Keuhkoahtaumatauti (COPD)

Näiltä sivuilta löydät tietoa keuhkoahtaumataudin oireista ja diagnoosista sekä toimintaohjeita keuhkoahtaumataudin hoitoon ja omahoitoon.

Keuhkoahtaumatauti (COPD, Chronic Obstructive Pulmonary Disease) on yleensä tupakointiin liittyvä, hitaasti etenevä keuhkosairaus.

Jatkuva altistuminen tupakansavulle aiheuttaa kroonisen tulehduksen keuhkoputkien limakalvoille ja keuhkokudokseen. Tulehdus aiheuttaa vähitellen pysyvän keuhkoputkien ahtautumisen ja keuhkolaajentuman. Ilman virtaus keuhkoissa heikkenee, jolloin keuhkoihin jää liikaa ilmaa ja se salpautuu keuhkoihin, vaikka uloshengitys olisi voimakaskin. Tämä on pääsyynä keuhkoahtaumaa sairastavan kokemaan hengenahdistukseen.

Keuhkoahtaumataudille on ominaista pienten hengitysteiden pysyvä ahtauma, keuhkokudoksen tuhoutuminen ja hidastunut uloshengitys. Vaikka ahtauma on pääosin korjaantumaton, sairastunut voi omalla toiminnallaan vaikuttaa merkittävästi sairauden kulkuun, ennusteeseen ja omaan toimintakykyynsä.

Keuhkoahtaumatautia sairastaa arvioiden mukaan on noin 5–10 prosenttia suomalaisesta aikuisväestöstä. Luku voi olla kaksinkertainen, jos mukaan lasketaan myös keuhkoahtaumataudin ensimmäisiä oireita eli kroonista keuhkoputkentulehdusta sairastavat.

Lievä keuhkoahtaumatauti haittaa elämää vain vähän, mutta pitkään edenneenä se rajoittaa sairastuneen elämää voimakkaasti. Vaikea-asteisessa keuhkoahtaumataudissa keuhkojen toimintakyky on heikentynyt merkittävästi.

Mikä on keuhkoahtaumatauti?

Helppoa hengittämistä