Keuhkoahtaumataudin pahenemisvaiheet ja seuranta

Pahanemisvaiheiden ehkäisy on erityisen tärkeätä, sillä vaikeutuessaan pahenemisvaihe voi vaatia sairaalahoitoa. Heikentyvän voinnin taustalla voi olla myös muita syitä.

Keuhkoahtaumataudin pahenemisvaiheessa sairauden tavanomaiset oireet pahenevat äkillisesti ja lääkityksen väliaikainen tehostaminen on tarpeen lääkärin ohjeiden mukaisesti. Keuhkoahtaumatautia sairastavan tuleekin hakeutua herkästi terveydenhuoltoon pahenemisvaihetta epäillessään.

Pahenemisvaihe käynnistyy yleensä viruksen tai bakteerin aiheuttamasta hengitystietulehduksesta. Flunssan ja nuhakuumeen tehokas ja riittävän varhainen hoito onkin ratkaisevan tärkeää. Pahenemisvaihe voi aiheutua myös sääolosuhteista (pakkanen, helle), ilmansaasteista ja lääkehoidon keskeyttämisestä.

Yleisimmät tunnusmerkit keuhkoahtaumataudin pahenemisvaiheesta ovat:

• lisääntynyt hengenahdistus,
  • ysköksiä erittyy tavallista enemmän ja niiden väri muuttuu,
  • arjen askareiden tekeminen vaikeutuu,
  • liikkuminen vaikeutuu,
  • hengitysvaikeudet herättävät öisin ja
  • lyhytvaikutteisia avaavia lääkkeitä tarvitaan tavallista enemmän.

Jos sairauteen liittyy monia liitännäis- tai pitkäaikaissairauksia, toistuvia pahenemisvaiheita, mahdollisesti paljon oireita ja arjen hankaluuksia, on sairastunut usein monen eri yksikön ja asiantuntijatahon hoidossa.

Kaikkien sairauksien, niiden hoitojen ja lääkityksen kokoaminen kirjalliseen suunnitelmaan on ensiarvoisen tärkeää. Se auttaa lääkehoidon ja oikea-aikaisen seurannan toteuttamisessa. Kirjallisen suunnitelman laatimiseen voi käyttää lääkekortti -palvelua.

Sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakasmaksulain uudistus tulee käymään pitkäaikaissairaiden kukkarolle ja vaikeuttamaan heidän hakeutumistaan seurantakäynneille, ellei hallitus muuta esitystään lausuntokierroksella annetun palautteen perusteella. Hyvää uudistuksessa on se, että asiakasmaksu voitaisiin jättää perimättä asiakkaan tai hänen perheensä toimeentulon vaarantuessa.

Itä-Suomen yliopistossa on kehitteillä menetelmä, jonka tavoitteena on parantaa uniapnean diagnostiikan tarkkuutta ja helpottaa sen toteuttamista. Hengitysliitto pitää tärkeänä sitä, että uusia menetelmiä kehitetään uniapnean ja hengityssairauksien toteamisen helpottamiseksi.

Kansallinen terveysohjelma, jonka teemana on sisäilma, käynnistyy loppuvuodesta 2018. Hengitysliitto tuo Kansallisen sisäilma ja terveys -ohjelmaan sisäilmasta oireilevien ja sairastavien näkökulmia, kokeiltuja ratkaisumalleja ja hyväksi havaittuja käytäntöjä. Nostamme esiin myös vertaistuen merkitystä.

Syksyn verkkovertaisryhmät käynnistyvät. Uusina ryhminä tarjoamme uniapneaa ja keuhkoahtaumatautia sairastavien ryhmät. Lisäksi verkkoryhmien vertaisohjaajille käynnistyy syksyn aikana koulutusryhmä. Tulkaa mukaan! Lue lisää: