CPAP-laitteen käyttö

CPAP-laitteen kunnossa pysymisen vuoksi oikeat käyttötavat ja laitteen säännöllinen huolto ovat tärkeitä.

Näin käytät CPAP-laitetta:

• Käytä CPAP-laitetta vähintään 4 tunnin ajan joka yö, mieluiten koko yö.
  • Käytä laitetta säännöllisesti.
  • Pidä huoli, että laitteen paine on juuri sinulle sopiva.
  • Pidä huoli, että maski sopii hyvin omille kasvoillesi.
  • Kokeile laitteessa olevaa kostutinta, jos laite aiheuttaa nenän ja suun kuivumisongelmia.
    • Varo, ettei CPAP-laitteeseen pääse vettä.
    • Ota vesisäiliö pois aina ennen liikuttelua.
    • Välttääksesi kondensaatiota ja veden höyrystymistä, aseta laite samalle tasolle tai hieman alemmaksi nukkujaan nähden (esim. yöpöydällä alempana kuin patjan yläreuna).
  • Ole kärsivällinen, CPAP-laitteeseen totuttelu voi viedä aikaa paitsi laitteen käyttäjältä myös läheiseltä (laitteen ääni voi häiritä).

CPAP-laite

Hengitysliiton mobiilijäsenpalvelu Mopsin kautta saat puhelimesi näytölle muistutuksen Hengitysliiton tulevista tapahtumista. Mopsin jäseneduista löydät myös Tuija Rantamaan MediYoga-verkkointensiivikurssin, joka sisältää kymmenen tunnin mittaista MediYoga-harjoituskertaa. Mopsista löydät niin yhdistyksen kuin liitonkin jäsenedut ja tapahtumat. Mopsin avulla voit myös soittaa Hengitysliiton palvelupuhelimiin helposti, vaikka matkan päältä. Lisäksi Mopsissa luet näppärästi liiton uutiset, päivität jäsentietosi sekä kerrot meille toiveesi, ideasi tai palautteesi. Lue lisää ja katso latausohjeet täällä: https://bit.ly/2GX8THD

• Facebook : 2509529719075552

Sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelin palvelee tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19 numerossa 044 407 7010. Vertaispuhelin tarjoaa sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen. Vertaispuhelimessa päivystävät liiton kouluttamat vapaaehtoiset.

Kiinnostaako vapaaehtoistyö? Hae päivystäjäksi sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen: https://bit.ly/2Bjkopt