Asbestista sairastuneen omahoito

Asbestista sairastuneen omahoidon perustana on sairauden säännöllinen seuranta ja savuttomuus.

Hengitysliiton koordinoima, ammattiliittojen edustajista koostuva asiantuntijaryhmä on tehnyt Asbestialtistuneen muistilistan seurannan ja lääkärikäyntien tueksi. Muistilista on tarkoitettu työelämästä poistuneille, mutta sitä voivat hyödyntää myös luottamushenkilöt työpaikoilla ja terveydenhuollon ammattilaiset. Muistilista sisältää altistumiseen ja mahdolliseen ammattitautiin liittyvät perustiedot sekä seurantaan liittyvät tutkimukset, tulokset ja jatkosuunnitelmat.

Tupakointi ja savuttomuus

Asbestille altistuneen on tärkeää lopettaa tupakointi, koska näin hän pystyy oleellisesti vähentämään keuhkosyövän vaaraa. Tupakoinnin lopettaminen parantaa myös keuhkojen toimintaa. Tupakoivien asbestityöntekijöiden keuhkosyövän riski voi olla jopa 20–50-kertainen.

Apua ja tukea lopettamiseen voi hakea terveydenhuollosta, apteekista ja Hengitysliiton Stumppi-neuvontapuhelimesta. Vertaistukea, tietoa ja neuvoja lopettamiseen löytyy myös verkkopalvelusta stumppi.fi.

Suosituimmat vinkit tupakoinnin lopettamiseen:

• Päätä etukäteen lopettamispäivä ja kerro siitä lähiympäristöllesi.
  • Hanki tueksesi ystävä, puoliso tai henkilö, joka on itsekin lopettanut tupakoinnin. Mieti etukäteen, millaista tukea toivot ja kerro se myös hänelle.
  • Varaudu mahdollisiin vieroitusoireisiin ja hanki sopiva korvausvalmiste etukäteen.
  • Hävitä kaikki tupakointivälineet.
  • Muistuta itseäsi syistä, miksi tupakoinnin lopettaminen kannattaa.
  • Mieti etukäteen selviytymiskeinoja tilanteisiin, joissa tunnet halua tupakoida.
  • Muista kiittää ja palkita itseäsi hyvästä päätöksestä!