Lääkeyliherkkyydet ja rokotukset

Lääkeyliherkkyydet ovat yleisiä astmaa sairastavilla. Lääkkeille yliherkillä on usein myös kroonista nuhaa ja ei-allerginen astma.

Noin 5−10 prosentilla astmaa sairastavista on yliherkkyys tulehduskipulääkkeille. Tulehduskipulääkkeet, kuten asetyylisalisyylihappo ”aspiriini” (ASA) ja sen sukuiset tulehduskipulääkkeet (non-steroidal anti-inflammatory drugs, NSAID) kuten ibuprofeeni, voivat aiheuttaa astmaoireiden lisääntymistä. Kipulääkkeeksi soveltuu yleensä parhaiten parasetamolia sisältävät särkylääkkeet.

Sydän- ja verenpainelääkkeinä käytettävät beetasalpaajat voivat haitata keuhkoputkia laajentavien lääkkeiden vaikutusta. Myös silmänpainetaudin hoidossa käytettävät beetasalpaajia sisältävät silmätipat voivat pahentaa astmaa. Kodeiini ja morfiini aiheuttavat joskus keuhkoputkien ahtautumista.

Astmaa sairastavan ja hänen läheisensä kannattaa ottaa vuosittain kausi-influenssarokote. Astmaa sairastavat saavat rokotteen ilmaiseksi omalta terveysasemaltaan. Myös omakustanteista pneumokokkirokotetta kannattaa harkita, erityisesti se on suositeltava iäkkäille ihmisille. Pneumokokkirokote ehkäisee bakteerista aiheutuvia keuhkokuumeita.

Päiväkotien ja koulujen sisäilmaongelmat ratkaistaan yhdessä! Vanhempien aktiivisuudella on iso merkitys silloin, kun päiväkodissa tai koulussa havaitaan sisäilmaongelmia ja ne halutaan ratkaista. Lue Vanhempainliiton toiminnanjohtaja Ulla Siimeksen blogi-juttu Ratkaistaan yhdessä! -hankkeesta kokonaisuudessaan:

#SuomiAreena tunnelmia! Suomen Golfliitto ja nyrkkeilijä Eva Wahlström kokeilemassa puistogolfia Veikkaus-ständillä. Mukana myös Hengitysliiton oma liikunnan suunnittelija Janne Haarala!

Hyvää #SuomiAreena-viikkoa! Hengitysliitto on näkyvästi mukana koko arkiviikon kestävässä keskustelutapahtumassa.

Hengitysliitto ja Ammattiopisto Luovi järjestävät torstaina 19.7. klo 11.30–12.30 yhdessä Invalidiliiton, Tapaturma- ja sairausinvalidien liiton sekä SATAOSAA – Satakunnan mallit työllistymiseen ja osallisuuteen -maakuntakokeilun kanssa keskustelutilaisuuden ”Napakymppi! Osatyökykyiset mahtavana mahdollisuutena” osana SuomiAreenan ohjelmaa. Paikkana Porin Kaupungintalon piha, Hallituskatu 12. Keskustelun juontaa uutistoimittaja Marjukka Havumäki ja näkemyksiään jakamassa ovat mm. presidentti Tarja Halonen, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen ja Ammattiopisto Luovin johtaja Hannu Koivula. Voit seurata keskustelua myös osoitteessa https://www.katsomo.fi/#!/jakso/942806 . Linkki aktivoituu 18.7 klo 15.00.

• Facebook : 2139755382719656

Tänä vuonna emme pääse valitettavasti osallistumaan Helsinki Pride -tapahtumaan, mutta toivotamme viime vuoden tapahtumasta otetulla kuvalla kaikille hyvää suvaitsevuuden viikkoa ja kuukautta!

Harvinainen Maraton on Suomessa ensimmäinen liikunnallinen tapahtuma, joka järjestetään harvinaista keuhkosairautta sairastaville, keuhkonsiirron saaneille, heidän läheisilleen ja muille asiasta kiinnostuneille.

Vielä ehdit osallistumaan tapahtumaan ilmoittautumalla 29.6. mennessä!

Osallistuminen osoitteessa: https://bit.ly/2KdCuiU