Keuhkoahtaumataudin pahenemisvaiheet ja seuranta

Pahanemisvaiheiden ehkäisy on erityisen tärkeätä, sillä vaikeutuessaan pahenemisvaihe voi vaatia sairaalahoitoa. Heikentyvän voinnin taustalla voi olla myös muita syitä.

Keuhkoahtaumataudin pahenemisvaiheessa sairauden tavanomaiset oireet pahenevat äkillisesti ja lääkityksen väliaikainen tehostaminen on tarpeen lääkärin ohjeiden mukaisesti. Keuhkoahtaumatautia sairastavan tuleekin hakeutua herkästi terveydenhuoltoon pahenemisvaihetta epäillessään.

Pahenemisvaihe käynnistyy yleensä viruksen tai bakteerin aiheuttamasta hengitystietulehduksesta. Flunssan ja nuhakuumeen tehokas ja riittävän varhainen hoito onkin ratkaisevan tärkeää. Pahenemisvaihe voi aiheutua myös sääolosuhteista (pakkanen, helle), ilmansaasteista ja lääkehoidon keskeyttämisestä.

Yleisimmät tunnusmerkit keuhkoahtaumataudin pahenemisvaiheesta ovat:

• lisääntynyt hengenahdistus,
  • ysköksiä erittyy tavallista enemmän ja niiden väri muuttuu,
  • arjen askareiden tekeminen vaikeutuu,
  • liikkuminen vaikeutuu,
  • hengitysvaikeudet herättävät öisin ja
  • lyhytvaikutteisia avaavia lääkkeitä tarvitaan tavallista enemmän.

Jos sairauteen liittyy monia liitännäis- tai pitkäaikaissairauksia, toistuvia pahenemisvaiheita, mahdollisesti paljon oireita ja arjen hankaluuksia, on sairastunut usein monen eri yksikön ja asiantuntijatahon hoidossa.

Kaikkien sairauksien, niiden hoitojen ja lääkityksen kokoaminen kirjalliseen suunnitelmaan on ensiarvoisen tärkeää. Se auttaa lääkehoidon ja oikea-aikaisen seurannan toteuttamisessa. Kirjallisen suunnitelman laatimiseen voi käyttää lääkekortti -palvelua.

"Samalla kun olen jakanut tarinaani muille, olen käsitellyt omaa sairauttani", Hengitysliiton vertaistoiminnassa mukana oleva Ari kertoo uudessa podcastissa.

Vertaiset ovat oman sairauskokemuksensa asiantuntijoita. "En ole terveydenhuollon ammattilainen, mutta minä voin jakaa arjen vinkkejä muille. Ei ole varmaa, toimivatko minun vinkkini, mutta niistä saattaa aueta uusia näkökulmia", Ari sanoo.

Helena kertoo: "Hengitysliiton vertaistoiminnan avulla sain tietää, että jossakin on joku toinen ihminen, jolla on samanlainen elämäntilanne."

Kuuntele YouTubesta Arin ja Helenan keskustelu: https://bit.ly/2RSU1xJ. Voit kuunnella podcastin eli äänitiedoston millä tahansa laitteella, jossa on internetyhteys.

Kuuntele samalla aikaisemmat 3 podcastia, jotka kertovat vertaiskokemuksesta naisen näkökulmasta. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita. Lue lisää vertaistoiminnasta:

"Minä olen sitkiä ihiminen."Pitkäaikaissairaus on opettanut paitsi sitkeyttä, myös armollisuutta itseä kohtaan, Elisa kertoo Hengitysliiton podcastissa.

Hengitysliiton 3-osainen kuuntelusarja kertoo naisen elämästä sairauden kanssa:
    Miten kehon muutokset vaikuttavat naiseuteen? Muuttaako sairaus vahvemmaksi? Mikä auttaa vaikeina hetkinä, kun happi meinaa loppua?

Hengitysliiton Minä, nainen -kuuntelusarjassa eli podcastissa kolmikymppiset Elisa ja Pirkko keskustelevat 64-vuotiaan Eevan kanssa naisen elämästä pitkäaikaissairauden kanssa. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita.

Kuuntele kaikki 3 podcastia Hengitysliiton YouTube-kanavalla: https://bit.ly/2Lv1KAR
    Podcastit ovat äänitiedostoja, joita voi kuunnella millä tahansa älylaitteella.