CPAP-laitteen huolto

Ohjeita CPAP-laitteen huoltoon.

Näin huollat CPAP-laitetta:

Huolla laite säännöllisesti. Huoltamaton laite voi aiheuttaa esimerkiksi iho-ongelmia. Voit toimittaa CPAP-laitteen tarvittaessa tarkastattavaksi hoitavaan yksikköön.

Huolehdi päivittäin seuraavista asioista:

• Irrota maski ja ilmaletku laitteesta. Säilytä ilmaletku kuivassa.
  • Pese maskin tyynyosa miedolla saippuavedellä.
  • Vaihda kostuttimen vesi ja huutele säiliö.

Tehtävä kerran viikossa:

• Pese maski ja remmit miedolla saippuavedellä.
  • Pese ilmaletku ja kostuttimen säiliö laimennetulla astianpesuaineliuoksella. Kostutinkammion voit pestä myös astianpesukoneen ylätasolla. Kuivaa ilmaletku mahdollisimman suorana.

Muu huolto:

• Tarkista suodatin kuukausittain. Vaihda se vähintään puolen vuoden välein.
  • Uusi maski vuoden–kahden välein, myös tarvittaessa silloin kun sen ilmatiiviys häviää.
  • Vaihda letku tarvittaessa.

Sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelin palvelee tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19 numerossa 044 407 7010. Vertaispuhelin tarjoaa sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen. Vertaispuhelimessa päivystävät liiton kouluttamat vapaaehtoiset.

Kiinnostaako vapaaehtoistyö? Hae päivystäjäksi sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen: https://bit.ly/2Bjkopt

Hengitysliittoon karttuneen kokemustiedon perusteella monet sisäilmasta oireilevat tai sairastavat ovat saaneet apua joustavista järjestelyistä työelämässä, mutta niiden käyttö on tapauskohtaista ja hyvin sattumanvaraista. Suunnittelija Sari Mäki pohtii blogi-kirjoituksessaan työn muokkaamisen mahdollisuutta sisäilmasta oireilevien ja sairastavien työkyvyn tukemisessa. Lue kirjoitus täällä: https://bit.ly/2V6TUz0

Sosiaaliturvaopas on päivitetty ajan tasalle. Voit tututua ja ladata sen osoitteessa www.sosiaaliturvaopas.fi. Oppaaseen on koottu laajasti tietoa pitkäaikaissairaiden ja vammaisten henkilöiden sosiaaliturvasta ja palveluista. Opas on erinomainen työväline järjestöjen ja sosiaali- ja terveydenhuollon työntekijöille, mutta siitä hyötyvät myös esimerkiksi palveluita tarvitsevat ikääntyneet ihmiset. Lue lisää: https://bit.ly/2BD1ERT