Keuhkoahtaumataudin omahoito

Tietoa keuhkoahtaumatautia sairastavan omahoidosta.

Limaisuus on yleinen vaiva keuhkoahtaumatautia sairastavalla. Se ärsyttää hengitysteitä, vaikeuttaa hengittämistä, lisää yskänärsytystä ja hengenahdistuksen tunnetta sekä hengitysteiden infektioriskiä. Hengästyttävä liikunta on hyvä limanpoistokeino. Liikunnan lisäksi tehokas limanpoistomenetelmä on pullopuhallus.

Keuhkoahtaumatautia sairastavan ravintosuositukset riippuvat siitä, onko hän yli- vai alipainoinen. Ylipainoisen on syytä laihduttaa, sillä normaalipainoisen on helpompi hengittää. Sopiva painonalentamistahti on korkeintaan puoli kiloa viikossa, silloin tärkeä lihasmassa ei vähene samalla.

Aliravitsemustilassa on tärkeää huolehtia ruoan riittävästä energiapitoisuudesta. Energianmäärän lisäys tulee tehdä ennemmin rasvana tai proteiinina kuin hiilihydraatteina. Apteekeista on mahdollista hankkia erilaisia lisäravinteita. Ateriarytmi on hyvä pitää säännöllisenä ja tiheänä.

Lue lisää keuhkoahtaumataudista ja sen omahoidosta Helsingin Sanomien (31.5.2018) jutusta. Jutussa on mukana Hengitysliiton kokemusasiantuntija Ari Koivunen.

Videossa keuhkosairauksien erikoislääkäri Joni Niskanen kertoo liikunnasta osana hengityssairaan omahoitoa.

Videossa geriatrian erikoislääkäri Hanna Kerminen kertoo keuhkoahtaumatautia sairastavan masennuksesta ja mielialasta.

Rakennusten energiatehokkuus on tärkeä asia. Tehokkuuden korostamisen huumassa on kuitenkin hyvä muistaa, että rakennukset ja asunnot on tehty ihmisiä varten. Energiatehokkainkin rakennus on tehoton käyttötarkoitukseensa, jos sisäilman laatu heikkenee energiansäästön seurauksena.

Voisiko kodin älytekniikan avulla parantaa sekä energiatehokkuutta että sisäilmaolosuhteita?

Lue lisää sisäilma-asiantuntijamme Kirsi Säkkisen blogi-kirjoituksesta. Tutustu samalla Asu oikein -projektiin, jossa seurasimme vuoden ajan langattomien antureiden avulla neljän erilaisen kodin sisäilman olosuhteita: https://bit.ly/31GfsX0

• Facebook : 2717482201613635

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Tuoreessa hallitusohjelmassa on monta hyvää uudistusta hengityssairaille, mutta myös paljon toivomisen varaa. Katso, miltä hallitusohjelman kirjaukset sosiaali- ja terveyspalveluista, sisäilmasta sairastamisesta sekä korjausrakentamisesta vaikuttavat Hengitysliiton näkökulmasta: https://bit.ly/2Rizpyk

• Facebook : 2715519568476565

Kevään Lempeä liike -liikuntatunnit ovat nyt kaikkien jäsenmobiilipalvelu Mopsia käyttävien jäsenten ulottuvilla. Jos sinulla ei vielä ole Mopsia, voit ladata sen hengitysyhdistyksen jäsenenä Google Playsta tai AppStoresta. Löydät Mopsin sovelluskaupoista hakusanalla “hengitysliitto”.

Muun muassa joogaa ja pilatesta yhdistävät ohjatut liikuntatunnit on suunnattu erityisesti sisäilmasta oireileville ja sairastaville, mutta niitä voi hyödyntää kuka tahansa. Treenituntien ohjaajana toimii Chillaamon aurinkoinen Katariina, jolla on monipuolinen kokemus erilaisten liikuntaryhmien vetämisestä.

Lue lisää: https://bit.ly/2Rly0qR

• Facebook : 2713742295320959

Hengästyttävää menoa!

Hengitysliiton kanssa yhteistyötä tekevä yleisurheilija Topi Raitainen, 23, on eurooppalaisen yleisurheilun kärkinimiä.

3 000 metrin estejuoksussa ennätyksiä rikkonut Raitanen kertoo pitävänsä vain yhden vapaapäivän kuukaudessa. Ammattiurheilijan treenimäärä on hurja: "Palautumislenkkinä toimii 20 kilometrin juoksumatka", Raitanen kertoo.
    Mutta mitä tavallinen tallaaja voi tehdä innostuakseen liikunnasta?

"Tärkeintä on lähteminen."

Hengitysliiton markkinoinnin ja liikunnan kehittäjä Janne Haaralan luotsaama Lisäaikaa liikunnalle -kampanja täyttää jo 20 vuotta! Juhlavuoden teema on Tärkeintä on lähteminen − vähintään kerran päivässä.

#hengitysliitto #hengitysterveys #motivaatio #tärkeintäonlähteminen @topiraitanen