Astman omahoito

Astman omahoidolla tarkoitetaan sairastuneen osallistumista oman hoitonsa suunnitteluun ja toteutukseen terveydenhuollon ammattilaisten tukemana.

Astmaa sairastava on itse sairautensa paras asiantuntija. Hän pystyy tekemään sairautensa hoitoon liittyviä valintoja ja päätöksiä itse, kun on oppinut tuntemaan oman sairautensa tarpeeksi hyvin.

Astmaa sairastavan omahoitoon kuuluvat:

• Säännöllinen lääkkeiden otto.
  • Oman voinnin seuraaminen ja oireiden tunnistaminen.
  • Ärsykkeiden välttäminen.
  • PEF-arvojen seuraaminen tarvittaessa.
  • Lääkityksen sääteleminen lääkäriltä saatujen ohjeiden mukaan esimerkiksi flunssa-, pakkas- tai siitepölykaudella.

Pyydä lääkäriltä kirjalliset ohjeet omahoidon ja erityisesti lääkehoidon tueksi. Ohjeista on helppo tarkistaa, miten toimia eri tilanteissa. Jos astman hyvää hoitotasapainoa ei yrityksistä huolimatta saavuteta, on ensimmäiseksi tarkistettava lääkärin kanssa, onko diagnoosi oikea tai onko astman rinnalla toinen sairaus. Lue lisää astman hallinnasta Lääkärilehden artikkelista.

PEF-seuranta

PEF-seuranta on monille astmaatikolle tärkeä apuväline oman hoitotasapainon seurannassa. On tärkeää selvittää itselle hyvä PEF-arvo. Lääkäri antaa ohjeet millainen PEF-arvojen vaihtelu vaatii lääkitysten lisäämistä. Silloin lääkitystä voi itse lisätä lääkärin antamien ohjeiden mukaisesti.

Videossa keuhkosairauksien erikoislääkäri Leena Tuomisto kertoo aikuisena alkaneesta astmasta ja sen hallinnasta uusien tutkimustuloksien valossa.

Videossa terveydenhuollon maisteri Mervi Puolanne kertoo liikunnasta astman omahoidon näkökulmasta.

Videossa keuhkosairauksien erikoislääkäri Joni Niskanen kertoo liikunnasta osana hengityssairaan omahoitoa.

Hengitysliiton mobiilijäsenpalvelu Mopsin kautta saat puhelimesi näytölle muistutuksen Hengitysliiton tulevista tapahtumista. Mopsin jäseneduista löydät myös Tuija Rantamaan MediYoga-verkkointensiivikurssin, joka sisältää kymmenen tunnin mittaista MediYoga-harjoituskertaa. Mopsista löydät niin yhdistyksen kuin liitonkin jäsenedut ja tapahtumat. Mopsin avulla voit myös soittaa Hengitysliiton palvelupuhelimiin helposti, vaikka matkan päältä. Lisäksi Mopsissa luet näppärästi liiton uutiset, päivität jäsentietosi sekä kerrot meille toiveesi, ideasi tai palautteesi. Lue lisää ja katso latausohjeet täällä: https://bit.ly/2GX8THD

• Facebook : 2509529719075552

Sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelin palvelee tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19 numerossa 044 407 7010. Vertaispuhelin tarjoaa sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen. Vertaispuhelimessa päivystävät liiton kouluttamat vapaaehtoiset.

Kiinnostaako vapaaehtoistyö? Hae päivystäjäksi sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen: https://bit.ly/2Bjkopt