CPAP-laitteen käyttö

CPAP-laitteen kunnossa pysymisen vuoksi oikeat käyttötavat ja laitteen säännöllinen huolto ovat tärkeitä.

Näin käytät CPAP-laitetta:

• Käytä CPAP-laitetta vähintään 4 tunnin ajan joka yö, mieluiten koko yö.
  • Käytä laitetta säännöllisesti.
  • Pidä huoli, että laitteen paine on juuri sinulle sopiva.
  • Pidä huoli, että maski sopii hyvin omille kasvoillesi.
  • Kokeile laitteessa olevaa kostutinta, jos laite aiheuttaa nenän ja suun kuivumisongelmia.
    • Varo, ettei CPAP-laitteeseen pääse vettä.
    • Ota vesisäiliö pois aina ennen liikuttelua.
    • Välttääksesi kondensaatiota ja veden höyrystymistä, aseta laite samalle tasolle tai hieman alemmaksi nukkujaan nähden (esim. yöpöydällä alempana kuin patjan yläreuna).
  • Ole kärsivällinen, CPAP-laitteeseen totuttelu voi viedä aikaa paitsi laitteen käyttäjältä myös läheiseltä (laitteen ääni voi häiritä).

CPAP-laite

• Facebook : 2841090285919492

Jos lapsesi oireilee sisäilmasta ja kaipaat tukea sekä kuuntelevaa korvaa, soita Vanhempainlinjalle! Puhelimessa sisäilmasta oireilevien lasten vanhemmat voivat purkaa ajatuksiaan luottamuksellisesti. Vanhempainlinja palvelee keskiviikkoisin kello 16–19 numerossa 044 407 7010. Palvelu on maksutonta.

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC

Epäiletkö, että kotonasi on sisäilmaongelma? Tökkiikö kotisi ilmanvaihto? Onko sinulla mielessäsi joku muu sisäilmaan liittyvä kysymys? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Sisäilma-asiantuntijamme neuvovat sinua ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.