Allergisen nuhan hoito

Lääkehoidot ja siedätys

Allergisen nuhan hoito perustuu lääkitykseen ja oireita aiheuttavan allergeenin välttämiseen. Kausiluonteisessa nuhassa peruslääkitys on antihistamiini, joka estää allergian keskeisen välittäjäaineen histamiinin vaikutusta. Antihistamiini auttaa nuhaoireisiin nopeasti, tehoaa aivasteluun ja limaneritykseen.

Kausiluonteisen nuhan hoidossa voidaan nenän tukkoisuuteen käyttää paikallissteroidia, joka lievittää allergista tulehdusreaktiota. Lääkitys kannattaa aloittaa jo ennen oireiden alkamista, esimerkiksi ennen pahinta siitepölyaikaa, sillä lääkkeiden teho tulee esille muutaman päivän kuluttua hoidon aloittamisesta.

Leukotireenisalpaajat vähentävät allergista tulehdusreaktiota ja allergisia oireita sekä nenän että keuhkoputkien limakalvoilla.

Kromonit hillitsevät allergista reaktiota. Tukkoiseen nenään voi saada apua myös nenän limakalvoja supistavista lääkkeistä. Ne auttavat nopeasti, mutta lyhytaikaisesti, eikä nenäsuihkeita pidä käyttää kymmentä päivää pidempään, ellei lääkäri ole ohjannut toisin.

Allergisen nuhan hoidossa voidaan käyttää myös siedätyshoitoa. Siinä elimistö totutetaan pienillä, säännöllisillä annoksilla allergeeniin. Tavoitteena on, että tottumisen myötä elimistö ei enää reagoi siihen. Siedätyshoitoa annetaan pistoksina ja tabletteina. Sitoutumista vaativa hoito kestää tavallisesti kolme vuotta.

Katso lisää: Allergiaterveys-sivusto

Näin hoidat kotona nuhaoireita:

• Käy iltaisin suihkussa, jotta saat allergeenit pois iholta ja hiuksistasi.
  • Vaihda vuodevaatteet tavallista useammin. Kuivata pyykki ja tuuleta vaatteet sisätiloissa pahimpaan siitepölyaikaan.
  • Siivoaminen kannattaa tehdä huolella: Suosi pölyjen pyyhintää kostealla liinalla. Eteisen siivoamiseen kannattaa kiinnittää erityishuomiota, ettei siitepöly kantaudu pidemmälle kotiin.
  • Jos kodissasi on koneellinen ilmanvaihto, muista vaihtaa suodattimet säännöllisesti. Laita ikkunoihisi suodattimet.
  • Jos sinulla on auto, imuroi se usein. Muista myös vaihtaa raitisilmasuodatin säännöllisesti.

Tunnista nuhan pahenemisvaiheet ja toimi oikein:

• Pahenemisvaiheen merkkejä ovat aivastelu tavallista useammin, vuotava ja tukkoinen nenä sekä yöllä suun kautta hengittäminen.
  • Kaksinkertaista silloin nenään sumutettava kortisoni 1−2 viikon ajaksi. Muista säännöllinen antihistamiinilääkitys. Käytä tilapäistä nenän limakalvoja supistavaa ja avaavaa lääkitystä.
  • Kostuta nenän limakalvoja esimerkiksi öljysuihkeilla tai tipoilla.
  • Käytä nenähuuhtelukannua päivittäin.
  • Jos oireet eivät helpota, ota yhteys lääkäriin.

• Facebook : 2610203232341533

Keuhkosairauksien ja allergologian erikoislääkäri Hannu Puolijoen mukaan sisäilmaan liittyvien oireiden epämääräisyys ja moninaisuus tekee syy-seuraus-yhteyksien todentamisesta yksittäisen potilaan kohdalla haastavaa. Muoti-ilmiöön tai luulosairauteen Puolijoki ei tutkitun tiedon tai työkokemuksensa perusteella usko. Jos koko ajan altistuu, kehittyy vaikea astma. Hannu Puolijoen kohdalle on sattunut myös muutamia keuhkorakkulatulehduksia, jotka ovat erittäin ikäviä, vaikeahoitoisia ja invalidisoivia koska ne ovat usein pysyviä juttuja. Lue lisää Yle MOT:n jutusta, jossa käsitellään Parolan kasarmin sisäilmaongelmia: https://bit.ly/2XEwtOF

Hengitysliiton #tuoksutON-kampanja rohkaisee miettimään omaa suhdetta erilaisiin tuoksuihin ja niiden käyttöön. Kun tiedostaa kuinka paljon erilaisia tuoksuja käyttää päivän mittaan ja minkälainen vaikutus niillä voi olla muihin ihmisiin, on helpompi muuttaa tottumuksiaan. Hengitysliiton järjestöjohtaja kertoo kampanjasta lisää Radio Classicin podcastissa: https://bit.ly/2XdZ2lD.

Pääsiäinen tarjoaa tilaisuuden rauhoittua ja viettää aika perheen kanssa. Omaa aikaa ei kuitenkaan tule myöskään unohtaa ja pidempää viikonloppua voi viettää esimerkiksi liikunnan merkeissä. Hengitysliitto toivottaa kaikille rauhallista ja iloista pääsiäistä.

• Facebook : 2599022076792982

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.