Astman pahenemisvaiheet ja seuranta

Astman pahenemisvaiheen tunnusmerkit ja toimintaohjeita pahenemisvaiheen hoitoon.

Yleisimmät tunnusmerkit astman pahenemisvaiheesta ovat:

• avaavan lääkkeen tarpeen lisääntyminen,
  • tukkoinen, flunssainen olo,
  • hengenahdistus ja hengitysvaikeudet, erityisesti yöllä,
  • yskän tai limanerityksen lisääntyminen,
  • rasituksen siedon huononeminen ja
  • PEF-arvojen laskeminen.

Astmalle tyypillistä on vaihteleva taudinkuva, se voi vaihdella ajoittaisista oireista vaikeahoitoiseen astmaan. Oireiden ja sairauden tila voi vaihdella ärsykkeiden mukaan jopa päivittäin, joten lääkityksen tarve voi muuttua.

Astman tila kannattaa arvioida vuosittain lääkärin kanssa. Seurantakäyntiä varten sinun on itse varattava aika terveyskeskuksesta tai sairaalan keuhkosairauksien poliklinikalta. Jos astma on pysynyt hyvin hallinnassa eikä oireita ole, käynti astmahoitajalla voi riittää. Lääkärin arvio tarvitaan vähintään 3−5 vuoden välein.

Jotta lääkäri voi arvioida astman hoitotasapainoa, tee tarkistuskäyntiä varten PEF-seuranta. Voit tehdä myös astmatestin

Tällä viikolla vietetään Yksi elämän univiikkoa. Neuvokkaan perheen verkkosivuilta löytyy näppärä Unipuu, jonka avulla voi jutella lasten kanssa, miksi uni on tärkeää ja mikä auttaa nukkumaan hyvin. Lue lisää: https://bit.ly/2W4YP4c #yksielama #hyväuni. Hengitysliitto on mukana Yksi elämä -terveystalkoissa.

• Facebook : 2610203232341533

Keuhkosairauksien ja allergologian erikoislääkäri Hannu Puolijoen mukaan sisäilmaan liittyvien oireiden epämääräisyys ja moninaisuus tekee syy-seuraus-yhteyksien todentamisesta yksittäisen potilaan kohdalla haastavaa. Muoti-ilmiöön tai luulosairauteen Puolijoki ei tutkitun tiedon tai työkokemuksensa perusteella usko. Jos koko ajan altistuu, kehittyy vaikea astma. Hannu Puolijoen kohdalle on sattunut myös muutamia keuhkorakkulatulehduksia, jotka ovat erittäin ikäviä, vaikeahoitoisia ja invalidisoivia koska ne ovat usein pysyviä juttuja. Lue lisää Yle MOT:n jutusta, jossa käsitellään Parolan kasarmin sisäilmaongelmia: https://bit.ly/2XEwtOF

Hengitysliiton #tuoksutON-kampanja rohkaisee miettimään omaa suhdetta erilaisiin tuoksuihin ja niiden käyttöön. Kun tiedostaa kuinka paljon erilaisia tuoksuja käyttää päivän mittaan ja minkälainen vaikutus niillä voi olla muihin ihmisiin, on helpompi muuttaa tottumuksiaan. Hengitysliiton järjestöjohtaja kertoo kampanjasta lisää Radio Classicin podcastissa: https://bit.ly/2XdZ2lD.

Pääsiäinen tarjoaa tilaisuuden rauhoittua ja viettää aika perheen kanssa. Omaa aikaa ei kuitenkaan tule myöskään unohtaa ja pidempää viikonloppua voi viettää esimerkiksi liikunnan merkeissä. Hengitysliitto toivottaa kaikille rauhallista ja iloista pääsiäistä.