Kansallinen Allergiaohjelma 2008-2018

Allergian hoidon nykysuositukset.

Allergian hoidon nykysuositukset löydät www.allergiaterveys.fi -sivustolta. Siellä julkaistaan esimerkkejä hyvästä elämästä allergian kanssa, kysymyspalsta ja tapahtumakalenteri, josta löytää allergiaa käsitteleviä tapahtumia ympäri Suomea.

Sosiaali- ja terveysministeriö ja Kansanterveyslaitos käynnistivät Kansallisen allergiaohjelman vuonna 2008. Ohjelman toteuttamisesta vastaa Allergia-, Iho- ja astmaliitto. Hengitysliitto on mukana toteuttamassa ohjelma väestöviestintää.

Kohti parempaa sietokykyä

Kymmenvuotisen allergiaohjelman tavoitteena on vähentää allergioita, lisätä suomalaisten sietokykyä, saada vakavat allergia- ja astmaoireet hoidettua ajoissa sekä yhtenäistää allergian hoitokäytäntöjä.  Allergiaohjelman myötä Suomessa siirrytään oireiden hoidosta kohti oireiden ehkäisyä ja parempaa sietokykyä. Allergisen ihmisen ei tarvitse allergioiden pelossa rajoittaa elämäänsä karsimalla varmuuden vuoksi elinpiiristään tai ruokavaliostaan asioita. Allergisen tulisi välttää ainoastaan sitä, mistä hän varmuudella saa oireita.

Allergiaohjelmassa painotetaan myös vakavien allergioiden hoidon onnistumista ja allergioiden pahenemisvaiheiden estämistä. Allergeeneja on jatkossakin vältettävä, jos sille on riittävät perusteet. Allergiaa sairastavan on hyvä tunnistaa allergioita aiheuttavat asiat ja hoidettava vakavat allergiat ajoissa. Tämä koskee erityisesti astmaoireita ja vakavia allergisia yleisreaktioita, anafylaksiaa.

Helsingin Sanomissa julkaistiin 26.5. kärkevästi otsikoitu laaja artikkeli sisäilmaongelmien ristiriitaisesta todellisuudesta. Artikkelissa tuotiin esille, ettei vieläkään ole olemassa tutkittua tietoa, mitkä mekanismit kosteusvaurioissa sairastuttavat osan ihmisistä. Se kuitenkin tiedetään, että osa ihmisistä oireilee ja sairastaa sisäilmasta.

Hengitysliiton mielestä lisää tutkittua tietoa tarvitaan, jotta saadaan hoidettua sekä ihmiset että rakennukset. Sisäilmaongelmia tuottavat kosteus- ja homevaurioiden lisäksi monet muut sisäilman epäpuhtaudet. Jokaisella oireilevalla ja sairastavalla ihmisellä on oikeus tulla kunnioittavasti kohdatuksi ja saada apua tilanteeseensa. Artikkelia lainaten: "Tärkeintä olisi saada palautetta potilaan toimintakyky, edes osittain. Se ei onnistu, jos lääkäri vähättelee potilaan oireita tai ei usko tämän kertomaa."

Hengitysliiton mielestä astmaan on suhtauduttava vakavasti. Kyseessä on keuhkoputkien limakalvojen pitkäaikainen tulehdussairaus, jonka oireita ovat pitkittynyt yskä, limannousu ja hengenahdistus. Astma on keuhkosairaus, joka on hyvin hoidettavissa lääkityksellä. Hoidon tavoitteena on oireeton arki, joka tarkoittaa sitä, että altistuminen ulkoisille ärsykkeille on katkaistava. Tiloista, jotka provosoivat oireet, on päästävä pois. Ihmisen elämänlaadulle astmaan sairastumisella on väliä.

Helsingin Sanomien artikkeliin voi tutustua täällä: https://bit.ly/2XaEaMy. Artikkeli avautuu vain HS:n tilaajille.

Stumppi-neuvontapuhelin (puh. 0800 148 484) tarjoaa maksutonta tukea ja neuvontaa tupakoinnin lopettamisessa. Stumppiin ja Hengitysliittoon voi tutustua tänään Maailma kylässä | World Village Festival -festivaaleilla. Tulkaa tapaamaan meitä klo 11 alkaen Mahdollisuuksien torille. www.stumppi.fi