Oireet ja diagnoosi

Miten allerginen nuha oirehtii ja miten se diagnosoidaan.

Allerginen nuha voi olla ympärivuotista tai kausiluonteista. Nykyisin käytetään myös termejä jatkuva tai jaksottainen nuha. Siitepölyallergiat ovat tyypillisesti kausiluonteista allergista nuhaa.

nuhaoireet

Henkilön oma kokemus ratkaisee allergisen nuhan oireiden haitallisuuden ja vaikeusasteen (lievä, keskivaikea, vaikea). Kysy itseltäsi, haittaavatko tai häiritsevätkö oireet elämääsi, työntekoa, koulunkäyntiä, harrastuksiasi?

Tyypillisiä allergisen nuhan oireita ovat:

• silmien punoitus, vuoto ja kirvely
  • silmien sidekalvojen ja silmäluomien turvotus
  • nenän tukkoisuus, vuoto, kutina ja limaneritys
  • aivastelu
  • nielun ja korvien kutina
  • yskä ja limannousu keuhkoista.

Harvinaisempia oireita ovat väsymys, heikentynyt yöuni sekä keskittymiskyvyn ja työtehon heikkeneminen.

• Facebook : 2055522307809631

Kuntoutusverkosto KUVE on huolissaan kuntoutuksen tulevaisuudesta sote-uudistuksessa. Julkisuuteen on välittynyt viestejä siitä, että lääkinnällisen kuntoutuksen järjestämisvastuuta oltaisiin siirtämässä Kelalta maakuntiin ottamatta kaikilta osin huomioon kuntoutuskomitean mietinnössä esitettyjä asiantuntijanäkemyksiä.

• Facebook : 2055494467812415

Varhaislapsuuden kodin kosteusvaurio voi lisätä lapsen matala-asteista tulehdusta, mutta vaikutus ei näyttäisi olevan pysyvä, todetaan THL:n tutkimuksessa. Niin tai näin, kosteusvaurioille altistuminen on joka tapauksessa saatava loppumaan. Ja tähän on yksinkertainen resepti: rakennukset on korjattava kuntoon ja asukkailla on oltava mahdollisuus puhtaisiin väistötiloihin.

• Facebook : 2055380104490518

Hengitysliitto kerää varoja neuvoloille tarkoitettujen häkämittareiden hankkimiseksi. Mittareiden avulla voidaan seurata odottavien ja synnyttäneiden äitien ja vauvojen elimistön häkäpitoisuuksia. Näin kehitykselle haitalliset riskit voidaan havaita ja puuttua niihin jo ennakoon. Voit osallistua arpajaisiin verkossa: