Keuhkoahtaumataudin hoito

Keuhkoahtaumataudin vakavuuteen vaikuttavat liitännäissairaudet, pahenemisvaiheiden esiintymistiheys ja yksilölliset ominaisuudet. Toisilla tauti etenee hitaammin kuin toisilla.

Keuhkoahtaumataudin oireet heikentävät sairastuneen toiminta- ja työkykyä. Vaikka muutoksia keuhkoissa ei voida parantaa, oireita voidaan helpottaa. Kokonaisvaltainen hoito parantaa sairastuneen elämänlaatua ja eliniän odotetta merkittävästi.

Lääkehoito

Lääkehoito perustuu yksilölliseen sairauden taudinkuvaan, oireiden määrään ja pahenemisvaiheriskiin. Lääkehoitoa arvioidaan sen mukaan, onko sairastuneella suuri vai pieni pahenemisvaiheen riski vai onko hänellä keuhkoahtaumatauti ja astma.

Jokaisella keuhkoahtaumatautia sairastavalla on hyvä olla lääkityslista, josta oman lääkehoitonsa voi tarvittaessa tarkistaa. Taudinkuvan muuttuessa lääkehoito pitää arvioida uudelleen jokaisen vastaanottokäynnin yhteydessä. Samalla päivitetään lääkityslista.

Keuhkoahtaumataudissa lääkehoito perustuu hengitettäviin (inhaloitaviin) lääkkeisiin, joita ovat:

• lyhyt- ja pitkävaikutteiset avaavat lääkkeet (β2-agonistit tai antikolinergit),
  • avaavien lääkkeiden kiinteät yhdistelmät (niin sanotut kaksoisavaavat),
  • inhalaatioglukokortikoidin ja pitkä¬vaikutteisen β2-agonistin yhdistelmälääkkeet.

Inhaloitavan glukokortikoidin (~kortisonin) pitkäaikaista käyttöä ainoastaan keuhkoahtaumataudin hoidossa ei suositella.

Rokotukset

Keuhkoahtaumatautia sairastavan ja hänen läheisensä kannattaa ottaa vuosittain kausi-influenssarokote. Keuhkoahtaumatautia sairastavat saavat rokotteen ilmaiseksi omalta terveysasemaltaan. Myös maksullista pneumokokkirokotetta kannattaa harkita. Pneumokokkirokote ehkäisee bakteerista aiheutuvia keuhkokuumeita.

Happihoito

Jos keuhkoahtaumatauti on edennyt pitkälle,osa sairastuneista aloittaa happihoidon. Hoito edellyttää tupakoimattomuutta.

Happihoitoa käytetään korjaamaan elimistön hapenpuutetta ja sen tavoitteena on ehkäistä hapenpuutteen aiheuttamaa kohtuutonta sydämenrasitusta ja muita haitallisia vaikutuksia.

Inhalaatiolaitteet

Hengitettävä lääke annostellaan inhalaatiolaitteella, joita on olemassa kahdenlaisia: jauheinhalaattoreita ja ponnekaasuaerosoleja. Varmista yhdessä lääkärin ja hoitajan kanssa, että osaat oikeanlaisen lääkkeenottotekniikan. Ohjeita saa myös apteekeista. Lääkkeenottotekniikka on hyvä tarkistaa jokaisella seurantakäynnillä.

Sopivan laitteen valinnassa on oleellista varmistaa käsien ja hengityksen samanaikainen toimintakyky ja sisäänhengityksen nopeus.

Jauheinhalaattoria käytettäessä sisäänhengityksen on oltava tehokas ja hengitystä pitää pidättää 5−10 sekuntia. Laite ei vaadi annoksen laukaisun ja sisäänhengityksen samanaikaisuutta. Laite ei useinkaan sovi iäkkäille tai vaikeaa astmaa sairastaville, sillä he välttämättä eivät pysty tarpeeksi tehokkaaseen sisäänhengitykseen.

