Kansallinen Allergiaohjelma 2008-2018

Allergian hoidon nykysuositukset.

Allergian hoidon nykysuositukset löydät www.allergiaterveys.fi -sivustolta. Siellä julkaistaan esimerkkejä hyvästä elämästä allergian kanssa, kysymyspalsta ja tapahtumakalenteri, josta löytää allergiaa käsitteleviä tapahtumia ympäri Suomea.

Sosiaali- ja terveysministeriö ja Kansanterveyslaitos käynnistivät Kansallisen allergiaohjelman vuonna 2008. Ohjelman toteuttamisesta vastaa Allergia-, Iho- ja astmaliitto. Hengitysliitto on mukana toteuttamassa ohjelma väestöviestintää.

Kohti parempaa sietokykyä

Kymmenvuotisen allergiaohjelman tavoitteena on vähentää allergioita, lisätä suomalaisten sietokykyä, saada vakavat allergia- ja astmaoireet hoidettua ajoissa sekä yhtenäistää allergian hoitokäytäntöjä.  Allergiaohjelman myötä Suomessa siirrytään oireiden hoidosta kohti oireiden ehkäisyä ja parempaa sietokykyä. Allergisen ihmisen ei tarvitse allergioiden pelossa rajoittaa elämäänsä karsimalla varmuuden vuoksi elinpiiristään tai ruokavaliostaan asioita. Allergisen tulisi välttää ainoastaan sitä, mistä hän varmuudella saa oireita.

Allergiaohjelmassa painotetaan myös vakavien allergioiden hoidon onnistumista ja allergioiden pahenemisvaiheiden estämistä. Allergeeneja on jatkossakin vältettävä, jos sille on riittävät perusteet. Allergiaa sairastavan on hyvä tunnistaa allergioita aiheuttavat asiat ja hoidettava vakavat allergiat ajoissa. Tämä koskee erityisesti astmaoireita ja vakavia allergisia yleisreaktioita, anafylaksiaa.

• Facebook : 2055522307809631

Kuntoutusverkosto KUVE on huolissaan kuntoutuksen tulevaisuudesta sote-uudistuksessa. Julkisuuteen on välittynyt viestejä siitä, että lääkinnällisen kuntoutuksen järjestämisvastuuta oltaisiin siirtämässä Kelalta maakuntiin ottamatta kaikilta osin huomioon kuntoutuskomitean mietinnössä esitettyjä asiantuntijanäkemyksiä.

• Facebook : 2055494467812415

Varhaislapsuuden kodin kosteusvaurio voi lisätä lapsen matala-asteista tulehdusta, mutta vaikutus ei näyttäisi olevan pysyvä, todetaan THL:n tutkimuksessa. Niin tai näin, kosteusvaurioille altistuminen on joka tapauksessa saatava loppumaan. Ja tähän on yksinkertainen resepti: rakennukset on korjattava kuntoon ja asukkailla on oltava mahdollisuus puhtaisiin väistötiloihin.

• Facebook : 2055380104490518

Hengitysliitto kerää varoja neuvoloille tarkoitettujen häkämittareiden hankkimiseksi. Mittareiden avulla voidaan seurata odottavien ja synnyttäneiden äitien ja vauvojen elimistön häkäpitoisuuksia. Näin kehitykselle haitalliset riskit voidaan havaita ja puuttua niihin jo ennakoon. Voit osallistua arpajaisiin verkossa: