Oireet ja diagnoosi

Miten allerginen nuha oirehtii ja miten se diagnosoidaan.

Allerginen nuha voi olla ympärivuotista tai kausiluonteista. Nykyisin käytetään myös termejä jatkuva tai jaksottainen nuha. Siitepölyallergiat ovat tyypillisesti kausiluonteista allergista nuhaa.

nuhaoireet

Henkilön oma kokemus ratkaisee allergisen nuhan oireiden haitallisuuden ja vaikeusasteen (lievä, keskivaikea, vaikea). Kysy itseltäsi, haittaavatko tai häiritsevätkö oireet elämääsi, työntekoa, koulunkäyntiä, harrastuksiasi?

Tyypillisiä allergisen nuhan oireita ovat:

• silmien punoitus, vuoto ja kirvely
  • silmien sidekalvojen ja silmäluomien turvotus
  • nenän tukkoisuus, vuoto, kutina ja limaneritys
  • aivastelu
  • nielun ja korvien kutina
  • yskä ja limannousu keuhkoista.

Harvinaisempia oireita ovat väsymys, heikentynyt yöuni sekä keskittymiskyvyn ja työtehon heikkeneminen.

Hengitysliiton mobiilijäsenpalvelu Mopsin kautta saat puhelimesi näytölle muistutuksen Hengitysliiton tulevista tapahtumista. Mopsin jäseneduista löydät myös Tuija Rantamaan MediYoga-verkkointensiivikurssin, joka sisältää kymmenen tunnin mittaista MediYoga-harjoituskertaa. Mopsista löydät niin yhdistyksen kuin liitonkin jäsenedut ja tapahtumat. Mopsin avulla voit myös soittaa Hengitysliiton palvelupuhelimiin helposti, vaikka matkan päältä. Lisäksi Mopsissa luet näppärästi liiton uutiset, päivität jäsentietosi sekä kerrot meille toiveesi, ideasi tai palautteesi. Lue lisää ja katso latausohjeet täällä: https://bit.ly/2GX8THD

• Facebook : 2509529719075552

Sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelin palvelee tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19 numerossa 044 407 7010. Vertaispuhelin tarjoaa sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen. Vertaispuhelimessa päivystävät liiton kouluttamat vapaaehtoiset.

Kiinnostaako vapaaehtoistyö? Hae päivystäjäksi sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen: https://bit.ly/2Bjkopt