Oireet ja diagnoosi

Miten allerginen nuha oirehtii ja miten se diagnosoidaan.

Allerginen nuha voi olla ympärivuotista tai kausiluonteista. Nykyisin käytetään myös termejä jatkuva tai jaksottainen nuha. Siitepölyallergiat ovat tyypillisesti kausiluonteista allergista nuhaa.

nuhaoireet

Henkilön oma kokemus ratkaisee allergisen nuhan oireiden haitallisuuden ja vaikeusasteen (lievä, keskivaikea, vaikea). Kysy itseltäsi, haittaavatko tai häiritsevätkö oireet elämääsi, työntekoa, koulunkäyntiä, harrastuksiasi?

Tyypillisiä allergisen nuhan oireita ovat:

• silmien punoitus, vuoto ja kirvely
  • silmien sidekalvojen ja silmäluomien turvotus
  • nenän tukkoisuus, vuoto, kutina ja limaneritys
  • aivastelu
  • nielun ja korvien kutina
  • yskä ja limannousu keuhkoista.

Harvinaisempia oireita ovat väsymys, heikentynyt yöuni sekä keskittymiskyvyn ja työtehon heikkeneminen.

• Facebook : 2841090285919492

Jos lapsesi oireilee sisäilmasta ja kaipaat tukea sekä kuuntelevaa korvaa, soita Vanhempainlinjalle! Puhelimessa sisäilmasta oireilevien lasten vanhemmat voivat purkaa ajatuksiaan luottamuksellisesti. Vanhempainlinja palvelee keskiviikkoisin kello 16–19 numerossa 044 407 7010. Palvelu on maksutonta.

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC

Epäiletkö, että kotonasi on sisäilmaongelma? Tökkiikö kotisi ilmanvaihto? Onko sinulla mielessäsi joku muu sisäilmaan liittyvä kysymys? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Sisäilma-asiantuntijamme neuvovat sinua ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.