Harvinaisen hengityssairauden omahoito

Omahoito on erittäin tärkeää harvinaisissa keuhkosairauksissa. Jokaisen tulee löytää itselleen sopivat tavat toteuttaa omahoitoa.

Liikunta

Tämän hetkisen tiedon mukaan liikunta on tärkeä osa hoitoa kaikissa harvinaisissa keuhkosairauksissa. Tutkimusten mukaan liikunnan vaikutukset harvinaisiin keuhkosairauksiin ovat saman suuntaisia kuin keuhkoahtaumataudissa (COPD) eli fyysinen suorituskyky ja elämänlaatu paranevat ja hengitystieoireet sekä pahenemisvaiheet vähenevät.

Liikunta saattaa herättää pelkoja, jos tervettä hengästymistä ei erota hengenahdistuksesta. Limaisissa harvinaisissa keuhkosairauksissa limat saattavat lähteä hengästymisen aikana voimakkaasti liikkeelle, mikä voi aiheuttaa epämiellyttävyyden tunnetta sosiaalisissa tilanteissa. Näihin on mahdollisuus löytää ratkaisuja.

Lataa Liikuntaopas IPF-sairauden kanssa eläville

Hengitysliiton ja Boehringer Ingelheimin yhteistyössä toteuttamat liikuntavideot on ensi sijassa tarkoitettu idiopaattista keuhkosairautta sairastavan lihaskunto- ja liikkuvuusharjoitteluun, mutta ne sopivat hyvin myös muita hengityssairauksia sairastaville. Harjoitteista on olemassa myös keskiraskas ja raskas versio.

Ylimääräisen liman poisto

Hengitysteissä tulee olla limaa, koska se toimii hengitysteiden puhdistajana - epäpuhtaudet jäävät limaan kiinni. Joissakin harvinaisissa keuhkosairauksissa limaa kertyy hengitysteihin liikaa, toisissa sairauksissa jatkuvasti, toisissa ajoittain. Hengitysteihin kerääntynyt limaisuus vaikeuttaa hengittämistä sekä lisää hengenahdistuksen tunnetta ja saattaa lisätä hengitysteiden tulehdusriskiä. Jos limaisuutta on normaalia enemmän, lima tulee poistaa hengitysteistä. Tähän on erilaisia keinoja:

• monipuolinen ja säännöllinen liikunta
  • PEP-apuvälineet (vastustetaan uloshengitystä)
  • hyvä ja rento hengitystekniikka.

Jos limaisuus vaikeaa ja aiheuttaa runsaita oireita voidaan käyttää limanirrotuksen tehostamiseen hypertonisen keittosuolaliuoksen hengittämistä. Suolaliuos hengitetään höyryn muodossa akkukäyttöisen lääkesumuttimen avulla. Hoidon soveltuvuus arvioidaan erikoissairaanhoidossa, jossa annetaan myös hoidon ohjaus.

Ravitsemus

Monipuolinen ja säännöllinen ruokailu on tärkeää. Etenkin sairauden pahenemisvaiheessa saattaa ruokahalu kadota ja vähäinen syöminen vähentää voimavaroja. Tärkeää on syödä säännöllisesti ja pieniä aterioita kerralla. Suuret ja raskaat kerta-annokset saattava lisätä hengenahdistuksen tunnetta, koska pallean on tällöin tehtävä enemmän työtä suurempaa vastusta vasten. Jos on merkittävää ylipainoa, etenkin keskivartalolihavuutta, painonpudotus helpottaa monesti hengittämistä, koska elimistön liikuttamiseksi tarvitaan vähemmän energiaa ja näin vähemmän happea. Keskivartalolihavuuden väheneminen helpottaa pallean työskentelemistä.

Kannattaa kiinnittää huomiota myös siihen, jos paino laskee merkittävästi. Se voi olla merkki sairauden huonosta hoitotasapainosta ja sairauden etenemisestä. Painonlaskun myötä katoaa monesti myös lihasten voima, jonka myötä arjessa selviytyminen vaikeutuu.

