Keuhkoahtaumataudin omahoito

Tietoa keuhkoahtaumatautia sairastavan omahoidosta.

Limaisuus on yleinen vaiva keuhkoahtaumatautia sairastavalla. Se ärsyttää hengitysteitä, vaikeuttaa hengittämistä, lisää yskänärsytystä ja hengenahdistuksen tunnetta sekä hengitysteiden infektioriskiä. Hengästyttävä liikunta on hyvä limanpoistokeino. Liikunnan lisäksi tehokas limanpoistomenetelmä on pullopuhallus.

Keuhkoahtaumatautia sairastavan ravintosuositukset riippuvat siitä, onko hän yli- vai alipainoinen. Ylipainoisen on syytä laihduttaa, sillä normaalipainoisen on helpompi hengittää. Sopiva painonalentamistahti on korkeintaan puoli kiloa viikossa, silloin tärkeä lihasmassa ei vähene samalla.

Aliravitsemustilassa on tärkeää huolehtia ruoan riittävästä energiapitoisuudesta. Energianmäärän lisäys tulee tehdä ennemmin rasvana tai proteiinina kuin hiilihydraatteina. Apteekeista on mahdollista hankkia erilaisia lisäravinteita. Ateriarytmi on hyvä pitää säännöllisenä ja tiheänä.

Lue lisää keuhkoahtaumataudista ja sen omahoidosta Helsingin Sanomien (31.5.2018) jutusta. Jutussa on mukana Hengitysliiton kokemusasiantuntija Ari Koivunen.

Videossa keuhkosairauksien erikoislääkäri Joni Niskanen kertoo liikunnasta osana hengityssairaan omahoitoa.

Videossa geriatrian erikoislääkäri Hanna Kerminen kertoo keuhkoahtaumatautia sairastavan masennuksesta ja mielialasta.

Sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelin palvelee tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19 numerossa 044 407 7010. Vertaispuhelin tarjoaa sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen. Vertaispuhelimessa päivystävät liiton kouluttamat vapaaehtoiset.

Kiinnostaako vapaaehtoistyö? Hae päivystäjäksi sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen: https://bit.ly/2Bjkopt

Hengitysliittoon karttuneen kokemustiedon perusteella monet sisäilmasta oireilevat tai sairastavat ovat saaneet apua joustavista järjestelyistä työelämässä, mutta niiden käyttö on tapauskohtaista ja hyvin sattumanvaraista. Suunnittelija Sari Mäki pohtii blogi-kirjoituksessaan työn muokkaamisen mahdollisuutta sisäilmasta oireilevien ja sairastavien työkyvyn tukemisessa. Lue kirjoitus täällä: https://bit.ly/2V6TUz0

Sosiaaliturvaopas on päivitetty ajan tasalle. Voit tututua ja ladata sen osoitteessa www.sosiaaliturvaopas.fi. Oppaaseen on koottu laajasti tietoa pitkäaikaissairaiden ja vammaisten henkilöiden sosiaaliturvasta ja palveluista. Opas on erinomainen työväline järjestöjen ja sosiaali- ja terveydenhuollon työntekijöille, mutta siitä hyötyvät myös esimerkiksi palveluita tarvitsevat ikääntyneet ihmiset. Lue lisää: https://bit.ly/2BD1ERT