Kansallinen Allergiaohjelma 2008-2018

Allergian hoidon nykysuositukset.

Allergian hoidon nykysuositukset löydät www.allergiaterveys.fi -sivustolta. Siellä julkaistaan esimerkkejä hyvästä elämästä allergian kanssa, kysymyspalsta ja tapahtumakalenteri, josta löytää allergiaa käsitteleviä tapahtumia ympäri Suomea.

Sosiaali- ja terveysministeriö ja Kansanterveyslaitos käynnistivät Kansallisen allergiaohjelman vuonna 2008. Ohjelman toteuttamisesta vastaa Allergia-, Iho- ja astmaliitto. Hengitysliitto on mukana toteuttamassa ohjelma väestöviestintää.

Kohti parempaa sietokykyä

Kymmenvuotisen allergiaohjelman tavoitteena on vähentää allergioita, lisätä suomalaisten sietokykyä, saada vakavat allergia- ja astmaoireet hoidettua ajoissa sekä yhtenäistää allergian hoitokäytäntöjä.  Allergiaohjelman myötä Suomessa siirrytään oireiden hoidosta kohti oireiden ehkäisyä ja parempaa sietokykyä. Allergisen ihmisen ei tarvitse allergioiden pelossa rajoittaa elämäänsä karsimalla varmuuden vuoksi elinpiiristään tai ruokavaliostaan asioita. Allergisen tulisi välttää ainoastaan sitä, mistä hän varmuudella saa oireita.

Allergiaohjelmassa painotetaan myös vakavien allergioiden hoidon onnistumista ja allergioiden pahenemisvaiheiden estämistä. Allergeeneja on jatkossakin vältettävä, jos sille on riittävät perusteet. Allergiaa sairastavan on hyvä tunnistaa allergioita aiheuttavat asiat ja hoidettava vakavat allergiat ajoissa. Tämä koskee erityisesti astmaoireita ja vakavia allergisia yleisreaktioita, anafylaksiaa.