Lääkeyliherkkyydet ja rokotukset

Lääkeyliherkkyydet ovat yleisiä astmaa sairastavilla. Lääkkeille yliherkillä on usein myös kroonista nuhaa ja ei-allerginen astma.

Noin 5−10 prosentilla astmaa sairastavista on yliherkkyys tulehduskipulääkkeille. Tulehduskipulääkkeet, kuten asetyylisalisyylihappo ”aspiriini” (ASA) ja sen sukuiset tulehduskipulääkkeet (non-steroidal anti-inflammatory drugs, NSAID) kuten ibuprofeeni, voivat aiheuttaa astmaoireiden lisääntymistä. Kipulääkkeeksi soveltuu yleensä parhaiten parasetamolia sisältävät särkylääkkeet.

Sydän- ja verenpainelääkkeinä käytettävät beetasalpaajat voivat haitata keuhkoputkia laajentavien lääkkeiden vaikutusta. Myös silmänpainetaudin hoidossa käytettävät beetasalpaajia sisältävät silmätipat voivat pahentaa astmaa. Kodeiini ja morfiini aiheuttavat joskus keuhkoputkien ahtautumista.

Astmaa sairastavan ja hänen läheisensä kannattaa ottaa vuosittain kausi-influenssarokote. Astmaa sairastavat saavat rokotteen ilmaiseksi omalta terveysasemaltaan. Myös omakustanteista pneumokokkirokotetta kannattaa harkita, erityisesti se on suositeltava iäkkäille ihmisille. Pneumokokkirokote ehkäisee bakteerista aiheutuvia keuhkokuumeita.