CPAP-laitteen käyttö

CPAP-laitteen kunnossa pysymisen vuoksi oikeat käyttötavat ja laitteen säännöllinen huolto ovat tärkeitä.

Näin käytät CPAP-laitetta:

• Käytä CPAP-laitetta vähintään 4 tunnin ajan joka yö, mieluiten koko yö.
  • Käytä laitetta säännöllisesti.
  • Pidä huoli, että laitteen paine on juuri sinulle sopiva.
  • Pidä huoli, että maski sopii hyvin omille kasvoillesi.
  • Kokeile laitteessa olevaa kostutinta, jos laite aiheuttaa nenän ja suun kuivumisongelmia.
    • Varo, ettei CPAP-laitteeseen pääse vettä.
    • Ota vesisäiliö pois aina ennen liikuttelua.
    • Välttääksesi kondensaatiota ja veden höyrystymistä, aseta laite samalle tasolle tai hieman alemmaksi nukkujaan nähden (esim. yöpöydällä alempana kuin patjan yläreuna).
  • Ole kärsivällinen, CPAP-laitteeseen totuttelu voi viedä aikaa paitsi laitteen käyttäjältä myös läheiseltä (laitteen ääni voi häiritä).

CPAP-laite

Sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakasmaksulain uudistus tulee käymään pitkäaikaissairaiden kukkarolle ja vaikeuttamaan heidän hakeutumistaan seurantakäynneille, ellei hallitus muuta esitystään lausuntokierroksella annetun palautteen perusteella. Hyvää uudistuksessa on se, että asiakasmaksu voitaisiin jättää perimättä asiakkaan tai hänen perheensä toimeentulon vaarantuessa.

Itä-Suomen yliopistossa on kehitteillä menetelmä, jonka tavoitteena on parantaa uniapnean diagnostiikan tarkkuutta ja helpottaa sen toteuttamista. Hengitysliitto pitää tärkeänä sitä, että uusia menetelmiä kehitetään uniapnean ja hengityssairauksien toteamisen helpottamiseksi.

Kansallinen terveysohjelma, jonka teemana on sisäilma, käynnistyy loppuvuodesta 2018. Hengitysliitto tuo Kansallisen sisäilma ja terveys -ohjelmaan sisäilmasta oireilevien ja sairastavien näkökulmia, kokeiltuja ratkaisumalleja ja hyväksi havaittuja käytäntöjä. Nostamme esiin myös vertaistuen merkitystä.

Syksyn verkkovertaisryhmät käynnistyvät. Uusina ryhminä tarjoamme uniapneaa ja keuhkoahtaumatautia sairastavien ryhmät. Lisäksi verkkoryhmien vertaisohjaajille käynnistyy syksyn aikana koulutusryhmä. Tulkaa mukaan! Lue lisää: