Oireet ja diagnoosi

Harvinaiset keuhkosairauden oireet eivät eroa yleisemmistä keuhkosairauksien oireista. Tämä tuo haasteen siihen, osataanko epäillä oireiden taustalla olevan harvinainen keuhkosairaus.

Tyypillisimmät oireet harvinaisissa keuhkosairauksissa ovat:

• yskä (pitkäkestoinen)
  • hengenahdistus
  • heikentynyt rasituksensieto
  • limaisuus
  • toistuvat hengitystieinfektiot ja hidastunut toipuminen niistä
  • veriyskä
  • poikkeava väsymys.

Oireet saattavat tulla nopeasti, mutta usein oireet lisääntyvät vähitellen vuosien aikana. Esimerkiksi hiljalleen tuleva hengenahdistus rasituksessa on oire, johon ihminen sopepeutuu ja oireelle saattaa löytyä muita sopivia syitä (esim. tupakointi, ikääntyminen, ei ole harrastanut liikuntaa).

Harvinaisen sairauden diagnostisointi alkaa perusterveydenhuollossa, josta tehdään perustutkimuksia ja tarvittaessa lähete erikoissairaanhoitoon. Harvinaisen keuhkosairauden diagnostisointikaan ei kovinkaan paljoa eroa yleisempien keuhkosairauksien diagnostisoinnista. Yleensä harvinaista hengityssairautta epäiltäessä tehdään perustutkimusten, keuhkojen röntgenkuvan ja keuhkojen toimintakokeiden (spirometria ja diffuusiokapasiteetti) lisäksi:

• HRTT-tutkimus (ohutleiketietokonetomografia)
  • keuhkoputkentähystys (bronkoskopia), jossa otetaan usein keuhkohuuhtelunestenäyte (BAL)
  • keuhkokoepalan otto (keuhkoleikkauksella tai keuhkoputkitähystyksessä erityisellä kryobiopsiamenetelmällä).

Harvinaisten keuhkosairauksien eteneminen on erittäin yksilöllistä: jotkut sairaudet etenevät erittäin hitaasti, jotkut jaksoittain ja jotkut nopeasti. Sairauden etenemistä ei voi ennustaa. Pahenemisvaihe (sairauden oireet pahenevat muutamien viikkojen sisällä normaalista, saattaa esiintyä myös kuumetta) saattaa olla merkki sairauden etenemisestä. Pahenemisvaihe voi olla vaikea erottaa esim. keuhkokuumesta ja ne saattavatkin esiintyä samanaikaisesti.

Hengitysliiton mobiilijäsenpalvelu Mopsin kautta saat puhelimesi näytölle muistutuksen Hengitysliiton tulevista tapahtumista. Mopsin jäseneduista löydät myös Tuija Rantamaan MediYoga-verkkointensiivikurssin, joka sisältää kymmenen tunnin mittaista MediYoga-harjoituskertaa. Mopsista löydät niin yhdistyksen kuin liitonkin jäsenedut ja tapahtumat. Mopsin avulla voit myös soittaa Hengitysliiton palvelupuhelimiin helposti, vaikka matkan päältä. Lisäksi Mopsissa luet näppärästi liiton uutiset, päivität jäsentietosi sekä kerrot meille toiveesi, ideasi tai palautteesi. Lue lisää ja katso latausohjeet täällä: https://bit.ly/2GX8THD

• Facebook : 2509529719075552

Sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelin palvelee tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19 numerossa 044 407 7010. Vertaispuhelin tarjoaa sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen. Vertaispuhelimessa päivystävät liiton kouluttamat vapaaehtoiset.

Kiinnostaako vapaaehtoistyö? Hae päivystäjäksi sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen: https://bit.ly/2Bjkopt