Säännöllinen lääkehoito

Astman säännöllisen lääkehoidon perustana on hengitettävä kortisoni.

Astman hoidossa käytettävät lääkkeet ovat turvallisia. Keskeinen osa astman hoitoa on hoitavien lääkkeiden säännöllinen käyttö, sillä ne pitävät kurissa astmatulehduksen keuhkoputkien limakalvolla. Tavallisempia hengitettävien lääkkeiden haittoja, kuten kurkun käheytymistä sekä suun ja nielun hiivatulehduksen syntymistä, voidaan ehkäistä huuhtelemalla suu ja nielu vedellä hoitavan lääkkeenoton jälkeen. Toisinaan joudutaan kurkun käheytymisen takia vaihtamaan hoitava lääke toiseen lääkkeeseen.

Lääkityksen perustana on hengitettävä (inhaloitava) kortisoni. Kortisoni voi tehota joskus jo muutamassa päivässä, joskus riittävän tehon saanti voi kestää kuukaudesta kahteen. On tärkeää jatkaa hoitavan lääkkeen käyttöä, vaikka oireet häviävät.

Hengitettävät kortisonit vähentävät iäkkäiden astmaa sairastavien sairaalahoitoa ja kuolleisuutta. Ikääntyneen kohdalla kortisonin mahdolliset haitat, kuten suusammas, ihon oheneminen ja mustelmat sekä osteoporoosi tulevat helpommin esiin. Verensokeria ja verenpainetta on seurattava. Hengitettävästä kortisonista on kuitenkin enemmän hyötyä kuin haittaa. Tärkeää on löytää pienin mahdollinen hoitava lääkeannos. Tilajatkeen avulla otettava ponnekaasuaerosolivalmiste voi olla iäkkäälle paras vaihtoehto lääkkeen hengittämiseen.

Jotkut astmaa sairastavat käyttävät myös tablettimuotoisia, tulehdusta rauhoittavia lääkkeitä, kuten leukotrieenisalpaajia tai teofylliinejä. Lääkäri voi myös määrätä hengitettäviä yhdistelmälääkkeitä, joissa on hoitavan kortisonin lisäksi pitkävaikutteinen avaava lääke.

Hyvä hoitotasapaino merkitsee käytännössä seuraavia asioita:

• Hyvä toimintakyky ja elämänlaatu.
  • Oireeton arki.
  • Oirelääkettä korkeintaan kaksi kertaa viikossa.
  • PEF-seurannassa ei ole poikkeavia arvoja.

Hoitotasapainon löydyttyä tulehdusta hoitavaa lääkettä käytetään lääkärin ohjeistuksella vain sellainen määrä, joka pitää oireet kurissa. Jos astmaa sairastavalla on allergiaa, ei astmalääkitystä saa vähentää ennen siitepölykautta.

Astman pahenemisvaiheita ehkäistään lisäämällä hoitavaa lääkettä lääkärin ohjeen mukaisesti. Esimerkiksi allergista astmaa sairastava voi lääkärin ohjeen mukaan kaksinkertaistaa lääkkeensä juuri ennen siitepölykautta tai pakkaskaudella.

Kun astma on ollut pitkään oireeton, lääkäri voi harkita ajoittaisen lääkityksen mahdollisuutta, esimerkiksi hengitystieinfektion yhteydessä tai siitepölykautena.

Kela-korvaukset

Astmalääkkeet kuuluvat Kelan erityiskorvattaviin lääkkeisiin eli niiden hinnasta korvataan 65 %. Edellytyksenä on, lääkäri on todennut astman, arvioinut lääkkeen hyödylliseksi ja lääkitys on ollut käytössä vähintään 6 kuukautta. Lääkäri kirjottaa B-lausunnon, jolla erityiskorvaavuutta voi hakea Kelasta. Ennen erityiskorvaavuutta astmalääkkeet ovat peruskorvattavia (40 %) lääkkeitä.

Farmaseutti Eija Salo kertoo lääkeinhalaattorien käytöstä.

"Samalla kun olen jakanut tarinaani muille, olen käsitellyt omaa sairauttani", Hengitysliiton vertaistoiminnassa mukana oleva Ari kertoo uudessa podcastissa.

Vertaiset ovat oman sairauskokemuksensa asiantuntijoita. "En ole terveydenhuollon ammattilainen, mutta minä voin jakaa arjen vinkkejä muille. Ei ole varmaa, toimivatko minun vinkkini, mutta niistä saattaa aueta uusia näkökulmia", Ari sanoo.

Helena kertoo: "Hengitysliiton vertaistoiminnan avulla sain tietää, että jossakin on joku toinen ihminen, jolla on samanlainen elämäntilanne."

Kuuntele YouTubesta Arin ja Helenan keskustelu: https://bit.ly/2RSU1xJ. Voit kuunnella podcastin eli äänitiedoston millä tahansa laitteella, jossa on internetyhteys.

Kuuntele samalla aikaisemmat 3 podcastia, jotka kertovat vertaiskokemuksesta naisen näkökulmasta. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita. Lue lisää vertaistoiminnasta:

"Minä olen sitkiä ihiminen."Pitkäaikaissairaus on opettanut paitsi sitkeyttä, myös armollisuutta itseä kohtaan, Elisa kertoo Hengitysliiton podcastissa.

Hengitysliiton 3-osainen kuuntelusarja kertoo naisen elämästä sairauden kanssa:
    Miten kehon muutokset vaikuttavat naiseuteen? Muuttaako sairaus vahvemmaksi? Mikä auttaa vaikeina hetkinä, kun happi meinaa loppua?

Hengitysliiton Minä, nainen -kuuntelusarjassa eli podcastissa kolmikymppiset Elisa ja Pirkko keskustelevat 64-vuotiaan Eevan kanssa naisen elämästä pitkäaikaissairauden kanssa. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita.

Kuuntele kaikki 3 podcastia Hengitysliiton YouTube-kanavalla: https://bit.ly/2Lv1KAR
    Podcastit ovat äänitiedostoja, joita voi kuunnella millä tahansa älylaitteella.