Arkiaktiivisuus ja virkistävä uni

Sairaudesta huolimatta on hyvä pitää kiinni päivittäisistä rutiineista ja pyrkiä tekemään omalle suorituskyvylle sopivia arkiaskareita. Arkiaskareet kannattaa rytmittää ja muistaa säännölliset tauot.

Virkistävä uni on tärkeää. Unen tarve on yksilöllisesti ja harvinaisissa keuhkosairauksissa on tekijöitä (esim. hengenahdistus, limaisuus, pelot), jotka vaikuttavat unen laatuun. Kannattaa kiinnittää huomiota päiväunien ja –lepojen määrään, nukkumaanmenorituaaleihin ja nukkumisympäristöön. Hoitavan lääkärin kanssa tulee keskustella, jos kokee, että uni on katkonaista tai uni ei ole virkistävää. Hyvät ja virkistävät unet ovat toimintakyvyn sekä fyysisen että henkisen jaksamisen kannalta merkittävät.

Rakennusten energiatehokkuus on tärkeä asia. Tehokkuuden korostamisen huumassa on kuitenkin hyvä muistaa, että rakennukset ja asunnot on tehty ihmisiä varten. Energiatehokkainkin rakennus on tehoton käyttötarkoitukseensa, jos sisäilman laatu heikkenee energiansäästön seurauksena.

Voisiko kodin älytekniikan avulla parantaa sekä energiatehokkuutta että sisäilmaolosuhteita?

Lue lisää sisäilma-asiantuntijamme Kirsi Säkkisen blogi-kirjoituksesta. Tutustu samalla Asu oikein -projektiin, jossa seurasimme vuoden ajan langattomien antureiden avulla neljän erilaisen kodin sisäilman olosuhteita: https://bit.ly/31GfsX0

• Facebook : 2717482201613635

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Tuoreessa hallitusohjelmassa on monta hyvää uudistusta hengityssairaille, mutta myös paljon toivomisen varaa. Katso, miltä hallitusohjelman kirjaukset sosiaali- ja terveyspalveluista, sisäilmasta sairastamisesta sekä korjausrakentamisesta vaikuttavat Hengitysliiton näkökulmasta: https://bit.ly/2Rizpyk

• Facebook : 2715519568476565

Kevään Lempeä liike -liikuntatunnit ovat nyt kaikkien jäsenmobiilipalvelu Mopsia käyttävien jäsenten ulottuvilla. Jos sinulla ei vielä ole Mopsia, voit ladata sen hengitysyhdistyksen jäsenenä Google Playsta tai AppStoresta. Löydät Mopsin sovelluskaupoista hakusanalla “hengitysliitto”.

Muun muassa joogaa ja pilatesta yhdistävät ohjatut liikuntatunnit on suunnattu erityisesti sisäilmasta oireileville ja sairastaville, mutta niitä voi hyödyntää kuka tahansa. Treenituntien ohjaajana toimii Chillaamon aurinkoinen Katariina, jolla on monipuolinen kokemus erilaisten liikuntaryhmien vetämisestä.

Lue lisää: https://bit.ly/2Rly0qR

• Facebook : 2713742295320959

Hengästyttävää menoa!

Hengitysliiton kanssa yhteistyötä tekevä yleisurheilija Topi Raitainen, 23, on eurooppalaisen yleisurheilun kärkinimiä.

3 000 metrin estejuoksussa ennätyksiä rikkonut Raitanen kertoo pitävänsä vain yhden vapaapäivän kuukaudessa. Ammattiurheilijan treenimäärä on hurja: "Palautumislenkkinä toimii 20 kilometrin juoksumatka", Raitanen kertoo.
    Mutta mitä tavallinen tallaaja voi tehdä innostuakseen liikunnasta?

"Tärkeintä on lähteminen."

Hengitysliiton markkinoinnin ja liikunnan kehittäjä Janne Haaralan luotsaama Lisäaikaa liikunnalle -kampanja täyttää jo 20 vuotta! Juhlavuoden teema on Tärkeintä on lähteminen − vähintään kerran päivässä.

#hengitysliitto #hengitysterveys #motivaatio #tärkeintäonlähteminen @topiraitanen