Keuhkoahtaumatauti (COPD)

Näiltä sivuilta löydät tietoa keuhkoahtaumataudin oireista ja diagnoosista sekä toimintaohjeita keuhkoahtaumataudin hoitoon ja omahoitoon.

Keuhkoahtaumatauti (COPD, Chronic Obstructive Pulmonary Disease) on yleensä tupakointiin liittyvä, hitaasti etenevä keuhkosairaus.

Jatkuva altistuminen tupakansavulle aiheuttaa kroonisen tulehduksen keuhkoputkien limakalvoille ja keuhkokudokseen. Tulehdus aiheuttaa vähitellen pysyvän keuhkoputkien ahtautumisen ja keuhkolaajentuman. Ilman virtaus keuhkoissa heikkenee, jolloin keuhkoihin jää liikaa ilmaa ja se salpautuu keuhkoihin, vaikka uloshengitys olisi voimakaskin. Tämä on pääsyynä keuhkoahtaumaa sairastavan kokemaan hengenahdistukseen.

Keuhkoahtaumataudille on ominaista pienten hengitysteiden pysyvä ahtauma, keuhkokudoksen tuhoutuminen ja hidastunut uloshengitys. Vaikka ahtauma on pääosin korjaantumaton, sairastunut voi omalla toiminnallaan vaikuttaa merkittävästi sairauden kulkuun, ennusteeseen ja omaan toimintakykyynsä.

Keuhkoahtaumatautia sairastaa arvioiden mukaan on noin 5–10 prosenttia suomalaisesta aikuisväestöstä. Luku voi olla kaksinkertainen, jos mukaan lasketaan myös keuhkoahtaumataudin ensimmäisiä oireita eli kroonista keuhkoputkentulehdusta sairastavat.

Lievä keuhkoahtaumatauti haittaa elämää vain vähän, mutta pitkään edenneenä se rajoittaa sairastuneen elämää voimakkaasti. Vaikea-asteisessa keuhkoahtaumataudissa keuhkojen toimintakyky on heikentynyt merkittävästi.

Mikä on keuhkoahtaumatauti?

Keuhkoahtauma-kysely

Helppoa hengittämistä
Rokottaudu pneumokokkia vastaan

Sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakasmaksulain uudistus tulee käymään pitkäaikaissairaiden kukkarolle ja vaikeuttamaan heidän hakeutumistaan seurantakäynneille, ellei hallitus muuta esitystään lausuntokierroksella annetun palautteen perusteella. Hyvää uudistuksessa on se, että asiakasmaksu voitaisiin jättää perimättä asiakkaan tai hänen perheensä toimeentulon vaarantuessa.

Itä-Suomen yliopistossa on kehitteillä menetelmä, jonka tavoitteena on parantaa uniapnean diagnostiikan tarkkuutta ja helpottaa sen toteuttamista. Hengitysliitto pitää tärkeänä sitä, että uusia menetelmiä kehitetään uniapnean ja hengityssairauksien toteamisen helpottamiseksi.

Kansallinen terveysohjelma, jonka teemana on sisäilma, käynnistyy loppuvuodesta 2018. Hengitysliitto tuo Kansallisen sisäilma ja terveys -ohjelmaan sisäilmasta oireilevien ja sairastavien näkökulmia, kokeiltuja ratkaisumalleja ja hyväksi havaittuja käytäntöjä. Nostamme esiin myös vertaistuen merkitystä.

Syksyn verkkovertaisryhmät käynnistyvät. Uusina ryhminä tarjoamme uniapneaa ja keuhkoahtaumatautia sairastavien ryhmät. Lisäksi verkkoryhmien vertaisohjaajille käynnistyy syksyn aikana koulutusryhmä. Tulkaa mukaan! Lue lisää: