Paikallinen vaikuttaminen

Liiton vaikuttamistoiminta on valtakunnallista, paikallisesta vaikuttamisesta huolehtivat erityisesti liiton jäsenjärjestöt eli hengitysyhdistykset.

Liitto tukee hengitysyhdistysten vaikuttamistyötä yhteisillä materiaaleilla ja yhteiskunnallisella vaikuttamiskoulutuksella. Kunnallispolitiikkaan otamme kantaa yleisellä tasolla vaaliteemoina ja jakamalla hyviä käytäntöjä ja julkaisemalla kuntalais-aloitteita. Alueellisen vaikuttamisen painopisteinä ovat savuttomuus, sisäilma-asiat, hyvä hengitysilma, hyvinvointia ja terveyttä edistävät elämäntavat.

Kuntalaisaloitteet

Hengitysliitto kannustaa jäsenyhdistyksiään, jäseniään sekä muita kiinnostuneita mukaan yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen. Yksi tapa saada ääni kuuluviin hyvän hengitysterveyden ja sisäilman puolesta, on tehdä asiasta kuntalaisaloite. Julkaisemme listaa kaikista tietoomme tulleista kuntalaisaloitteista näistä teemoista, jotka noudattavat Hengitysliiton näkemyksen mukaan uusinta, monipuolisesti vahvistettua tietoa hengitysterveydestä, hengityssairauksista sekä sisäilmakysymyksistä.

Listan kuntalaisaloitteista näet täältä. Jos haluat oman aloitteesi mukaan listaukseen, lähetä linkki osoitteeseen tiedotus(a)hengitysliitto.fi.

Yhteistyö kuntapäättäjien, virkamiesten ja terveydenhuoltoalan ammattilaisten kanssa

Hengitysliitto on mukana erilaisissa hankkeissa, joissa edistetään hengitysterveyttä, hoito- ja liikuntapolkujen kehittämistä kunnissa sekä hyvää sisäilmaa:

Hengitysliiton mobiilijäsenpalvelu Mopsin kautta saat puhelimesi näytölle muistutuksen Hengitysliiton tulevista tapahtumista. Mopsin jäseneduista löydät myös Tuija Rantamaan MediYoga-verkkointensiivikurssin, joka sisältää kymmenen tunnin mittaista MediYoga-harjoituskertaa. Mopsista löydät niin yhdistyksen kuin liitonkin jäsenedut ja tapahtumat. Mopsin avulla voit myös soittaa Hengitysliiton palvelupuhelimiin helposti, vaikka matkan päältä. Lisäksi Mopsissa luet näppärästi liiton uutiset, päivität jäsentietosi sekä kerrot meille toiveesi, ideasi tai palautteesi. Lue lisää ja katso latausohjeet täällä: https://bit.ly/2GX8THD

• Facebook : 2509529719075552

Sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelin palvelee tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19 numerossa 044 407 7010. Vertaispuhelin tarjoaa sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen. Vertaispuhelimessa päivystävät liiton kouluttamat vapaaehtoiset.

Kiinnostaako vapaaehtoistyö? Hae päivystäjäksi sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen: https://bit.ly/2Bjkopt