Asbestista sairastuneen hoito

Asbestin aiheuttamat sairaudet ilmenevät usein vasta vuosikymmenten viiveellä, on asbestille altistuneen ja asbestista sairastuneen tärkeää seurata terveydentilaansa.

Työterveys vastaa työelämässä olevien asbestille altistuneiden seurannasta kutsumalla heidät säännöllisin väliajoin tarkastuksiin. Työelämästä pois jäädessään on asbestille altistuneen itse huolehdittava omasta seurannastaan käymällä säännöllisesti lääkärintarkastuksessa.

Tarkastuksien tiheys riippuu altistumisen tai sairauden laadusta, siksi altistuneen on hyvä pyytää itselleen työterveyshuollosta kirjallinen ohje seurannan toteuttamiseen. Jos hänelle tulee oireita ennen määräaikaistarkastusta, on syytä hakeutua lääkärin tutkimuksiin seuranta-aikataulua nopeammin.

Asbestille altistuneen kannattaa keskustella lääkärin kanssa myös kuntoutuksen mahdollisuudesta.

• Facebook : 2055522307809631

Kuntoutusverkosto KUVE on huolissaan kuntoutuksen tulevaisuudesta sote-uudistuksessa. Julkisuuteen on välittynyt viestejä siitä, että lääkinnällisen kuntoutuksen järjestämisvastuuta oltaisiin siirtämässä Kelalta maakuntiin ottamatta kaikilta osin huomioon kuntoutuskomitean mietinnössä esitettyjä asiantuntijanäkemyksiä.

• Facebook : 2055494467812415

Varhaislapsuuden kodin kosteusvaurio voi lisätä lapsen matala-asteista tulehdusta, mutta vaikutus ei näyttäisi olevan pysyvä, todetaan THL:n tutkimuksessa. Niin tai näin, kosteusvaurioille altistuminen on joka tapauksessa saatava loppumaan. Ja tähän on yksinkertainen resepti: rakennukset on korjattava kuntoon ja asukkailla on oltava mahdollisuus puhtaisiin väistötiloihin.

• Facebook : 2055380104490518

Hengitysliitto kerää varoja neuvoloille tarkoitettujen häkämittareiden hankkimiseksi. Mittareiden avulla voidaan seurata odottavien ja synnyttäneiden äitien ja vauvojen elimistön häkäpitoisuuksia. Näin kehitykselle haitalliset riskit voidaan havaita ja puuttua niihin jo ennakoon. Voit osallistua arpajaisiin verkossa: