Asbestista sairastuneen omahoito

Asbestista sairastuneen omahoidon perustana on sairauden säännöllinen seuranta ja savuttomuus.

Hengitysliiton koordinoima, ammattiliittojen edustajista koostuva asiantuntijaryhmä on tehnyt Asbestialtistuneen muistilistan seurannan ja lääkärikäyntien tueksi. Muistilista on tarkoitettu työelämästä poistuneille, mutta sitä voivat hyödyntää myös luottamushenkilöt työpaikoilla ja terveydenhuollon ammattilaiset. Muistilista sisältää altistumiseen ja mahdolliseen ammattitautiin liittyvät perustiedot sekä seurantaan liittyvät tutkimukset, tulokset ja jatkosuunnitelmat.

Tupakointi ja savuttomuus

Asbestille altistuneen on tärkeää lopettaa tupakointi, koska näin hän pystyy oleellisesti vähentämään keuhkosyövän vaaraa. Tupakoinnin lopettaminen parantaa myös keuhkojen toimintaa. Tupakoivien asbestityöntekijöiden keuhkosyövän riski voi olla jopa 20–50-kertainen.

Apua ja tukea lopettamiseen voi hakea terveydenhuollosta, apteekista ja Hengitysliiton Stumppi-neuvontapuhelimesta. Vertaistukea, tietoa ja neuvoja lopettamiseen löytyy myös verkkopalvelusta stumppi.fi.

Suosituimmat vinkit tupakoinnin lopettamiseen:

• Päätä etukäteen lopettamispäivä ja kerro siitä lähiympäristöllesi.
  • Hanki tueksesi ystävä, puoliso tai henkilö, joka on itsekin lopettanut tupakoinnin. Mieti etukäteen, millaista tukea toivot ja kerro se myös hänelle.
  • Varaudu mahdollisiin vieroitusoireisiin ja hanki sopiva korvausvalmiste etukäteen.
  • Hävitä kaikki tupakointivälineet.
  • Muistuta itseäsi syistä, miksi tupakoinnin lopettaminen kannattaa.
  • Mieti etukäteen selviytymiskeinoja tilanteisiin, joissa tunnet halua tupakoida.
  • Muista kiittää ja palkita itseäsi hyvästä päätöksestä!

"Samalla kun olen jakanut tarinaani muille, olen käsitellyt omaa sairauttani", Hengitysliiton vertaistoiminnassa mukana oleva Ari kertoo uudessa podcastissa.

Vertaiset ovat oman sairauskokemuksensa asiantuntijoita. "En ole terveydenhuollon ammattilainen, mutta minä voin jakaa arjen vinkkejä muille. Ei ole varmaa, toimivatko minun vinkkini, mutta niistä saattaa aueta uusia näkökulmia", Ari sanoo.

Helena kertoo: "Hengitysliiton vertaistoiminnan avulla sain tietää, että jossakin on joku toinen ihminen, jolla on samanlainen elämäntilanne."

Kuuntele YouTubesta Arin ja Helenan keskustelu: https://bit.ly/2RSU1xJ. Voit kuunnella podcastin eli äänitiedoston millä tahansa laitteella, jossa on internetyhteys.

Kuuntele samalla aikaisemmat 3 podcastia, jotka kertovat vertaiskokemuksesta naisen näkökulmasta. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita. Lue lisää vertaistoiminnasta:

"Minä olen sitkiä ihiminen."Pitkäaikaissairaus on opettanut paitsi sitkeyttä, myös armollisuutta itseä kohtaan, Elisa kertoo Hengitysliiton podcastissa.

Hengitysliiton 3-osainen kuuntelusarja kertoo naisen elämästä sairauden kanssa:
    Miten kehon muutokset vaikuttavat naiseuteen? Muuttaako sairaus vahvemmaksi? Mikä auttaa vaikeina hetkinä, kun happi meinaa loppua?

Hengitysliiton Minä, nainen -kuuntelusarjassa eli podcastissa kolmikymppiset Elisa ja Pirkko keskustelevat 64-vuotiaan Eevan kanssa naisen elämästä pitkäaikaissairauden kanssa. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita.

Kuuntele kaikki 3 podcastia Hengitysliiton YouTube-kanavalla: https://bit.ly/2Lv1KAR
    Podcastit ovat äänitiedostoja, joita voi kuunnella millä tahansa älylaitteella.