Ammatti-diagnoosi ja sen saaminen

Asbestin aiheuttama ammattitauti on sairaus, joka on todennäköisesti ja pääasiallisesti aiheutunut työssä kemiallisesta tekijästä, asbestista.

Syysuhdetta sairauden ja työn välillä arvioidaan asbestille altistumisen määrän ja sairauden laadun perusteella. Jos tietää altistuneensa työssä ollessaan asbestille, oireilee ja epäilee sairastuneensa, asia kannattaa ottaa puheeksi lääkärin kanssa joko terveyskeskuksessa tai työterveyshuollossa. Keskusteluun kannattaa ottaa mukaan Opas asbestialtistuneille ja -sairastuneille ja asbestialtistuneen muistilista.

Lääkäri arvioi altistumisen määrää ja oireita, määrää tarvittavat tutkimukset ja suunnittelee mahdolliset lisä- ja erotusdiagnostiset tutkimukset oireiden todennäköisen aiheuttajan tunnistamiseksi. Ammattitautia epäiltäessä lääkäri tekee E-lääkärinlausunnon vakuutusyhtiölle. E-lausunnon liitteeksi tarvitaan työhistoriaselvitys.

Omasta työhistoriasta ja asbestille altistumisesta on tehtävä kirjallinen selvitys. Apuna tässä voi käyttää esimerkiksi asbestialtistumiskyselylomaketta, joka löytyy Työterveyslaitoksen verkkosivuilta. Eläketurvakeskuksesta voi pyytää luettelon omasta työpaikkahistoriasta.
Ammattitaudin selvittämisestä aiheutuneet perustellut ja tarpeelliset lääkärintutkimukset sekä matkakulut ovat korvattavia, vaikka sairaus ei osoittautuisi ammattitaudiksi. Tutkimusten korvaamiseen tarvitaan kuitenkin etukäteen vakuutusyhtiön maksusitoumus.

Vakuutusyhtiö lähettää ammattitautipäätöksen kirjallisena. Päätöksestä ilmenee ammattitaudin ilmenemispäivä ja myönnetyt korvaukset. Ammattitaudin ilmenemispäiväksi katsotaan yleensä se lääkärissäkäynnin päivä, jolloin ensimmäisen kerran tutkittiin kyseisen sairauden vuoksi.

Korvaukset, kuntoutus ja lääkkeet

Asbestin aiheuttamissa ammattitaudeissa olennaiset korvaukset (sairaanhoito- ja tutkimuskulut, päivä- ja haittaraha, tapaturma- ja perhe-eläke, kuntoutus ja hautausavustus) maksetaan tapaturmavakuutuslain mukaan. Joissakin tapauksissa voi hakea lisäkorvausta myös muiden lakien perusteella.

Ammattitaudista maksetaan pysyvän lääketieteellisen haitan korvausta eli haittarahaa. Se on muun haitan kuin työkyvyn alentuman korvausta ja verotonta. Haittarahan suuruus määräytyy sairauden haittaluokan (1−20) perusteella ja siihen vaikuttavat myös ikä ja altistumisen ilmenemisvuoden vähimmäisvuosityöansio. Omat työansiot ja harrastukset eivät vaikuta haittarahaan. Vuonna 2010 ja sen jälkeen ilmenneissä ammattitaudeissa haittaluokka 18 on ollut suurin.

Jos tarvitaan lääkkeitä ammattitaudin hoitoon, lääkäri tekee reseptiin merkinnän jolla ne saa maksutta apteekista. Kuntoutuksen korvaamiseen on aina etukäteen pyydettävä vakuutusyhtiöltä maksusitoumus. Päätökseen voi myös hakea muutosta ja päätöksen liitteenä on ohje oikaisupyynnön laatimiseen. Valitus lähetetään päätöksen tehneelle vakuutusyhtiölle.

• Facebook : 2407519885943203

Iho kutisee, silmiä kirvelee, limakalvot kuivuvat ja hengitysteitä ärsyttää. Ollaan tultu Suomessa vuodenaikaan, jossa ulkoilma ja siten myös sisäilma, alkavat kuivua. Kuivalla säällä asunnon sisäilman kosteuspitoisuuden säätelyn merkitys kasvaa. Asunnon kosteutta voi säädellä muun muassa laskemalla sisäilman lämpötilaa ja parantamalla asunnon ilmanvaihtoa. Lue tarkemmat ohjeet Hengitysliiton sisäilma-asiantuntija Kirsi Säkkisen blogikirjoituksesta.

Jokainen voi itse vaikuttaa siihen, millaista savua oman talon piipusta tupruaa. Polttotapahtuman kriittisin vaihe päästöjen kannalta on syttyminen ja palamisen alkuvaihe. Sytyttämällä oikein voit siis helposti vaikuttaa poltosta aiheutuvien päästöjen määrään. Näin sytytät oikein:

- Tarkista ennen tulen tekemistä, että tuhka on poistettu asianmukaisesti, ja pellit ovat auki.
    - Lado puut vaakatasoon siten, että palamisilma pääsee kiertämään pilkkeiden välistä.
    - Aseta isot puut alle, pienemmät päälle, ja ylimmäksi sytykkeet.
    - Jätä vapaata tilaa vähintään kolmasosa tulipesän korkeudesta.
    - Huolehdi, että huoneeseen tulee riittävästi korvausilmaa.

• Facebook : 2407082829320242

Vuoden viimeisessä Hengitys-lehdessä on teemana keuhkoahtaumatauti. Lue lehdestä myös kattava tietopaketti ravinnon vaikutuksesta aivojesi terveyteen, perehdy videopalvelu YouTuben alkeisiin ja katso, minkälaisia työkaluja HJK Oy:n toimitusjohtaja Aki Riihilahti tarjoaa menestykseen. Lue lisää: https://bit.ly/2GpEyDd

Ilotulitteiden aiheuttamat lyhytaikaisetkin korkeat pienhiukkaspitoisuudet voivat aiheuttaa oireiden pahenemista hengitys- ja sydänsairauksia sairastaville sekä haittaa herkille väestöryhmille. Hengitysliitto kehottaa allekirjoittamaan Rajat räiskeelle -kansalaisaloitteen, jonka tavoitteena on, että siirtymäajan jälkeen ilotulituksia saavat järjestää vain ammattilaiset. https://bit.ly/2Gk07VD