Keuhkoputkia avaavat lääkkeet

Keuhkoputkia avaavia lääkkeitä käytetään astman hoidossa silloin, kun oireet pahenevat tai henkeä ahdistaa.

Keuhkoputkia avaavat lääkkeet voivat olla nopea- (beeta2 -agonisti) tai pitkävaikutteisia. Avaavilla lääkkeillä saadaan supistuneet keuhkoputket nopeasti auki tai estetään supistuminen ennakolta, jolloin lääke otetaan ennen rasitusta.

Astmaa sairastavalla on oltava käytössä ja aina mukana keuhkoputkia avaava lääke oireiden helpottamiseksi. Jos avaavaa lääkettä joutuu käyttämään säännöllisesti, astma on huonosti hallinnassa ja lääkitystä on tehostettava. Avaavan lääkkeen tarpeen vähentyminen on tärkeä hoidon onnistumisen mittari.

Käytössä voi olla myös pitkävaikutteisia avaavia lääkkeitä.

Oirelääkkeet ovat yleensä nopeavaikutteisia sympatomimeettejä, jotka rentouttavat keuhkoputkien sileälihasta ja avaavat keuhkoputkia. Antikolinergit taas vähentävät keuhkoputkien supistumista ja limaneritystä.

Hengitysliiton mobiilijäsenpalvelu Mopsin kautta saat puhelimesi näytölle muistutuksen Hengitysliiton tulevista tapahtumista. Mopsin jäseneduista löydät myös Tuija Rantamaan MediYoga-verkkointensiivikurssin, joka sisältää kymmenen tunnin mittaista MediYoga-harjoituskertaa. Mopsista löydät niin yhdistyksen kuin liitonkin jäsenedut ja tapahtumat. Mopsin avulla voit myös soittaa Hengitysliiton palvelupuhelimiin helposti, vaikka matkan päältä. Lisäksi Mopsissa luet näppärästi liiton uutiset, päivität jäsentietosi sekä kerrot meille toiveesi, ideasi tai palautteesi. Lue lisää ja katso latausohjeet täällä: https://bit.ly/2GX8THD

• Facebook : 2509529719075552

Sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelin palvelee tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19 numerossa 044 407 7010. Vertaispuhelin tarjoaa sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen. Vertaispuhelimessa päivystävät liiton kouluttamat vapaaehtoiset.

Kiinnostaako vapaaehtoistyö? Hae päivystäjäksi sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen: https://bit.ly/2Bjkopt