Ajankohtaista: kasvosuojain

Perustietoa kasvo- ja hengityssuojaimista koronavirustilanteen aikana. Sivu on päivitetty 12.6.2020.

1. Kannattaako kasvosuojusta käyttää koronan vuoksi?

Hallitus ei anna yleistä suositusta kasvosuojusten käytöstä (3.6.). Suojusta voi käyttää toisten ihmisten suojaamiseksi paikoissa ja tilanteissa, joissa lähikontaktien välttäminen ei ole mahdollista. Tällaisia tilanteita ovat muun muassa joukkoliikennevälineissä matkustaminen ruuhka-aikoina.

Kasvosuojuksen käyttäminen ei korvaa virustartuntojen ensisijaisia torjuntatoimia, kuten lähikontaktien välttämistä, käsienpesua ohjeiden mukaisesti tai yskimis- ja aivastushygieniaa.

Kasvosuojus ei suojaa käyttäjäänsä virustartunnalta, mutta voi kuitenkin estää virusta kantavaa ihmistä tartuttamasta muita. Kasvosuojusta käytettäessä tulee noudattaa suojaimen oikeaa pukemis- ja riisumistekniikkaa. Jos suojusta käyttää väärin, se voi jopa lisätä koronaviruksen tartunnan riskiä.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, Työterveyslaitos ja Turvatekniikan keskus antavat ohjeita kasvosuojusten turvallisesta käytöstä.

2. Kannattaako hengityssairaan käyttää kasvosuojusta

Kasvosuojuksen käyttöä ei suositella hengityssairaille, joilla on hengitysvaikeuksia. Kasvosuojuksen käyttö lisää hengitysvastusta. Tiiviiseen suojukseen kertyy myös uloshengityksestä hiilidioksidia. Nämä yhdessä lisäävät hapen puutetta ja vaikeuttavat hengittämistä.

3. Kannattaako FFP3-hengityssuojainta käyttää koronan vuoksi?

FFP3-hengityssuojain, jossa on P3-tason suodatin ja venttiili hengitysvastuksen helpottamiseksi, suojaa käyttäjäänsä koronavirukselta, mutta ei lainkaan muita ihmisiä. FFP3-hengityssuojaimen käyttö lisää hengitysvastusta, joten erityisesti hengityssairaiden tulee harkita sen käyttämistä tarkkaan.

4.  Suojaako huivi koronalta?

Huivi kyllä suojaa kanssaihmisiä pärskeiltä, jos aivastuttaa. Jos huivia joutuu jatkuvasti korjailemaan, siitä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Tärkeintä on aina aivastaa ja yskiä hihaan tai paperinenäliinaan sekä pitää tarpeeksi suuri välimatka muihin ihmisiin. Huivi tulee pestä käytön jälkeen.

5. Kannattaako katupölyltä suojautua hengityssuojaimella?

Katupölyltä voi suojautua kestokäyttöisellä hengityssuojaimella, jossa on vaihdettava P2-luokan suodatin. Tärkeää on huomata, että se ei suojaa koronavirustartunnalta eikä kyseessä ole terveydenhuollon ammattilaisten käyttämä hengityssuojaintyyppi. Katupölysuojainten saatavuus voi vaihdella. Suojain lisää hengitysvastusta, joten sitä käytettäessä kannattaa liikkua tavallista rauhallisemmin.