Ammatiopisto Luovi

Ammattiopisto Luovi on valtakunnallisesti toimiva, Suomen suurin ammatillinen erityisoppilaitos.

Luovi tarjoaa erityistä tukea tarvitsevalle nuorelle ja aikuiselle väylän työhön ja hyvään elämään. Koulutustarjontaan kuuluvat valmentava koulutus ja ammatillinen tutkintokoulutus. Koulutuksen rahoitus tulee opetus- ja kulttuuriministeriöltä.

Luovi toimii yli 20 paikkakunnalla ja sen hallinnollinen keskus on Oulussa. Luovissa opiskelee vuosittain noin 1 800 opiskelijaa. Henkilöstöä on noin 700 asiantuntijaa. Koulutuksen lisäksi Luovi tarjoaa ammatillisen erityisopetuksen asiantuntijapalveluita.

Opetus- ja kulttuuriministeriö myönsi 30.10.2017 Luoville ammatillisen koulutuksen laatupalkinnon. Palkinnon perusteluina ovat olleet mm. aktiivinen laadunhallinnan kehittäminen jo monien vuosien ajan ja tavoitteellinen tiedolla johtaminen. Luovi-laatu tarkoittaa toiminnan erinomaista laatua kaikessa toiminnassa ja jokaisen luovilaisen työssä.

Lataa Luovin yleisesite: Unelma on hyvä alku

Ammattiopisto Luovi

Sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakasmaksulain uudistus tulee käymään pitkäaikaissairaiden kukkarolle ja vaikeuttamaan heidän hakeutumistaan seurantakäynneille, ellei hallitus muuta esitystään lausuntokierroksella annetun palautteen perusteella. Hyvää uudistuksessa on se, että asiakasmaksu voitaisiin jättää perimättä asiakkaan tai hänen perheensä toimeentulon vaarantuessa.

Itä-Suomen yliopistossa on kehitteillä menetelmä, jonka tavoitteena on parantaa uniapnean diagnostiikan tarkkuutta ja helpottaa sen toteuttamista. Hengitysliitto pitää tärkeänä sitä, että uusia menetelmiä kehitetään uniapnean ja hengityssairauksien toteamisen helpottamiseksi.

Kansallinen terveysohjelma, jonka teemana on sisäilma, käynnistyy loppuvuodesta 2018. Hengitysliitto tuo Kansallisen sisäilma ja terveys -ohjelmaan sisäilmasta oireilevien ja sairastavien näkökulmia, kokeiltuja ratkaisumalleja ja hyväksi havaittuja käytäntöjä. Nostamme esiin myös vertaistuen merkitystä.

Syksyn verkkovertaisryhmät käynnistyvät. Uusina ryhminä tarjoamme uniapneaa ja keuhkoahtaumatautia sairastavien ryhmät. Lisäksi verkkoryhmien vertaisohjaajille käynnistyy syksyn aikana koulutusryhmä. Tulkaa mukaan! Lue lisää: