Allergisen nuhan aiheuttajat

Allergisten sairauksien kehittymisriskiä lisäävät perintötekijät, tupakansavulle altistuminen sekä home- ja kosteusvauriot.

Ympärivuotisen allergisen nuhan syynä ovat usein kotieläimet, joiden allergeenit eli allergiareaktion aiheuttajat löytyvät syljestä, virtsasta, ihon hilseessä ja talieritteestä.

Harvinaisissa vaikeissa tapauksissa allerginen reaktio voi ilmentyä anafylaktisena sokkina. Silloin vaikeat ja jopa henkeä uhkaavat oireet tulevat nopeasti edeten eri puolilla elimistöä samanaikaisesti.

Yleisimmin allergista nuhaa aiheuttavat:

• eläinpöly eli kotieläimet,
  • siitepöly,
  • huonepölypunkit ja
  • ruoka-aineet.

• Facebook : 2841090285919492

Jos lapsesi oireilee sisäilmasta ja kaipaat tukea sekä kuuntelevaa korvaa, soita Vanhempainlinjalle! Puhelimessa sisäilmasta oireilevien lasten vanhemmat voivat purkaa ajatuksiaan luottamuksellisesti. Vanhempainlinja palvelee keskiviikkoisin kello 16–19 numerossa 044 407 7010. Palvelu on maksutonta.

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC

Epäiletkö, että kotonasi on sisäilmaongelma? Tökkiikö kotisi ilmanvaihto? Onko sinulla mielessäsi joku muu sisäilmaan liittyvä kysymys? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Sisäilma-asiantuntijamme neuvovat sinua ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.