Keuhkoputkia avaavat lääkkeet

Keuhkoputkia avaavia lääkkeitä käytetään astman hoidossa silloin, kun oireet pahenevat tai henkeä ahdistaa.

Keuhkoputkia avaavat lääkkeet voivat olla nopea- (beeta2 -agonisti) tai pitkävaikutteisia. Avaavilla lääkkeillä saadaan supistuneet keuhkoputket nopeasti auki tai estetään supistuminen ennakolta, jolloin lääke otetaan ennen rasitusta.

Astmaa sairastavalla on oltava käytössä ja aina mukana keuhkoputkia avaava lääke oireiden helpottamiseksi. Jos avaavaa lääkettä joutuu käyttämään säännöllisesti, astma on huonosti hallinnassa ja lääkitystä on tehostettava. Avaavan lääkkeen tarpeen vähentyminen on tärkeä hoidon onnistumisen mittari.

Käytössä voi olla myös pitkävaikutteisia avaavia lääkkeitä.

Oirelääkkeet ovat yleensä nopeavaikutteisia sympatomimeettejä, jotka rentouttavat keuhkoputkien sileälihasta ja avaavat keuhkoputkia. Antikolinergit taas vähentävät keuhkoputkien supistumista ja limaneritystä.

• Facebook : 2610203232341533

Keuhkosairauksien ja allergologian erikoislääkäri Hannu Puolijoen mukaan sisäilmaan liittyvien oireiden epämääräisyys ja moninaisuus tekee syy-seuraus-yhteyksien todentamisesta yksittäisen potilaan kohdalla haastavaa. Muoti-ilmiöön tai luulosairauteen Puolijoki ei tutkitun tiedon tai työkokemuksensa perusteella usko. Jos koko ajan altistuu, kehittyy vaikea astma. Hannu Puolijoen kohdalle on sattunut myös muutamia keuhkorakkulatulehduksia, jotka ovat erittäin ikäviä, vaikeahoitoisia ja invalidisoivia koska ne ovat usein pysyviä juttuja. Lue lisää Yle MOT:n jutusta, jossa käsitellään Parolan kasarmin sisäilmaongelmia: https://bit.ly/2XEwtOF

Hengitysliiton #tuoksutON-kampanja rohkaisee miettimään omaa suhdetta erilaisiin tuoksuihin ja niiden käyttöön. Kun tiedostaa kuinka paljon erilaisia tuoksuja käyttää päivän mittaan ja minkälainen vaikutus niillä voi olla muihin ihmisiin, on helpompi muuttaa tottumuksiaan. Hengitysliiton järjestöjohtaja kertoo kampanjasta lisää Radio Classicin podcastissa: https://bit.ly/2XdZ2lD.

Pääsiäinen tarjoaa tilaisuuden rauhoittua ja viettää aika perheen kanssa. Omaa aikaa ei kuitenkaan tule myöskään unohtaa ja pidempää viikonloppua voi viettää esimerkiksi liikunnan merkeissä. Hengitysliitto toivottaa kaikille rauhallista ja iloista pääsiäistä.

• Facebook : 2599022076792982

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.