Oireet ja diagnoosi

Harvinaiset keuhkosairauden oireet eivät eroa yleisemmistä keuhkosairauksien oireista. Tämä tuo haasteen siihen, osataanko epäillä oireiden taustalla olevan harvinainen keuhkosairaus.

Tyypillisimmät oireet harvinaisissa keuhkosairauksissa ovat:

• yskä (pitkäkestoinen)
  • hengenahdistus
  • heikentynyt rasituksensieto
  • limaisuus
  • toistuvat hengitystieinfektiot ja hidastunut toipuminen niistä
  • veriyskä
  • poikkeava väsymys.

Oireet saattavat tulla nopeasti, mutta usein oireet lisääntyvät vähitellen vuosien aikana. Esimerkiksi hiljalleen tuleva hengenahdistus rasituksessa on oire, johon ihminen sopepeutuu ja oireelle saattaa löytyä muita sopivia syitä (esim. tupakointi, ikääntyminen, ei ole harrastanut liikuntaa).

Harvinaisen sairauden diagnostisointi alkaa perusterveydenhuollossa, josta tehdään perustutkimuksia ja tarvittaessa lähete erikoissairaanhoitoon. Harvinaisen keuhkosairauden diagnostisointikaan ei kovinkaan paljoa eroa yleisempien keuhkosairauksien diagnostisoinnista. Yleensä harvinaista hengityssairautta epäiltäessä tehdään perustutkimusten, keuhkojen röntgenkuvan ja keuhkojen toimintakokeiden (spirometria ja diffuusiokapasiteetti) lisäksi:

• HRTT-tutkimus (ohutleiketietokonetomografia)
  • keuhkoputkentähystys (bronkoskopia), jossa otetaan usein keuhkohuuhtelunestenäyte (BAL)
  • keuhkokoepalan otto (keuhkoleikkauksella tai keuhkoputkitähystyksessä erityisellä kryobiopsiamenetelmällä).

Harvinaisten keuhkosairauksien eteneminen on erittäin yksilöllistä: jotkut sairaudet etenevät erittäin hitaasti, jotkut jaksoittain ja jotkut nopeasti. Sairauden etenemistä ei voi ennustaa. Pahenemisvaihe (sairauden oireet pahenevat muutamien viikkojen sisällä normaalista, saattaa esiintyä myös kuumetta) saattaa olla merkki sairauden etenemisestä. Pahenemisvaihe voi olla vaikea erottaa esim. keuhkokuumesta ja ne saattavatkin esiintyä samanaikaisesti.

• Facebook : 2055522307809631

Kuntoutusverkosto KUVE on huolissaan kuntoutuksen tulevaisuudesta sote-uudistuksessa. Julkisuuteen on välittynyt viestejä siitä, että lääkinnällisen kuntoutuksen järjestämisvastuuta oltaisiin siirtämässä Kelalta maakuntiin ottamatta kaikilta osin huomioon kuntoutuskomitean mietinnössä esitettyjä asiantuntijanäkemyksiä.

• Facebook : 2055494467812415

Varhaislapsuuden kodin kosteusvaurio voi lisätä lapsen matala-asteista tulehdusta, mutta vaikutus ei näyttäisi olevan pysyvä, todetaan THL:n tutkimuksessa. Niin tai näin, kosteusvaurioille altistuminen on joka tapauksessa saatava loppumaan. Ja tähän on yksinkertainen resepti: rakennukset on korjattava kuntoon ja asukkailla on oltava mahdollisuus puhtaisiin väistötiloihin.

• Facebook : 2055380104490518

Hengitysliitto kerää varoja neuvoloille tarkoitettujen häkämittareiden hankkimiseksi. Mittareiden avulla voidaan seurata odottavien ja synnyttäneiden äitien ja vauvojen elimistön häkäpitoisuuksia. Näin kehitykselle haitalliset riskit voidaan havaita ja puuttua niihin jo ennakoon. Voit osallistua arpajaisiin verkossa: