Oireet ja diagnoosi

Astman oireita on usein öisin ja aamuisin. Oireilua yksilöllisesti pahentavat hengitysteiden virusinfektiot, rasitus, kylmä ilma ja allergeenit.

Lievässä ja alkavassa astmassa keuhkojen toiminta on suurimman osan ajasta normaalia ja oireita esiintyy vain ajoittain. Vaikeassa astmassa oireilu ja keuhkoputkien ahtautuminen voi olla pysyvää ja osin palautumatonta.

Astmaoireet ovat vaihtelevia ja ne voivat pahentua sekä äkillisesti että vähitellen ajan kanssa. Jotkut henkilöt oireilevat vain rasituksessa.

Astman yleisimpiä oireita ovat:

• pitkittynyt yskä
  • lisääntynyt limaneritys
  • hengenahdistus
  • uloshengityksen ajoittainen vinkuna tai pihinä.

Astma todetaan puhalluskokeilla eli spirometrian ja kotona tehtävän kaksiviikkoisen PEF-seurannan avulla. Spirometria on keuhkojen toimintaa mittaava puhalluskoe, joka kertoo keuhkojen tilavuuden sekä sen, kuinka hyvin keuhkoputket ovat auki. Tuloksiin vaikuttavat ikä, pituus ja sukupuoli. Tuloksia verrataan samaa sukupuolta olevien samanikäisten ja -pituisten tuloksiin.

Puhalluskokeilla mitataan ilmavirtausta keuhkoputkissa ennen lääkettä ja keuhkoputkia avaavan lääkkeen jälkeen. Astmaa voidaan epäillä, jos PEF-seurannan arvot eroavat aamulla ja illalla selvästi toisistaan ja avaavaa lääkettä käytettäessä arvot paranevat. Tarvittaessa voidaan tehdä rasituskoe tai altistuskokeita.

Voit tehdä itse astmatestin ennen lääkärin hoitoon hakeutumista.

Allerginen ja ei-allerginen astma

Astman taudinkuvia on erilaisia lievästä vaikeaan astmaan. Toisilla astma on seurausta allergisesta herkistymisestä, toisilla siihen liittyy voimakas astmatulehdus keuhkoputkien limakalvolla. Noin puolella astmaa sairastavista aikuisista on allerginen astma. Heillä on usein myös taipumus atooppiseen ihottumaan. He reagoivat herkästi allergeeneille, joille ovat herkistyneet. Lue lisää sivulta Allerginen nuha.

Astma ja keuhkoahtaumatauti (COPD)

Keuhkoahtaumataudin (COPD) ja astman erottaminen toisistaan voi olla vaikeaa, koska molempien oireet ovat hyvin samankaltaiset. Keuhkoahtaumataudin alku on usein hidas ja oireet tulevat esiin pidemmällä aikavälillä vähän kerrallaan. Astmassa sairauden alku taas on useimmiten nopea.

Keuhkoputkien ahtautuminen on keuhkoahtaumataudissa astmasta poiketen usein etenevää ja pysyvää. Keuhkoahtaumataudissa oireet pahenevat vähitellen, astman luonteeseen kuuluu puolestaan oireiden vaihtelevuus. Joidenkin arvioiden mukaan jopa joka toinen keuhkoahtaumaa sairastavista sairastaa myös astmaa.

Lue lisää: Keuhkoahtaumatauti

Videossa keuhkosairauksien erikoislääkäri Lauri Lehtimäki kertoo toiminnallisista hengityshäiriöistä.

Helsingin Sanomissa julkaistiin 26.5. kärkevästi otsikoitu laaja artikkeli sisäilmaongelmien ristiriitaisesta todellisuudesta. Artikkelissa tuotiin esille, ettei vieläkään ole olemassa tutkittua tietoa, mitkä mekanismit kosteusvaurioissa sairastuttavat osan ihmisistä. Se kuitenkin tiedetään, että osa ihmisistä oireilee ja sairastaa sisäilmasta.

Hengitysliiton mielestä lisää tutkittua tietoa tarvitaan, jotta saadaan hoidettua sekä ihmiset että rakennukset. Sisäilmaongelmia tuottavat kosteus- ja homevaurioiden lisäksi monet muut sisäilman epäpuhtaudet. Jokaisella oireilevalla ja sairastavalla ihmisellä on oikeus tulla kunnioittavasti kohdatuksi ja saada apua tilanteeseensa. Artikkelia lainaten: "Tärkeintä olisi saada palautetta potilaan toimintakyky, edes osittain. Se ei onnistu, jos lääkäri vähättelee potilaan oireita tai ei usko tämän kertomaa."

Hengitysliiton mielestä astmaan on suhtauduttava vakavasti. Kyseessä on keuhkoputkien limakalvojen pitkäaikainen tulehdussairaus, jonka oireita ovat pitkittynyt yskä, limannousu ja hengenahdistus. Astma on keuhkosairaus, joka on hyvin hoidettavissa lääkityksellä. Hoidon tavoitteena on oireeton arki, joka tarkoittaa sitä, että altistuminen ulkoisille ärsykkeille on katkaistava. Tiloista, jotka provosoivat oireet, on päästävä pois. Ihmisen elämänlaadulle astmaan sairastumisella on väliä.

Helsingin Sanomien artikkeliin voi tutustua täällä: https://bit.ly/2XaEaMy. Artikkeli avautuu vain HS:n tilaajille.

Stumppi-neuvontapuhelin (puh. 0800 148 484) tarjoaa maksutonta tukea ja neuvontaa tupakoinnin lopettamisessa. Stumppiin ja Hengitysliittoon voi tutustua tänään Maailma kylässä | World Village Festival -festivaaleilla. Tulkaa tapaamaan meitä klo 11 alkaen Mahdollisuuksien torille. www.stumppi.fi