Asbestista sairastuneen omahoito

Asbestista sairastuneen omahoidon perustana on sairauden säännöllinen seuranta ja savuttomuus.

Hengitysliiton koordinoima, ammattiliittojen edustajista koostuva asiantuntijaryhmä on tehnyt Asbestialtistuneen muistilistan seurannan ja lääkärikäyntien tueksi. Muistilista on tarkoitettu työelämästä poistuneille, mutta sitä voivat hyödyntää myös luottamushenkilöt työpaikoilla ja terveydenhuollon ammattilaiset. Muistilista sisältää altistumiseen ja mahdolliseen ammattitautiin liittyvät perustiedot sekä seurantaan liittyvät tutkimukset, tulokset ja jatkosuunnitelmat.

Tupakointi ja savuttomuus

Asbestille altistuneen on tärkeää lopettaa tupakointi, koska näin hän pystyy oleellisesti vähentämään keuhkosyövän vaaraa. Tupakoinnin lopettaminen parantaa myös keuhkojen toimintaa. Tupakoivien asbestityöntekijöiden keuhkosyövän riski voi olla jopa 20–50-kertainen.

Apua ja tukea lopettamiseen voi hakea terveydenhuollosta, apteekista ja Hengitysliiton Stumppi-neuvontapuhelimesta. Vertaistukea, tietoa ja neuvoja lopettamiseen löytyy myös verkkopalvelusta stumppi.fi.

Suosituimmat vinkit tupakoinnin lopettamiseen:

• Päätä etukäteen lopettamispäivä ja kerro siitä lähiympäristöllesi.
  • Hanki tueksesi ystävä, puoliso tai henkilö, joka on itsekin lopettanut tupakoinnin. Mieti etukäteen, millaista tukea toivot ja kerro se myös hänelle.
  • Varaudu mahdollisiin vieroitusoireisiin ja hanki sopiva korvausvalmiste etukäteen.
  • Hävitä kaikki tupakointivälineet.
  • Muistuta itseäsi syistä, miksi tupakoinnin lopettaminen kannattaa.
  • Mieti etukäteen selviytymiskeinoja tilanteisiin, joissa tunnet halua tupakoida.
  • Muista kiittää ja palkita itseäsi hyvästä päätöksestä!

• Facebook : 2055522307809631

Kuntoutusverkosto KUVE on huolissaan kuntoutuksen tulevaisuudesta sote-uudistuksessa. Julkisuuteen on välittynyt viestejä siitä, että lääkinnällisen kuntoutuksen järjestämisvastuuta oltaisiin siirtämässä Kelalta maakuntiin ottamatta kaikilta osin huomioon kuntoutuskomitean mietinnössä esitettyjä asiantuntijanäkemyksiä.

• Facebook : 2055494467812415

Varhaislapsuuden kodin kosteusvaurio voi lisätä lapsen matala-asteista tulehdusta, mutta vaikutus ei näyttäisi olevan pysyvä, todetaan THL:n tutkimuksessa. Niin tai näin, kosteusvaurioille altistuminen on joka tapauksessa saatava loppumaan. Ja tähän on yksinkertainen resepti: rakennukset on korjattava kuntoon ja asukkailla on oltava mahdollisuus puhtaisiin väistötiloihin.

• Facebook : 2055380104490518

Hengitysliitto kerää varoja neuvoloille tarkoitettujen häkämittareiden hankkimiseksi. Mittareiden avulla voidaan seurata odottavien ja synnyttäneiden äitien ja vauvojen elimistön häkäpitoisuuksia. Näin kehitykselle haitalliset riskit voidaan havaita ja puuttua niihin jo ennakoon. Voit osallistua arpajaisiin verkossa: