Keuhkoahtaumataudin omahoito

Tietoa keuhkoahtaumatautia sairastavan omahoidosta.

Limaisuus on yleinen vaiva keuhkoahtaumatautia sairastavalla. Se ärsyttää hengitysteitä, vaikeuttaa hengittämistä, lisää yskänärsytystä ja hengenahdistuksen tunnetta sekä hengitysteiden infektioriskiä. Hengästyttävä liikunta on hyvä limanpoistokeino. Liikunnan lisäksi tehokas limanpoistomenetelmä on pullopuhallus.

Keuhkoahtaumatautia sairastavan ravintosuositukset riippuvat siitä, onko hän yli- vai alipainoinen. Ylipainoisen on syytä laihduttaa, sillä normaalipainoisen on helpompi hengittää. Sopiva painonalentamistahti on korkeintaan puoli kiloa viikossa, silloin tärkeä lihasmassa ei vähene samalla.

Aliravitsemustilassa on tärkeää huolehtia ruoan riittävästä energiapitoisuudesta. Energianmäärän lisäys tulee tehdä ennemmin rasvana tai proteiinina kuin hiilihydraatteina. Apteekeista on mahdollista hankkia erilaisia lisäravinteita. Ateriarytmi on hyvä pitää säännöllisenä ja tiheänä.

Videossa keuhkosairauksien erikoislääkäri Joni Niskanen kertoo liikunnasta osana hengityssairaan omahoitoa.

Videossa geriatrian erikoislääkäri Hanna Kerminen kertoo keuhkoahtaumatautia sairastavan masennuksesta ja mielialasta.

• Facebook : 2055522307809631

Kuntoutusverkosto KUVE on huolissaan kuntoutuksen tulevaisuudesta sote-uudistuksessa. Julkisuuteen on välittynyt viestejä siitä, että lääkinnällisen kuntoutuksen järjestämisvastuuta oltaisiin siirtämässä Kelalta maakuntiin ottamatta kaikilta osin huomioon kuntoutuskomitean mietinnössä esitettyjä asiantuntijanäkemyksiä.

• Facebook : 2055494467812415

Varhaislapsuuden kodin kosteusvaurio voi lisätä lapsen matala-asteista tulehdusta, mutta vaikutus ei näyttäisi olevan pysyvä, todetaan THL:n tutkimuksessa. Niin tai näin, kosteusvaurioille altistuminen on joka tapauksessa saatava loppumaan. Ja tähän on yksinkertainen resepti: rakennukset on korjattava kuntoon ja asukkailla on oltava mahdollisuus puhtaisiin väistötiloihin.

• Facebook : 2055380104490518

Hengitysliitto kerää varoja neuvoloille tarkoitettujen häkämittareiden hankkimiseksi. Mittareiden avulla voidaan seurata odottavien ja synnyttäneiden äitien ja vauvojen elimistön häkäpitoisuuksia. Näin kehitykselle haitalliset riskit voidaan havaita ja puuttua niihin jo ennakoon. Voit osallistua arpajaisiin verkossa: