Riski keuhkoahtaumataudin pahenemisvaiheisiin

Taipumus pahenemisvaiheisiin on yksilöllistä.

Kaikilla keuhkoahtaumatautia sairastavilla ei ole pahenemisvaiheita, mutta joillain niitä voi esiintyä toistuvasti. Mikäli keuhkojen toimintakyky on huono, pahenemisvaiheiden esiintymisen riski kasvaa.

Pienen pahenemisvaiheen riskin on sairastuneella, jolla on edeltävänä vuonna ollut korkeintaan yksi pahenemisvaihe ja keuhkojen toimintakyky on kohtalaisesti alentunut. Sitä kuvaa spirometrian sekuntikapasiteettiarvo, FEV1, joka on enemmän kuin 50 % viitearvosta.

Suuren pahenemisvaiheen riski on sairastuneella, jolla on edeltävänä vuonna ollut vähintään kaksi keuhkoahtaumataudin pahenemisvaihetta, yksikin sairaalahoitoa vaatinut pahenemisvaihe tai keuhkojen toimintakyky on merkittävän huono, FEV1 -arvo on alle 50 % viitearvosta.

Keuhkoahtaumatautia sairastavan on hakeuduttava lääkärin hoitoon herkästi, jos sairaus pahenee. Keuhkoahtaumataudin hoito ja seuranta toteutetaan pääosin omalla terveysasemalla. Erikoissairaanhoidossa hoidetaan yleensä vain vaikeaa keuhkoahtaumatautia sairastavat, nuorena sairastuneet, paljon erityisselvittelyjä vaativat henkilöt ja epäilyt työperäisestä keuhkoahtaumataudista.

Sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelin palvelee tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19 numerossa 044 407 7010. Vertaispuhelin tarjoaa sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen. Vertaispuhelimessa päivystävät liiton kouluttamat vapaaehtoiset.

Kiinnostaako vapaaehtoistyö? Hae päivystäjäksi sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen: https://bit.ly/2Bjkopt

Hengitysliitto lahjoittaa vuonna 2019 noin 70 häkämittaria 6 paikkakunnan äitiysneuvoloihin ympäri Suomea. Häkämittarien avulla kannustetaan savuttomuuteen ja tuetaan raskausaikana vanhempia nikotiinituotteiden käytön lopettamiseen. Viime viikolla lahjoituksia tehtiin muun muassa Sallan ja Kemijärven neuvoloihin. Kuvissa terveydenhoitajat Tarja Ojanen, Riitta Vartioniemi-Iso-Heiko ja Maria Lyytikäinen Kemijärveltä sekä terveydenhoitaja Miia Kivelä Sallasta. Lue lisää https://bit.ly/2WNJ7La

Tule kokeilemaan puistogolfia Jyväskylän kirkkopuistoon. Pelit ovat käynnissä tänään ja huomenna Hengitysliiton Kirkkopäivien pisteellä.

#kirkkopäivät #liikunta #puistogolf #urheilu