Harvinaisen keuhkosairauden hoito

Tietoa harvinaisten keuhkosairauksien hoidosta, keuhkojen siirrosta ym.

Lääkehoito

Vain muutamiin harvinaiseen keuhkosairauteen on spesifiä lääkettä tai lääkkeitä esim. idiopaattinen keuhkofibroosi (IPF), kystinen fibroosi (CF) ja korkea keuhkovaltimoverenpainetauti (PAH).

Lääkehoidolla ei pystytä parantamaan sairautta, vaan lääkehoidon tavoitteena on:

• vähentää oireita ja ylläpitää keuhkojen toimintaa
  • vähentää pahenemisvaiheita eli hidastaa sairauden eteneminen
  • parantaa elämänlaatua ja jaksamista.

Harvinaisen keuhkosairauden lääkehoito on oireenmukainen ja sairauden hoidossa saatetaan käyttää:

• Sisäänhengitettävät keuhkoputkia avaavat- ja hoitavat lääkkeet, joita käytetään etenkin astman- ja keuhkoahtumataudin hoidossa.
  • Suun kautta otettava kortisoni, yleensä kuureittain, mutta voi olla myös pienenä annoksena jatkuvana.

Tärkeää on:

• lääkkeiden ottaminen säännöllisesti lääkärin ohjeiden mukaan
  • muiden sairauksien hyvä lääkehoito
  • lääkkeiden yhteisvaikutusten tarkistaminen apteekissa
  • varovaisuus luontaistuotteiden kanssa, joiden yhteisvaikutusta lääkkeiden kanssa ei tiedetä.

Rokotukset

Harvinaista keuhkosairautta sairastavan on huolehdittava kausi-influenssarokotuksen lisäksi myös pneumokokkirokotteesta. Pneumokokkirokote tulee pääasiallisesti kustantaa itse. Pyydä lääkäriltä rokotteen hankintaa varten resepti, hanki itse rokote apteekista ja varaa terveyskeskuksesta rokotusaika.

Happihoito

Joissakin harvinaisissa keuhkosairauksissa voidaan sairauden edetessä aloittaa happihoito.Happihoidon on todettu lisäävän arkiaktiivisuutta ja elämänlaatua. Happihoitoa käytetään korjaamaan elimistön hapenpuutetta ja näin ehkäistä sen aiheuttamia haitallisia vaikutuksia mm. sydämen rasitusta. Se on aina lääkärin määräämä hoitomuoto. Lue lisää happihoidosta.

Keuhkojensiirto

Lääkäri voi harkita keuhkonsiirtoa, kun sairaus on edennyt ja muut tekijät (esim. ikä, terveydentila) mahdollistavat siirron. Ennen keuhkosiirtopäätöstä tehdään laajat tutkimukset sekä arvioidaan sitoutumista siirron jälkeiseen hoitoon, joka on vaativa ja jolla saattaa olla haittavaikutuksia.

Tutkimukset aloitetaan omassa hoitavassa yksikössä. Tutkimuksia tehdään myös HUS:in Meilahden sairaalassa, johon keuhkonsiirrot on keskitetty.

Lue lisää: HUS Kyllä elinluovutukselle ja Sydän- ja keuhkonsiirron saaneet SYKE.

Seuranta
Pääosin harvinaisten, etenevien keuhkosairauksien seuranta kuuluu erikoissairaanhoitoon. Jos sairaus on lievä ja sairauden tilanne on vakaa (ei pahenemisvaiheita), seuranta on perusterveydenhuollossa.

• Facebook : 2055522307809631

Kuntoutusverkosto KUVE on huolissaan kuntoutuksen tulevaisuudesta sote-uudistuksessa. Julkisuuteen on välittynyt viestejä siitä, että lääkinnällisen kuntoutuksen järjestämisvastuuta oltaisiin siirtämässä Kelalta maakuntiin ottamatta kaikilta osin huomioon kuntoutuskomitean mietinnössä esitettyjä asiantuntijanäkemyksiä.

• Facebook : 2055494467812415

Varhaislapsuuden kodin kosteusvaurio voi lisätä lapsen matala-asteista tulehdusta, mutta vaikutus ei näyttäisi olevan pysyvä, todetaan THL:n tutkimuksessa. Niin tai näin, kosteusvaurioille altistuminen on joka tapauksessa saatava loppumaan. Ja tähän on yksinkertainen resepti: rakennukset on korjattava kuntoon ja asukkailla on oltava mahdollisuus puhtaisiin väistötiloihin.

• Facebook : 2055380104490518

Hengitysliitto kerää varoja neuvoloille tarkoitettujen häkämittareiden hankkimiseksi. Mittareiden avulla voidaan seurata odottavien ja synnyttäneiden äitien ja vauvojen elimistön häkäpitoisuuksia. Näin kehitykselle haitalliset riskit voidaan havaita ja puuttua niihin jo ennakoon. Voit osallistua arpajaisiin verkossa: