määrään. Näin sytytät oikein:

- Tarkista ennen tulen tekemistä, että tuhka on poistettu asianmukaisesti, ja pellit ovat auki.
    - Lado puut vaakatasoon siten, että palamisilma pääsee kiertämään pilkkeiden välistä.
    - Aseta isot puut alle, pienemmät päälle, ja ylimmäksi sytykkeet.
    - Jätä vapaata tilaa vähintään kolmasosa tulipesän korkeudesta.
    - Huolehdi, että huoneeseen tulee riittävästi korvausilmaa.

• Facebook : 2407082829320242

Vuoden viimeisessä Hengitys-lehdessä on teemana keuhkoahtaumatauti. Lue lehdestä myös kattava tietopaketti ravinnon vaikutuksesta aivojesi terveyteen, perehdy videopalvelu YouTuben alkeisiin ja katso, minkälaisia työkaluja HJK Oy:n toimitusjohtaja Aki Riihilahti tarjoaa menestykseen. Lue lisää: https://bit.ly/2GpEyDd

Ilotulitteiden aiheuttamat lyhytaikaisetkin korkeat pienhiukkaspitoisuudet voivat aiheuttaa oireiden pahenemista hengitys- ja sydänsairauksia sairastaville sekä haittaa herkille väestöryhmille. Hengitysliitto kehottaa allekirjoittamaan Rajat räiskeelle -kansalaisaloitteen, jonka tavoitteena on, että siirtymäajan jälkeen ilotulituksia saavat järjestää vain ammattilaiset. https://bit.ly/2Gk07VD