Sytyke

Sytyke tarjoaa erilaisia alihankintapalveluja yrityksille ja julkiselle sektorille. Lisäksi se palvelee yksittäisiä ihmisiä ja toimii kuntoutumisen ja työllistämisen monipalvelukeskuksena.

Sytykkeen perustehtävä on heikossa työmarkkina-asemassa olevien henkilöiden syrjäytyneisyyden ehkäisy ja työelämävalmiuksien tukeminen.

Sytykkeellä on pitkät toimintaperinteet Pohjois-Pohjanmaalla eli Oulun eteläisellä alueella erityisesti Sievissä, Alavieskassa ja Ylivieskassa. Sytykkeen metallipajassa valmistetaan mm. päätysuojaverkkoja eurooppalaisiin jääkiekkokaukaloihin ja kootaan erilaisia metallikiinnikkeitä parvekelasien asentamista varten. Sytykkeen puupaja valmistaa monen yrityksen kuljetus- ja logistiikkatoimintaa helpottavat lavat ja kuljetuslaatikot.

Sytykkeellä on pitkä kokemus kuntouttavan työtoiminnan järjestämisestä. Sytyke tarjoaa myös matalan kynnyksen toimintaa eli sosiaalista kuntoutusta, jossa tavoitteena on arkirytmin hankkiminen. Sytykkeessä autetaan kuntoutujaa löytämään realistinen tulevaisuuden suunnitelma ja arjenhallinta kuntoon. Itsetunto kohoaa osaamisen kanssa, kun työhön valmennetaan aidoissa työtehtävissä. Vertaisverstas, Hyvä sauma ja PURA-hankkeissa on rakennettu uusia ratkaisumalleja ja käytännönläheisiä työkaluja, erityisesti nuorten syrjäytyneiden tai syrjäytymisvaarassa olevien tueksi.

Sytyke tekee yhteistyötä julkisen sosiaali- ja terveydenhuollon kanssa: työllisyyspalvelujen lisäksi tarjotaan kauppakassipalvelua vanhuksille ja pyöritetään terveyskeskuksen kahvilaa. Sytykkeen omissa tiloissa sijaitsevaan kierrätyskauppaan voi lahjoittaa ylimääräiseksi jääneet tavarat ja tehdä löytöjä.

Sytyke

Helsingin Sanomissa julkaistiin 26.5. kärkevästi otsikoitu laaja artikkeli sisäilmaongelmien ristiriitaisesta todellisuudesta. Artikkelissa tuotiin esille, ettei vieläkään ole olemassa tutkittua tietoa, mitkä mekanismit kosteusvaurioissa sairastuttavat osan ihmisistä. Se kuitenkin tiedetään, että osa ihmisistä oireilee ja sairastaa sisäilmasta.

Hengitysliiton mielestä lisää tutkittua tietoa tarvitaan, jotta saadaan hoidettua sekä ihmiset että rakennukset. Sisäilmaongelmia tuottavat kosteus- ja homevaurioiden lisäksi monet muut sisäilman epäpuhtaudet. Jokaisella oireilevalla ja sairastavalla ihmisellä on oikeus tulla kunnioittavasti kohdatuksi ja saada apua tilanteeseensa. Artikkelia lainaten: "Tärkeintä olisi saada palautetta potilaan toimintakyky, edes osittain. Se ei onnistu, jos lääkäri vähättelee potilaan oireita tai ei usko tämän kertomaa."

Hengitysliiton mielestä astmaan on suhtauduttava vakavasti. Kyseessä on keuhkoputkien limakalvojen pitkäaikainen tulehdussairaus, jonka oireita ovat pitkittynyt yskä, limannousu ja hengenahdistus. Astma on keuhkosairaus, joka on hyvin hoidettavissa lääkityksellä. Hoidon tavoitteena on oireeton arki, joka tarkoittaa sitä, että altistuminen ulkoisille ärsykkeille on katkaistava. Tiloista, jotka provosoivat oireet, on päästävä pois. Ihmisen elämänlaadulle astmaan sairastumisella on väliä.

Helsingin Sanomien artikkeliin voi tutustua täällä: https://bit.ly/2XaEaMy. Artikkeli avautuu vain HS:n tilaajille.

Stumppi-neuvontapuhelin (puh. 0800 148 484) tarjoaa maksutonta tukea ja neuvontaa tupakoinnin lopettamisessa. Stumppiin ja Hengitysliittoon voi tutustua tänään Maailma kylässä | World Village Festival -festivaaleilla. Tulkaa tapaamaan meitä klo 11 alkaen Mahdollisuuksien torille. www.stumppi.fi