Lääkeyliherkkyydet ja rokotukset

Lääkeyliherkkyydet ovat tavallista yleisempiä astmaa sairastavilla. Lääkkeille yliherkillä on usein myös kroonista nuhaa ja ei-allerginen astma.

Noin 5–10 prosentilla astmaa sairastavista on yliherkkyys tulehduskipulääkkeille. Asetyylisalisyylihappo (aspiriini) ja sen sukuiset tulehduskipulääkkeet voivat aiheuttaa astmaoireiden lisääntymistä. Esimerkiksi ibuprofeeni on tällainen tulehduskipulääke. Kipulääkkeenä voi yleensä turvallisesti käyttää parasetamolia sisältäviä särkylääkkeitä.

Sydänlääkkeinä ja verenpainelääkkeinä käytettävät beetasalpaajat voivat haitata keuhkoputkia laajentavien lääkkeiden vaikutusta. Myös silmänpainetaudin hoidossa käytettävät, beetasalpaajia sisältävät silmätipat voivat pahentaa astmaa. Kodeiini ja morfiini aiheuttavat joskus keuhkoputkien ahtautumista.

Rokotukset

Kausi-influenssarokote kannattaa ottaa vuosittain ennen influenssakauden alkua marras-joulukuussa. Astmaa sairastavat kuuluvat influenssan osalta riskiryhmään, ja he saavat rokotteen ilmaiseksi omalta terveysasemaltaan. Rokotetta suositellaan myös astmaa sairastavien läheisille. Lisäksi kannattaa harkita omakustanteisen rokotteen ottamista pneumokokkibakteerin aiheuttamia infektioita vastaan. Rokote ehkäisee pneumokokkibakteerista aiheutuvia keuhkokuumeita.