Harvinaisen keuhkosairauden hoito

Tietoa harvinaisten keuhkosairauksien hoidosta, keuhkojen siirrosta ym.

Lääkehoito

Vain muutamiin harvinaiseen keuhkosairauteen on spesifiä lääkettä tai lääkkeitä esim. idiopaattinen keuhkofibroosi (IPF), kystinen fibroosi (CF) ja korkea keuhkovaltimoverenpainetauti (PAH).

Lääkehoidolla ei pystytä parantamaan sairautta, vaan lääkehoidon tavoitteena on:

• vähentää oireita ja ylläpitää keuhkojen toimintaa
  • vähentää pahenemisvaiheita eli hidastaa sairauden eteneminen
  • parantaa elämänlaatua ja jaksamista.

Harvinaisen keuhkosairauden lääkehoito on oireenmukainen ja sairauden hoidossa saatetaan käyttää:

• Sisäänhengitettävät keuhkoputkia avaavat- ja hoitavat lääkkeet, joita käytetään etenkin astman- ja keuhkoahtumataudin hoidossa.
  • Suun kautta otettava kortisoni, yleensä kuureittain, mutta voi olla myös pienenä annoksena jatkuvana.

Tärkeää on:

• lääkkeiden ottaminen säännöllisesti lääkärin ohjeiden mukaan
  • muiden sairauksien hyvä lääkehoito
  • lääkkeiden yhteisvaikutusten tarkistaminen apteekissa
  • varovaisuus luontaistuotteiden kanssa, joiden yhteisvaikutusta lääkkeiden kanssa ei tiedetä.

Rokotukset

Harvinaista keuhkosairautta sairastavan on huolehdittava kausi-influenssarokotuksen lisäksi myös pneumokokkirokotteesta. Pneumokokkirokote tulee pääasiallisesti kustantaa itse. Pyydä lääkäriltä rokotteen hankintaa varten resepti, hanki itse rokote apteekista ja varaa terveyskeskuksesta rokotusaika.

Happihoito

Joissakin harvinaisissa keuhkosairauksissa voidaan sairauden edetessä aloittaa happihoito.Happihoidon on todettu lisäävän arkiaktiivisuutta ja elämänlaatua. Happihoitoa käytetään korjaamaan elimistön hapenpuutetta ja näin ehkäistä sen aiheuttamia haitallisia vaikutuksia mm. sydämen rasitusta. Se on aina lääkärin määräämä hoitomuoto. Lue lisää happihoidosta.

Keuhkojensiirto

Lääkäri voi harkita keuhkonsiirtoa, kun sairaus on edennyt ja muut tekijät (esim. ikä, terveydentila) mahdollistavat siirron. Ennen keuhkosiirtopäätöstä tehdään laajat tutkimukset sekä arvioidaan sitoutumista siirron jälkeiseen hoitoon, joka on vaativa ja jolla saattaa olla haittavaikutuksia.

Tutkimukset aloitetaan omassa hoitavassa yksikössä. Tutkimuksia tehdään myös HUS:in Meilahden sairaalassa, johon keuhkonsiirrot on keskitetty.

Lue lisää: HUS Kyllä elinluovutukselle ja Sydän- ja keuhkonsiirron saaneet SYKE.

Seuranta
Pääosin harvinaisten, etenevien keuhkosairauksien seuranta kuuluu erikoissairaanhoitoon. Jos sairaus on lievä ja sairauden tilanne on vakaa (ei pahenemisvaiheita), seuranta on perusterveydenhuollossa.

Tällä viikolla vietetään Yksi elämän univiikkoa. Neuvokkaan perheen verkkosivuilta löytyy näppärä Unipuu, jonka avulla voi jutella lasten kanssa, miksi uni on tärkeää ja mikä auttaa nukkumaan hyvin. Lue lisää: https://bit.ly/2W4YP4c #yksielama #hyväuni. Hengitysliitto on mukana Yksi elämä -terveystalkoissa.

• Facebook : 2610203232341533

Keuhkosairauksien ja allergologian erikoislääkäri Hannu Puolijoen mukaan sisäilmaan liittyvien oireiden epämääräisyys ja moninaisuus tekee syy-seuraus-yhteyksien todentamisesta yksittäisen potilaan kohdalla haastavaa. Muoti-ilmiöön tai luulosairauteen Puolijoki ei tutkitun tiedon tai työkokemuksensa perusteella usko. Jos koko ajan altistuu, kehittyy vaikea astma. Hannu Puolijoen kohdalle on sattunut myös muutamia keuhkorakkulatulehduksia, jotka ovat erittäin ikäviä, vaikeahoitoisia ja invalidisoivia koska ne ovat usein pysyviä juttuja. Lue lisää Yle MOT:n jutusta, jossa käsitellään Parolan kasarmin sisäilmaongelmia: https://bit.ly/2XEwtOF

Hengitysliiton #tuoksutON-kampanja rohkaisee miettimään omaa suhdetta erilaisiin tuoksuihin ja niiden käyttöön. Kun tiedostaa kuinka paljon erilaisia tuoksuja käyttää päivän mittaan ja minkälainen vaikutus niillä voi olla muihin ihmisiin, on helpompi muuttaa tottumuksiaan. Hengitysliiton järjestöjohtaja kertoo kampanjasta lisää Radio Classicin podcastissa: https://bit.ly/2XdZ2lD.

Pääsiäinen tarjoaa tilaisuuden rauhoittua ja viettää aika perheen kanssa. Omaa aikaa ei kuitenkaan tule myöskään unohtaa ja pidempää viikonloppua voi viettää esimerkiksi liikunnan merkeissä. Hengitysliitto toivottaa kaikille rauhallista ja iloista pääsiäistä.