Paikallinen vaikuttaminen

Liiton vaikuttamistoiminta on valtakunnallista, paikallisesta vaikuttamisesta huolehtivat liiton jäsenjärjestöt eli hengitysyhdistykset.

Liitto tukee hengitysyhdistysten vaikuttamistyötä yhteisillä materiaaleilla ja yhteiskunnallisella vaikuttamiskoulutuksella. Kunnallispolitiikkaan otamme kantaa yleisellä tasolla vaaliteemoina ja jakamalla hyviä käytäntöjä ja julkaisemalla kuntalais-aloitteita. Alueellisen vaikuttamisen painopisteinä ovat savuttomuus, sisäilma-asiat, hyvä hengitysilma, hyvinvointia ja terveyttä edistävät elämäntavat.

Kuntalaisaloitteet

Hengitysliitto kannustaa jäsenyhdistyksiään, jäseniään sekä muita kiinnostuneita mukaan yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen. Yksi tapa saada ääni kuuluviin hyvän hengitysterveyden ja sisäilman puolesta, on tehdä asiasta kuntalaisaloite. Julkaisemme listaa kaikista tietoomme tulleista kuntalaisaloitteista näistä teemoista, jotka noudattavat Hengitysliiton näkemyksen mukaan uusinta, monipuolisesti vahvistettua tietoa hengitysterveydestä, hengityssairauksista sekä sisäilmakysymyksistä.

Listan kuntalaisaloitteista näet täältä. Jos haluat oman aloitteesi mukaan listaukseen, lähetä linkki osoitteeseen tiedotus(a)hengitysliitto.fi.

• Facebook : 2055522307809631

Kuntoutusverkosto KUVE on huolissaan kuntoutuksen tulevaisuudesta sote-uudistuksessa. Julkisuuteen on välittynyt viestejä siitä, että lääkinnällisen kuntoutuksen järjestämisvastuuta oltaisiin siirtämässä Kelalta maakuntiin ottamatta kaikilta osin huomioon kuntoutuskomitean mietinnössä esitettyjä asiantuntijanäkemyksiä.

• Facebook : 2055494467812415

Varhaislapsuuden kodin kosteusvaurio voi lisätä lapsen matala-asteista tulehdusta, mutta vaikutus ei näyttäisi olevan pysyvä, todetaan THL:n tutkimuksessa. Niin tai näin, kosteusvaurioille altistuminen on joka tapauksessa saatava loppumaan. Ja tähän on yksinkertainen resepti: rakennukset on korjattava kuntoon ja asukkailla on oltava mahdollisuus puhtaisiin väistötiloihin.

• Facebook : 2055380104490518

Hengitysliitto kerää varoja neuvoloille tarkoitettujen häkämittareiden hankkimiseksi. Mittareiden avulla voidaan seurata odottavien ja synnyttäneiden äitien ja vauvojen elimistön häkäpitoisuuksia. Näin kehitykselle haitalliset riskit voidaan havaita ja puuttua niihin jo ennakoon. Voit osallistua arpajaisiin verkossa: