CPAP-laitteen huolto

Ohjeita CPAP-laitteen huoltoon.

Näin huollat CPAP-laitetta:

Huolla laite säännöllisesti. Huoltamaton laite voi aiheuttaa esimerkiksi iho-ongelmia. Voit toimittaa CPAP-laitteen tarvittaessa tarkastattavaksi hoitavaan yksikköön.

Huolehdi päivittäin seuraavista asioista:

• Irrota maski ja ilmaletku laitteesta. Säilytä ilmaletku kuivassa.
  • Pese maskin tyynyosa miedolla saippuavedellä.
  • Vaihda kostuttimen vesi ja huutele säiliö.

Tehtävä kerran viikossa:

• Pese maski ja remmit miedolla saippuavedellä.
  • Pese ilmaletku ja kostuttimen säiliö laimennetulla astianpesuaineliuoksella. Kostutinkammion voit pestä myös astianpesukoneen ylätasolla. Kuivaa ilmaletku mahdollisimman suorana.

Muu huolto:

• Tarkista suodatin kuukausittain. Vaihda se vähintään puolen vuoden välein.
  • Uusi maski vuoden–kahden välein, myös tarvittaessa silloin kun sen ilmatiiviys häviää.
  • Vaihda letku tarvittaessa.

Sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakasmaksulain uudistus tulee käymään pitkäaikaissairaiden kukkarolle ja vaikeuttamaan heidän hakeutumistaan seurantakäynneille, ellei hallitus muuta esitystään lausuntokierroksella annetun palautteen perusteella. Hyvää uudistuksessa on se, että asiakasmaksu voitaisiin jättää perimättä asiakkaan tai hänen perheensä toimeentulon vaarantuessa.

Itä-Suomen yliopistossa on kehitteillä menetelmä, jonka tavoitteena on parantaa uniapnean diagnostiikan tarkkuutta ja helpottaa sen toteuttamista. Hengitysliitto pitää tärkeänä sitä, että uusia menetelmiä kehitetään uniapnean ja hengityssairauksien toteamisen helpottamiseksi.

Kansallinen terveysohjelma, jonka teemana on sisäilma, käynnistyy loppuvuodesta 2018. Hengitysliitto tuo Kansallisen sisäilma ja terveys -ohjelmaan sisäilmasta oireilevien ja sairastavien näkökulmia, kokeiltuja ratkaisumalleja ja hyväksi havaittuja käytäntöjä. Nostamme esiin myös vertaistuen merkitystä.

Syksyn verkkovertaisryhmät käynnistyvät. Uusina ryhminä tarjoamme uniapneaa ja keuhkoahtaumatautia sairastavien ryhmät. Lisäksi verkkoryhmien vertaisohjaajille käynnistyy syksyn aikana koulutusryhmä. Tulkaa mukaan! Lue lisää: