Asbestista sairastuneen hoito

Asbestin aiheuttamat sairaudet ilmenevät usein vasta vuosikymmenten viiveellä, on asbestille altistuneen ja asbestista sairastuneen tärkeää seurata terveydentilaansa.

Työterveys vastaa työelämässä olevien asbestille altistuneiden seurannasta kutsumalla heidät säännöllisin väliajoin tarkastuksiin. Työelämästä pois jäädessään on asbestille altistuneen itse huolehdittava omasta seurannastaan käymällä säännöllisesti lääkärintarkastuksessa.

Tarkastuksien tiheys riippuu altistumisen tai sairauden laadusta, siksi altistuneen on hyvä pyytää itselleen työterveyshuollosta kirjallinen ohje seurannan toteuttamiseen. Jos hänelle tulee oireita ennen määräaikaistarkastusta, on syytä hakeutua lääkärin tutkimuksiin seuranta-aikataulua nopeammin.

Asbestille altistuneen kannattaa keskustella lääkärin kanssa myös kuntoutuksen mahdollisuudesta.

Sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelin palvelee tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19 numerossa 044 407 7010. Vertaispuhelin tarjoaa sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen. Vertaispuhelimessa päivystävät liiton kouluttamat vapaaehtoiset.

Kiinnostaako vapaaehtoistyö? Hae päivystäjäksi sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen: https://bit.ly/2Bjkopt

Hengitysliitto lahjoittaa vuonna 2019 noin 70 häkämittaria 6 paikkakunnan äitiysneuvoloihin ympäri Suomea. Häkämittarien avulla kannustetaan savuttomuuteen ja tuetaan raskausaikana vanhempia nikotiinituotteiden käytön lopettamiseen. Viime viikolla lahjoituksia tehtiin muun muassa Sallan ja Kemijärven neuvoloihin. Kuvissa terveydenhoitajat Tarja Ojanen, Riitta Vartioniemi-Iso-Heiko ja Maria Lyytikäinen Kemijärveltä sekä terveydenhoitaja Miia Kivelä Sallasta. Lue lisää https://bit.ly/2WNJ7La

Tule kokeilemaan puistogolfia Jyväskylän kirkkopuistoon. Pelit ovat käynnissä tänään ja huomenna Hengitysliiton Kirkkopäivien pisteellä.

#kirkkopäivät #liikunta #puistogolf #urheilu