Kansallinen Allergiaohjelma 2008-2018

Allergian hoidon nykysuositukset.

Allergian hoidon nykysuositukset löydät www.allergiaterveys.fi -sivustolta. Siellä julkaistaan esimerkkejä hyvästä elämästä allergian kanssa, kysymyspalsta ja tapahtumakalenteri, josta löytää allergiaa käsitteleviä tapahtumia ympäri Suomea.

Sosiaali- ja terveysministeriö ja Kansanterveyslaitos käynnistivät Kansallisen allergiaohjelman vuonna 2008. Ohjelman toteuttamisesta vastaa Allergia-, Iho- ja astmaliitto. Hengitysliitto on mukana toteuttamassa ohjelma väestöviestintää.

Kohti parempaa sietokykyä

Kymmenvuotisen allergiaohjelman tavoitteena on vähentää allergioita, lisätä suomalaisten sietokykyä, saada vakavat allergia- ja astmaoireet hoidettua ajoissa sekä yhtenäistää allergian hoitokäytäntöjä.  Allergiaohjelman myötä Suomessa siirrytään oireiden hoidosta kohti oireiden ehkäisyä ja parempaa sietokykyä. Allergisen ihmisen ei tarvitse allergioiden pelossa rajoittaa elämäänsä karsimalla varmuuden vuoksi elinpiiristään tai ruokavaliostaan asioita. Allergisen tulisi välttää ainoastaan sitä, mistä hän varmuudella saa oireita.

Allergiaohjelmassa painotetaan myös vakavien allergioiden hoidon onnistumista ja allergioiden pahenemisvaiheiden estämistä. Allergeeneja on jatkossakin vältettävä, jos sille on riittävät perusteet. Allergiaa sairastavan on hyvä tunnistaa allergioita aiheuttavat asiat ja hoidettava vakavat allergiat ajoissa. Tämä koskee erityisesti astmaoireita ja vakavia allergisia yleisreaktioita, anafylaksiaa.

"Samalla kun olen jakanut tarinaani muille, olen käsitellyt omaa sairauttani", Hengitysliiton vertaistoiminnassa mukana oleva Ari kertoo uudessa podcastissa.

Vertaiset ovat oman sairauskokemuksensa asiantuntijoita. "En ole terveydenhuollon ammattilainen, mutta minä voin jakaa arjen vinkkejä muille. Ei ole varmaa, toimivatko minun vinkkini, mutta niistä saattaa aueta uusia näkökulmia", Ari sanoo.

Helena kertoo: "Hengitysliiton vertaistoiminnan avulla sain tietää, että jossakin on joku toinen ihminen, jolla on samanlainen elämäntilanne."

Kuuntele YouTubesta Arin ja Helenan keskustelu: https://bit.ly/2RSU1xJ. Voit kuunnella podcastin eli äänitiedoston millä tahansa laitteella, jossa on internetyhteys.

Kuuntele samalla aikaisemmat 3 podcastia, jotka kertovat vertaiskokemuksesta naisen näkökulmasta. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita. Lue lisää vertaistoiminnasta:

"Minä olen sitkiä ihiminen."Pitkäaikaissairaus on opettanut paitsi sitkeyttä, myös armollisuutta itseä kohtaan, Elisa kertoo Hengitysliiton podcastissa.

Hengitysliiton 3-osainen kuuntelusarja kertoo naisen elämästä sairauden kanssa:
    Miten kehon muutokset vaikuttavat naiseuteen? Muuttaako sairaus vahvemmaksi? Mikä auttaa vaikeina hetkinä, kun happi meinaa loppua?

Hengitysliiton Minä, nainen -kuuntelusarjassa eli podcastissa kolmikymppiset Elisa ja Pirkko keskustelevat 64-vuotiaan Eevan kanssa naisen elämästä pitkäaikaissairauden kanssa. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita.

Kuuntele kaikki 3 podcastia Hengitysliiton YouTube-kanavalla: https://bit.ly/2Lv1KAR
    Podcastit ovat äänitiedostoja, joita voi kuunnella millä tahansa älylaitteella.