Astman omahoito

Astman omahoidolla tarkoitetaan sairastuneen osallistumista oman hoitonsa suunnitteluun ja toteutukseen terveydenhuollon ammattilaisten tukemana.

Astmaa sairastava on itse sairautensa paras asiantuntija. Hän pystyy tekemään sairautensa hoitoon liittyviä valintoja ja päätöksiä itse, kun on oppinut tuntemaan oman sairautensa tarpeeksi hyvin.

Astmaa sairastavan omahoitoon kuuluvat:

• Säännöllinen lääkkeiden otto.
  • Oman voinnin seuraaminen ja oireiden tunnistaminen.
  • Ärsykkeiden välttäminen.
  • PEF-arvojen seuraaminen tarvittaessa.
  • Lääkityksen sääteleminen lääkäriltä saatujen ohjeiden mukaan esimerkiksi flunssa-, pakkas- tai siitepölykaudella.

Pyydä lääkäriltä kirjalliset ohjeet omahoidon ja erityisesti lääkehoidon tueksi. Ohjeista on helppo tarkistaa, miten toimia eri tilanteissa.

PEF-seuranta

PEF-seuranta on monille astmaatikolle tärkeä apuväline oman hoitotasapainon seurannassa. On tärkeää selvittää itselle hyvä PEF-arvo. Lääkäri antaa ohjeet millainen PEF-arvojen vaihtelu vaatii lääkitysten lisäämistä. Silloin lääkitystä voi itse lisätä lääkärin antamien ohjeiden mukaisesti.

Videossa keuhkosairauksien erikoislääkäri Leena Tuomisto kertoo aikuisena alkaneesta astmasta ja sen hallinnasta uusien tutkimustuloksien valossa.

Videossa terveydenhuollon maisteri Mervi Puolanne kertoo liikunnasta astman omahoidon näkökulmasta.

Videossa keuhkosairauksien erikoislääkäri Joni Niskanen kertoo liikunnasta osana hengityssairaan omahoitoa.

• Facebook : 2055522307809631

Kuntoutusverkosto KUVE on huolissaan kuntoutuksen tulevaisuudesta sote-uudistuksessa. Julkisuuteen on välittynyt viestejä siitä, että lääkinnällisen kuntoutuksen järjestämisvastuuta oltaisiin siirtämässä Kelalta maakuntiin ottamatta kaikilta osin huomioon kuntoutuskomitean mietinnössä esitettyjä asiantuntijanäkemyksiä.

• Facebook : 2055494467812415

Varhaislapsuuden kodin kosteusvaurio voi lisätä lapsen matala-asteista tulehdusta, mutta vaikutus ei näyttäisi olevan pysyvä, todetaan THL:n tutkimuksessa. Niin tai näin, kosteusvaurioille altistuminen on joka tapauksessa saatava loppumaan. Ja tähän on yksinkertainen resepti: rakennukset on korjattava kuntoon ja asukkailla on oltava mahdollisuus puhtaisiin väistötiloihin.

• Facebook : 2055380104490518

Hengitysliitto kerää varoja neuvoloille tarkoitettujen häkämittareiden hankkimiseksi. Mittareiden avulla voidaan seurata odottavien ja synnyttäneiden äitien ja vauvojen elimistön häkäpitoisuuksia. Näin kehitykselle haitalliset riskit voidaan havaita ja puuttua niihin jo ennakoon. Voit osallistua arpajaisiin verkossa: