Riski keuhkoahtaumataudin pahenemisvaiheisiin

Taipumus pahenemisvaiheisiin on yksilöllistä.

Kaikilla keuhkoahtaumatautia sairastavilla ei ole pahenemisvaiheita, mutta joillain niitä voi esiintyä toistuvasti. Mikäli keuhkojen toimintakyky on huono, pahenemisvaiheiden esiintymisen riski kasvaa.

Pienen pahenemisvaiheen riskin on sairastuneella, jolla on edeltävänä vuonna ollut korkeintaan yksi pahenemisvaihe ja keuhkojen toimintakyky on kohtalaisesti alentunut. Sitä kuvaa spirometrian sekuntikapasiteettiarvo, FEV1, joka on enemmän kuin 50 % viitearvosta.

Suuren pahenemisvaiheen riski on sairastuneella, jolla on edeltävänä vuonna ollut vähintään kaksi keuhkoahtaumataudin pahenemisvaihetta, yksikin sairaalahoitoa vaatinut pahenemisvaihe tai keuhkojen toimintakyky on merkittävän huono, FEV1 -arvo on alle 50 % viitearvosta.

Keuhkoahtaumatautia sairastavan on hakeuduttava lääkärin hoitoon herkästi, jos sairaus pahenee. Keuhkoahtaumataudin hoito ja seuranta toteutetaan pääosin omalla terveysasemalla. Erikoissairaanhoidossa hoidetaan yleensä vain vaikeaa keuhkoahtaumatautia sairastavat, nuorena sairastuneet, paljon erityisselvittelyjä vaativat henkilöt ja epäilyt työperäisestä keuhkoahtaumataudista.

Päiväkotien ja koulujen sisäilmaongelmat ratkaistaan yhdessä! Vanhempien aktiivisuudella on iso merkitys silloin, kun päiväkodissa tai koulussa havaitaan sisäilmaongelmia ja ne halutaan ratkaista. Lue Vanhempainliiton toiminnanjohtaja Ulla Siimeksen blogi-juttu Ratkaistaan yhdessä! -hankkeesta kokonaisuudessaan:

#SuomiAreena tunnelmia! Suomen Golfliitto ja nyrkkeilijä Eva Wahlström kokeilemassa puistogolfia Veikkaus-ständillä. Mukana myös Hengitysliiton oma liikunnan suunnittelija Janne Haarala!

Hyvää #SuomiAreena-viikkoa! Hengitysliitto on näkyvästi mukana koko arkiviikon kestävässä keskustelutapahtumassa.

Hengitysliitto ja Ammattiopisto Luovi järjestävät torstaina 19.7. klo 11.30–12.30 yhdessä Invalidiliiton, Tapaturma- ja sairausinvalidien liiton sekä SATAOSAA – Satakunnan mallit työllistymiseen ja osallisuuteen -maakuntakokeilun kanssa keskustelutilaisuuden ”Napakymppi! Osatyökykyiset mahtavana mahdollisuutena” osana SuomiAreenan ohjelmaa. Paikkana Porin Kaupungintalon piha, Hallituskatu 12. Keskustelun juontaa uutistoimittaja Marjukka Havumäki ja näkemyksiään jakamassa ovat mm. presidentti Tarja Halonen, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen ja Ammattiopisto Luovin johtaja Hannu Koivula. Voit seurata keskustelua myös osoitteessa https://www.katsomo.fi/#!/jakso/942806 . Linkki aktivoituu 18.7 klo 15.00.

• Facebook : 2139755382719656

Tänä vuonna emme pääse valitettavasti osallistumaan Helsinki Pride -tapahtumaan, mutta toivotamme viime vuoden tapahtumasta otetulla kuvalla kaikille hyvää suvaitsevuuden viikkoa ja kuukautta!

Harvinainen Maraton on Suomessa ensimmäinen liikunnallinen tapahtuma, joka järjestetään harvinaista keuhkosairautta sairastaville, keuhkonsiirron saaneille, heidän läheisilleen ja muille asiasta kiinnostuneille.

Vielä ehdit osallistumaan tapahtumaan ilmoittautumalla 29.6. mennessä!

Osallistuminen osoitteessa: https://bit.ly/2KdCuiU