Keuhkoahtaumatauti (COPD)

Näiltä sivuilta löydät tietoa keuhkoahtaumataudin oireista ja diagnoosista sekä toimintaohjeita keuhkoahtaumataudin hoitoon ja omahoitoon.

Keuhkoahtaumatauti (COPD, Chronic Obstructive Pulmonary Disease) on yleensä tupakointiin liittyvä, hitaasti etenevä keuhkosairaus.

Jatkuva altistuminen tupakansavulle aiheuttaa kroonisen tulehduksen keuhkoputkien limakalvoille ja keuhkokudokseen. Tulehdus aiheuttaa vähitellen pysyvän keuhkoputkien ahtautumisen ja keuhkolaajentuman. Ilman virtaus keuhkoissa heikkenee, jolloin keuhkoihin jää liikaa ilmaa ja se salpautuu keuhkoihin, vaikka uloshengitys olisi voimakaskin. Tämä on pääsyynä keuhkoahtaumaa sairastavan kokemaan hengenahdistukseen.

Keuhkoahtaumataudille on ominaista pienten hengitysteiden pysyvä ahtauma, keuhkokudoksen tuhoutuminen ja hidastunut uloshengitys. Vaikka ahtauma on pääosin korjaantumaton, sairastunut voi omalla toiminnallaan vaikuttaa merkittävästi sairauden kulkuun, ennusteeseen ja omaan toimintakykyynsä.

Keuhkoahtaumatautia sairastaa arvioiden mukaan on noin 5–10 prosenttia suomalaisesta aikuisväestöstä. Luku voi olla kaksinkertainen, jos mukaan lasketaan myös keuhkoahtaumataudin ensimmäisiä oireita eli kroonista keuhkoputkentulehdusta sairastavat.

Lievä keuhkoahtaumatauti haittaa elämää vain vähän, mutta pitkään edenneenä se rajoittaa sairastuneen elämää voimakkaasti. Vaikea-asteisessa keuhkoahtaumataudissa keuhkojen toimintakyky on heikentynyt merkittävästi.

Mikä on keuhkoahtaumatauti?

Keuhkoahtauma-kysely

Opas keuhkoahtaumatautia sairastavalle

Lahjoitusbanneri

Helppoa hengittämistä
Suojaudu pneumokokilta

Sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelin palvelee tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19 numerossa 044 407 7010. Vertaispuhelin tarjoaa sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen. Vertaispuhelimessa päivystävät liiton kouluttamat vapaaehtoiset.

Kiinnostaako vapaaehtoistyö? Hae päivystäjäksi sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen: https://bit.ly/2Bjkopt

Hengitysliitto lahjoittaa vuonna 2019 noin 70 häkämittaria 6 paikkakunnan äitiysneuvoloihin ympäri Suomea. Häkämittarien avulla kannustetaan savuttomuuteen ja tuetaan raskausaikana vanhempia nikotiinituotteiden käytön lopettamiseen. Viime viikolla lahjoituksia tehtiin muun muassa Sallan ja Kemijärven neuvoloihin. Kuvissa terveydenhoitajat Tarja Ojanen, Riitta Vartioniemi-Iso-Heiko ja Maria Lyytikäinen Kemijärveltä sekä terveydenhoitaja Miia Kivelä Sallasta. Lue lisää https://bit.ly/2WNJ7La

Tule kokeilemaan puistogolfia Jyväskylän kirkkopuistoon. Pelit ovat käynnissä tänään ja huomenna Hengitysliiton Kirkkopäivien pisteellä.

#kirkkopäivät #liikunta #puistogolf #urheilu