Allergisen nuhan aiheuttajat

Allergisten sairauksien kehittymisriskiä lisäävät perintötekijät, tupakansavulle altistuminen sekä home- ja kosteusvauriot.

Ympärivuotisen allergisen nuhan syynä ovat usein kotieläimet, joiden allergeenit eli allergiareaktion aiheuttajat löytyvät syljestä, virtsasta, ihon hilseessä ja talieritteestä.

Harvinaisissa vaikeissa tapauksissa allerginen reaktio voi ilmentyä anafylaktisena sokkina. Silloin vaikeat ja jopa henkeä uhkaavat oireet tulevat nopeasti edeten eri puolilla elimistöä samanaikaisesti.

Yleisimmin allergista nuhaa aiheuttavat:

• eläinpöly eli kotieläimet,
  • siitepöly,
  • huonepölypunkit ja
  • ruoka-aineet.

Hengitysliiton mobiilijäsenpalvelu Mopsin kautta saat puhelimesi näytölle muistutuksen Hengitysliiton tulevista tapahtumista. Mopsin jäseneduista löydät myös Tuija Rantamaan MediYoga-verkkointensiivikurssin, joka sisältää kymmenen tunnin mittaista MediYoga-harjoituskertaa. Mopsista löydät niin yhdistyksen kuin liitonkin jäsenedut ja tapahtumat. Mopsin avulla voit myös soittaa Hengitysliiton palvelupuhelimiin helposti, vaikka matkan päältä. Lisäksi Mopsissa luet näppärästi liiton uutiset, päivität jäsentietosi sekä kerrot meille toiveesi, ideasi tai palautteesi. Lue lisää ja katso latausohjeet täällä: https://bit.ly/2GX8THD

• Facebook : 2509529719075552

Sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelin palvelee tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19 numerossa 044 407 7010. Vertaispuhelin tarjoaa sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen. Vertaispuhelimessa päivystävät liiton kouluttamat vapaaehtoiset.

Kiinnostaako vapaaehtoistyö? Hae päivystäjäksi sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen: https://bit.ly/2Bjkopt