Astman pahenemisvaiheet ja seuranta

Astman pahenemisvaiheen tunnusmerkit ja toimintaohjeita pahenemisvaiheen hoitoon.

Yleisimmät tunnusmerkit astman pahenemisvaiheesta ovat:

• avaavan lääkkeen tarpeen lisääntyminen,
  • tukkoinen, flunssainen olo,
  • hengenahdistus ja hengitysvaikeudet, erityisesti yöllä,
  • yskän tai limanerityksen lisääntyminen,
  • rasituksen siedon huononeminen ja
  • PEF-arvojen laskeminen.

Astmalle tyypillistä on vaihteleva taudinkuva, se voi vaihdella ajoittaisista oireista vaikeahoitoiseen astmaan. Oireiden ja sairauden tila voi vaihdella ärsykkeiden mukaan jopa päivittäin, joten lääkityksen tarve voi muuttua.

Astman tila kannattaa arvioida vuosittain lääkärin kanssa. Seurantakäyntiä varten sinun on itse varattava aika terveyskeskuksesta tai sairaalan keuhkosairauksien poliklinikalta. Jos astma on pysynyt hyvin hallinnassa eikä oireita ole, käynti astmahoitajalla voi riittää. Lääkärin arvio tarvitaan vähintään 3−5 vuoden välein.

Jotta lääkäri voi arvioida astman hoitotasapainoa, tee tarkistuskäyntiä varten PEF-seuranta. Voit tehdä myös astmatestin

Sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelin palvelee tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19 numerossa 044 407 7010. Vertaispuhelin tarjoaa sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen. Vertaispuhelimessa päivystävät liiton kouluttamat vapaaehtoiset.

Kiinnostaako vapaaehtoistyö? Hae päivystäjäksi sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen: https://bit.ly/2Bjkopt

Hengitysliittoon karttuneen kokemustiedon perusteella monet sisäilmasta oireilevat tai sairastavat ovat saaneet apua joustavista järjestelyistä työelämässä, mutta niiden käyttö on tapauskohtaista ja hyvin sattumanvaraista. Suunnittelija Sari Mäki pohtii blogi-kirjoituksessaan työn muokkaamisen mahdollisuutta sisäilmasta oireilevien ja sairastavien työkyvyn tukemisessa. Lue kirjoitus täällä: https://bit.ly/2V6TUz0

Sosiaaliturvaopas on päivitetty ajan tasalle. Voit tututua ja ladata sen osoitteessa www.sosiaaliturvaopas.fi. Oppaaseen on koottu laajasti tietoa pitkäaikaissairaiden ja vammaisten henkilöiden sosiaaliturvasta ja palveluista. Opas on erinomainen työväline järjestöjen ja sosiaali- ja terveydenhuollon työntekijöille, mutta siitä hyötyvät myös esimerkiksi palveluita tarvitsevat ikääntyneet ihmiset. Lue lisää: https://bit.ly/2BD1ERT