Vaikuttaminen

Hengitysliitto vaikuttaa poliittiseen päätöksentekoon antamalla lausuntoja, tekemällä vetoomuksia ja lakialoitteita sekä kirjoittamalla kannanottoja ja mielipidekirjoituksia. Liiton asiantuntijat tapaavat sekä poliitikkoja että virkamiehiä ja osallistuvat kutsusta erilaisten työryhmien toimintaan sekä eduskunnan valiokuntien kokouksiin. Lisäksi toimitaan valtakunnallisissa ohjelmissa, kuten Allergiaohjelma 2018 ja Savuton Suomi 2030. Tutustu lausuntoihin ja tiedotteisiin.

Terveydenhuoltoalan ammattilaisiin (lääkärit, sairaanhoitajat, apteekkarit ja farmaseutit, fysioterapeutit ja kuntoutusohjaajat jne.) vaikutetaan julkaisemalla tutkittua tietoa, erilaisia oppaita ja uutiskirjettä. Hengitysyhdistykset huolehtivat alueellisesta vaikuttamisesta paikallistasolla pitämällä yhteyttä esim. kuntayhtymien ja sairaanhoitopiirien edustajiin.

Liiton asiantuntijat antavat vuosittain yli sata haastattelua ja taustaselvitystä eri toimittajille (sanoma- ja aikakauslehdet, televisio-, radio- ja verkkomediat) sekä valtakunnallisella että paikallisella tasolla. Aiheet vaihtelevat rakentamisesta hengitysterveyteen (astma, uniapnea, keuhkoahtaumatauti, savuttomuus, liikunta) ja hengityssairaiden aseman turvaamiseen (sisäilmasta sairastuneet, yleinen sosiaaliturva jne.).

Näiltä verkkosivuilta löydät sekä ajantasaista asiatietoa että liiton asiantuntijoiden mielipidekirjoituksia. Voit lähettää palautetta ja keskustella sosiaalisen median (Facebook, Twitter) kanavissa, joissa löydät liiton ja sen asiantuntijat tunnisteella @hengitysliitto.

Kysy lisää vaikuttamistyöstä: järjestöjohtaja Mervi Puolanne ja suunnittelija Sari Mäki, etunimi.sukunimi@hengitysliitto.fi

Pääsiäinen tarjoaa tilaisuuden rauhoittua ja viettää aika perheen kanssa. Omaa aikaa ei kuitenkaan tule myöskään unohtaa ja pidempää viikonloppua voi viettää esimerkiksi liikunnan merkeissä. Hengitysliitto toivottaa kaikille rauhallista ja iloista pääsiäistä.

• Facebook : 2599022076792982

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Hengitysliiton mobiilijäsenpalvelu Mopsin kautta saat puhelimesi näytölle muistutuksen Hengitysliiton tulevista tapahtumista. Mopsin jäseneduista löydät myös Tuija Rantamaan MediYoga-verkkointensiivikurssin ja paljon muuta. Mopsin voi ladata iPhone puhelimeen AppStoresta hakusanalla ”Hengitysliitto”. Android-puhelimeen löydät Mopsin GooglePlay-sovelluskaupasta samalla hakusanalla. Lue lisää: https://bit.ly/2GpTRtm

THL uutisoi 10.4. sisäilmakyselyiden käytöstä koulujen sisäilmaongelmien selvittämisessä. Sisäilmakyselyillä saadaan arvokasta tietoa sisäilmaongelman selvittämiseen, mutta korjauspäätöksien tueksi tarvitaan myös rakennusteknisiä tutkimuksia. Hengitysliitto on sitä mieltä, että korjauspäätösten pitää perustua ensisijaisesti tutkittuun tietoon rakennuksen kunnosta. Hengitysliitto näkee, että sisäilmakyselyt ovat tärkeitä, sillä ne ovat ainoa järjestelmällisesti rakennusten käyttäjien oireita kartoittava väline. Hengitysliitto muistuttaa myös, että rakennuksissa oireilevien tilanteeseen on aina kehitettävä selkeitä ratkaisuja. Lue lisää: https://bit.ly/2IACdoe