Keuhkoahtaumatautia sairastavan liikunta

Liikunta on keskeinen osa keuhkoahtaumataudin hoitoa.

Säännöllinen liikunta lisää elämänlaatua ja eliniän ennustetta sekä vähentää sairauden pahenemisvaiheesta johtuvaa riskiä joutua sairaalaan.

Liikunta:

• vähentää hengenahdistusta vähentämällä ilmateiden ilmansalpausta, tulehdusta ja supistumisherkkyyttä,
  • tehostaa liman irtoamista ilmateistä,
  • vähentää pahenemisvaiheita ja nopeuttaa niistä toipumista,
  • vähentää voimattomuutta,
  • lisää arjesta selviytymistä ja fyysistä suorituskykyä; kestävyyttä ja voimaa sekä uloshengityksen voimaa,
  • pidentää matkaa jonka kykenee kävelemään ja
  • kohentaa mielialaa.

Liikunta on keuhkoahtaumatautia sairastavalle turvallista. Liitännäissairaudet eivät välttämättä ole este liikunnalle. Tarkista asia lääkäriltäsi.

Sairauden pahenemisvaiheen jälkeen on lähdettävä liikkeelle mahdollisimman pian. Kestävyystyyppinen liikunta harjoittaa parhaiten jäljellä olevaa keuhkojen toimintakykyä. Lievä tai kohtalainen hengästyminen parantaa jo kuntoa. Lisätietoa: Hengityssairaan liikunta.

Jotta voimat riittävät päivän kaikki toimiin ja liikuntaan, kannattaa kiinnittää huomio omiin toimintatapoihin:

• Suunnittele päivä niin, että suoritat kevyempiä ja raskaampia tehtäviä vuorotellen itsellesi sopivassa tahdissa.
  • Pidä tehtävien aikana ja välillä taukoja ja lepää riittävästi.
  • Siirrä tehtävän tekeminen toiseen ajankohtaan, jos olet jo valmiiksi väsynyt.
  • Muista hengittää suoritusten aikana.
  • Pyydä fysioterapeutilta ohjausta taloudellisen hengitystavan oppimiseen: hengitä ulos, kun kumarrut (esimerkiksi vetäessä sukkaa jalkaan). Muista, että uloshengitys on vähintään puolet pidempi kuin sisäänhengitys.
  • Istu mieluummin kuin seisot: suihkussa, laittaessasi ruokaa, silittäessä.
  • Vedä mieluummin kuin kannat. Jaa kantamukset molemmille käsillesi.
  • Kun teet töitä käsilläsi ja nostat niitä ylös, hengenahdistus voi lisääntyä. Ota tukea tarvittaessa: istu hampaita pestessäsi, partaa ajaessasi ja hiuksia pestessäsi ja nojaa kyynärvartesi lavuaarin reunaan.
  • Hanki ja asennuta apuvälineitä, jotka helpottavat arkeasi kotona.

Sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakasmaksulain uudistus tulee käymään pitkäaikaissairaiden kukkarolle ja vaikeuttamaan heidän hakeutumistaan seurantakäynneille, ellei hallitus muuta esitystään lausuntokierroksella annetun palautteen perusteella. Hyvää uudistuksessa on se, että asiakasmaksu voitaisiin jättää perimättä asiakkaan tai hänen perheensä toimeentulon vaarantuessa.

Itä-Suomen yliopistossa on kehitteillä menetelmä, jonka tavoitteena on parantaa uniapnean diagnostiikan tarkkuutta ja helpottaa sen toteuttamista. Hengitysliitto pitää tärkeänä sitä, että uusia menetelmiä kehitetään uniapnean ja hengityssairauksien toteamisen helpottamiseksi.

Kansallinen terveysohjelma, jonka teemana on sisäilma, käynnistyy loppuvuodesta 2018. Hengitysliitto tuo Kansallisen sisäilma ja terveys -ohjelmaan sisäilmasta oireilevien ja sairastavien näkökulmia, kokeiltuja ratkaisumalleja ja hyväksi havaittuja käytäntöjä. Nostamme esiin myös vertaistuen merkitystä.

Syksyn verkkovertaisryhmät käynnistyvät. Uusina ryhminä tarjoamme uniapneaa ja keuhkoahtaumatautia sairastavien ryhmät. Lisäksi verkkoryhmien vertaisohjaajille käynnistyy syksyn aikana koulutusryhmä. Tulkaa mukaan! Lue lisää: