Oireet ja diagnoosi

Astman oireita on usein öisin ja aamuisin. Oireilua yksilöllisesti pahentavat hengitysteiden virusinfektiot, rasitus, kylmä ilma ja allergeenit.

Lievässä ja alkavassa astmassa keuhkojen toiminta on suurimman osan ajasta normaalia ja oireita esiintyy vain ajoittain. Vaikeassa astmassa oireilu ja keuhkoputkien ahtautuminen voi olla pysyvää ja osin palautumatonta.

Astmaoireet ovat vaihtelevia ja ne voivat pahentua sekä äkillisesti että vähitellen ajan kanssa. Jotkut henkilöt oireilevat vain rasituksessa.

Astman yleisimpiä oireita ovat:

• pitkittynyt yskä
  • lisääntynyt limaneritys
  • hengenahdistus
  • uloshengityksen ajoittainen vinkuna tai pihinä.

Astma todetaan puhalluskokeilla eli spirometrian ja kotona tehtävän kaksiviikkoisen PEF-seurannan avulla. Spirometria on keuhkojen toimintaa mittaava puhalluskoe, joka kertoo keuhkojen tilavuuden sekä sen, kuinka hyvin keuhkoputket ovat auki. Tuloksiin vaikuttavat ikä, pituus ja sukupuoli. Tuloksia verrataan samaa sukupuolta olevien samanikäisten ja -pituisten tuloksiin.

Puhalluskokeilla mitataan ilmavirtausta keuhkoputkissa ennen lääkettä ja keuhkoputkia avaavan lääkkeen jälkeen. Astmaa voidaan epäillä, jos PEF-seurannan arvot eroavat aamulla ja illalla selvästi toisistaan ja avaavaa lääkettä käytettäessä arvot paranevat. Tarvittaessa voidaan tehdä rasituskoe tai altistuskokeita.

Voit tehdä itse astmatestin ennen lääkärin hoitoon hakeutumista.

Allerginen ja ei-allerginen astma

Astman taudinkuvia on erilaisia lievästä vaikeaan astmaan. Toisilla astma on seurausta allergisesta herkistymisestä, toisilla siihen liittyy voimakas astmatulehdus keuhkoputkien limakalvolla. Noin puolella astmaa sairastavista aikuisista on allerginen astma. Heillä on usein myös taipumus atooppiseen ihottumaan. He reagoivat herkästi allergeeneille, joille ovat herkistyneet. Lue lisää sivulta Allerginen nuha.

Astma ja keuhkoahtaumatauti (COPD)

Keuhkoahtaumataudin (COPD) ja astman erottaminen toisistaan voi olla vaikeaa, koska molempien oireet ovat hyvin samankaltaiset. Keuhkoahtaumataudin alku on usein hidas ja oireet tulevat esiin pidemmällä aikavälillä vähän kerrallaan. Astmassa sairauden alku taas on useimmiten nopea.

Keuhkoputkien ahtautuminen on keuhkoahtaumataudissa astmasta poiketen usein etenevää ja pysyvää. Keuhkoahtaumataudissa oireet pahenevat vähitellen, astman luonteeseen kuuluu puolestaan oireiden vaihtelevuus. Joidenkin arvioiden mukaan jopa joka toinen keuhkoahtaumaa sairastavista sairastaa myös astmaa.

Lue lisää: Keuhkoahtaumatauti

Videossa keuhkosairauksien erikoislääkäri Lauri Lehtimäki kertoo toiminnallisista hengityshäiriöistä.

• Facebook : 2055522307809631

Kuntoutusverkosto KUVE on huolissaan kuntoutuksen tulevaisuudesta sote-uudistuksessa. Julkisuuteen on välittynyt viestejä siitä, että lääkinnällisen kuntoutuksen järjestämisvastuuta oltaisiin siirtämässä Kelalta maakuntiin ottamatta kaikilta osin huomioon kuntoutuskomitean mietinnössä esitettyjä asiantuntijanäkemyksiä.

• Facebook : 2055494467812415

Varhaislapsuuden kodin kosteusvaurio voi lisätä lapsen matala-asteista tulehdusta, mutta vaikutus ei näyttäisi olevan pysyvä, todetaan THL:n tutkimuksessa. Niin tai näin, kosteusvaurioille altistuminen on joka tapauksessa saatava loppumaan. Ja tähän on yksinkertainen resepti: rakennukset on korjattava kuntoon ja asukkailla on oltava mahdollisuus puhtaisiin väistötiloihin.

• Facebook : 2055380104490518

Hengitysliitto kerää varoja neuvoloille tarkoitettujen häkämittareiden hankkimiseksi. Mittareiden avulla voidaan seurata odottavien ja synnyttäneiden äitien ja vauvojen elimistön häkäpitoisuuksia. Näin kehitykselle haitalliset riskit voidaan havaita ja puuttua niihin jo ennakoon. Voit osallistua arpajaisiin verkossa: