CPAP-laitteen huolto

Ohjeita CPAP-laitteen huoltoon.

Näin huollat CPAP-laitetta:

Huolla laite säännöllisesti. Huoltamaton laite voi aiheuttaa esimerkiksi iho-ongelmia. Voit toimittaa CPAP-laitteen tarvittaessa tarkastattavaksi hoitavaan yksikköön.

Huolehdi päivittäin seuraavista asioista:

• Irrota maski ja ilmaletku laitteesta. Säilytä ilmaletku kuivassa.
  • Pese maskin tyynyosa miedolla saippuavedellä.
  • Vaihda kostuttimen vesi ja huutele säiliö.

Tehtävä kerran viikossa:

• Pese maski ja remmit miedolla saippuavedellä.
  • Pese ilmaletku ja kostuttimen säiliö laimennetulla astianpesuaineliuoksella. Kostutinkammion voit pestä myös astianpesukoneen ylätasolla. Kuivaa ilmaletku mahdollisimman suorana.

Muu huolto:

• Tarkista suodatin kuukausittain. Vaihda se vähintään puolen vuoden välein.
  • Uusi maski vuoden–kahden välein, myös tarvittaessa silloin kun sen ilmatiiviys häviää.
  • Vaihda letku tarvittaessa.

• Facebook : 2139755382719656

Tänä vuonna emme pääse valitettavasti osallistumaan Helsinki Pride -tapahtumaan, mutta toivotamme viime vuoden tapahtumasta otetulla kuvalla kaikille hyvää suvaitsevuuden viikkoa ja kuukautta!

Harvinainen Maraton on Suomessa ensimmäinen liikunnallinen tapahtuma, joka järjestetään harvinaista keuhkosairautta sairastaville, keuhkonsiirron saaneille, heidän läheisilleen ja muille asiasta kiinnostuneille.

Vielä ehdit osallistumaan tapahtumaan ilmoittautumalla 29.6. mennessä!

Osallistuminen osoitteessa: https://bit.ly/2KdCuiU

Hengitysliiton keskustoimisto jää kesätauolle heinäkuun ajaksi. Liiton Facebook päivystää taas 17.7.2018 eteenpäin. Yksityisviesteihin ei kuitenkaan voida heti vastata, sillä suurin osa asiantuntijoista palaa työn äärelle vasta 6.8.2018. Hyvää kesää!

Yksi elämä järjestää SuomiAreenassa yhdessä Lääkäriliiton, Doctagonin ja CGI:n kanssa Terveydenhuollon hyvät ja huonot uutiset, johon sisältyy kolme terveydenhuoltoon liittyvää debaattia. Keskusteiluissa käsitellään muun muassa terveydenhuollon robotiikkaa ja sotea. Liity kuulolle 18.7 klo 13-14!

Onko sinulla heinänuha tai allergiasta johtuvia hengitystieoireita? Toimittaja etsii kauttamme haastateltavaa kertomaan arjen kokemuksistaan aikakauslehteen. Kuva otetaan, mutta haastattelu onnistuu tarvittaessa myös puhelimitse. Laita yhteystietosi yksityisviestillä niin välitämme ne eteenpäin toimittajalle!