Keuhkoahtaumataudin omahoito

Tietoa keuhkoahtaumatautia sairastavan omahoidosta.

Limaisuus on yleinen vaiva keuhkoahtaumatautia sairastavalla. Se ärsyttää hengitysteitä, vaikeuttaa hengittämistä, lisää yskänärsytystä ja hengenahdistuksen tunnetta sekä hengitysteiden infektioriskiä. Hengästyttävä liikunta on hyvä limanpoistokeino. Liikunnan lisäksi tehokas limanpoistomenetelmä on pullopuhallus.

Keuhkoahtaumatautia sairastavan ravintosuositukset riippuvat siitä, onko hän yli- vai alipainoinen. Ylipainoisen on syytä laihduttaa, sillä normaalipainoisen on helpompi hengittää. Sopiva painonalentamistahti on korkeintaan puoli kiloa viikossa, silloin tärkeä lihasmassa ei vähene samalla.

Aliravitsemustilassa on tärkeää huolehtia ruoan riittävästä energiapitoisuudesta. Energianmäärän lisäys tulee tehdä ennemmin rasvana tai proteiinina kuin hiilihydraatteina. Apteekeista on mahdollista hankkia erilaisia lisäravinteita. Ateriarytmi on hyvä pitää säännöllisenä ja tiheänä.

Lue lisää keuhkoahtaumataudista ja sen omahoidosta Helsingin Sanomien (31.5.2018) jutusta. Jutussa on mukana Hengitysliiton kokemusasiantuntija Ari Koivunen.

Videossa keuhkosairauksien erikoislääkäri Joni Niskanen kertoo liikunnasta osana hengityssairaan omahoitoa.

Videossa geriatrian erikoislääkäri Hanna Kerminen kertoo keuhkoahtaumatautia sairastavan masennuksesta ja mielialasta.