Ponnekaasuaerosolin käyttö vaatii käsien ja sisäänhengityksen samanaikaista toimintaa, koska annoksen laukaisun on tapahduttava sisäänhengityksen alussa. Sisäänhengitysnopeuden ei kuitenkaan tarvitse olla kovinkaan suuri. Lääke otetaan rauhallisesti ja syvään sisään hengittäen ja pidättäen hengitystä kymmeneen laskien. Ponnekaasuaerosolilääkkeitä käytetään usein tilajatkeen avulla, mutta uusimpia lääkkeitä voi käyttää myös ilman sitä. Nämä lääkkeet soveltuvat hyvin ikääntyneille ja vaikeaa astmaa sairastaville.

Lääkäri voi määrätä lääkkeenoton tukena käytettäväksi tilajatketta (esimerkiksi Volymatic, Babyhaler, Vortex, OptiChamber Diamond) tai lääkesumutinlaitetta (esimerkiksi Omron, Philips). Tilajatkeiden käyttö helpottaa lääkkeiden ottoa sekä vähentää suuhun ja nieluun jäävää lääkemäärää. Tilajatkeet antavat mahdollisuuden hengittää lääke rauhallisesti noin 5−10 sisäänhengityskerran aikana. Sumutinlaitteeseen tarvitaan lääkkeet erillisellä reseptillä nestemäisessä muodossa. Tilajatkeissa ja sumutinlaitteissa voidaan tarvittaessa käyttää myös maskeja ja avustajaa.

Keuhkoahtaumatautia sairastavan Käypä hoito -suositukset.

Videossa Pirkanmaan sairaanhoitopiirin lääketieteen tohtori, keuhkosairauksien erikoislääkäri Sirpa Leivo-Korpela kertoo hyvistä hoitokäytännöistä Pirkanmaalla.

• Facebook : 2407519885943203

Iho kutisee, silmiä kirvelee, limakalvot kuivuvat ja hengitysteitä ärsyttää. Ollaan tultu Suomessa vuodenaikaan, jossa ulkoilma ja siten myös sisäilma, alkavat kuivua. Kuivalla säällä asunnon sisäilman kosteuspitoisuuden säätelyn merkitys kasvaa. Asunnon kosteutta voi säädellä muun muassa laskemalla sisäilman lämpötilaa ja parantamalla asunnon ilmanvaihtoa. Lue tarkemmat ohjeet Hengitysliiton sisäilma-asiantuntija Kirsi Säkkisen blogikirjoituksesta.

Jokainen voi itse vaikuttaa siihen, millaista savua oman talon piipusta tupruaa. Polttotapahtuman kriittisin vaihe päästöjen kannalta on syttyminen ja palamisen alkuvaihe. Sytyttämällä oikein voit siis helposti vaikuttaa poltosta aiheutuvien päästöjen määrään. Näin sytytät oikein:

- Tarkista ennen tulen tekemistä, että tuhka on poistettu asianmukaisesti, ja pellit ovat auki.
    - Lado puut vaakatasoon siten, että palamisilma pääsee kiertämään pilkkeiden välistä.
    - Aseta isot puut alle, pienemmät päälle, ja ylimmäksi sytykkeet.
    - Jätä vapaata tilaa vähintään kolmasosa tulipesän korkeudesta.
    - Huolehdi, että huoneeseen tulee riittävästi korvausilmaa.

• Facebook : 2407082829320242

Vuoden viimeisessä Hengitys-lehdessä on teemana keuhkoahtaumatauti. Lue lehdestä myös kattava tietopaketti ravinnon vaikutuksesta aivojesi terveyteen, perehdy videopalvelu YouTuben alkeisiin ja katso, minkälaisia työkaluja HJK Oy:n toimitusjohtaja Aki Riihilahti tarjoaa menestykseen. Lue lisää: https://bit.ly/2GpEyDd

Ilotulitteiden aiheuttamat lyhytaikaisetkin korkeat pienhiukkaspitoisuudet voivat aiheuttaa oireiden pahenemista hengitys- ja sydänsairauksia sairastaville sekä haittaa herkille väestöryhmille. Hengitysliitto kehottaa allekirjoittamaan Rajat räiskeelle -kansalaisaloitteen, jonka tavoitteena on, että siirtymäajan jälkeen ilotulituksia saavat järjestää vain ammattilaiset. https://bit.ly/2Gk07VD