Keuhkoahtaumatautia sairastavan liikunta

Liikunta on keskeinen osa keuhkoahtaumataudin hoitoa.

Säännöllinen liikunta lisää elämänlaatua ja eliniän ennustetta sekä vähentää sairauden pahenemisvaiheesta johtuvaa riskiä joutua sairaalaan.

Liikunta:

• vähentää hengenahdistusta vähentämällä ilmateiden ilmansalpausta, tulehdusta ja supistumisherkkyyttä,
  • tehostaa liman irtoamista ilmateistä,
  • vähentää pahenemisvaiheita ja nopeuttaa niistä toipumista,
  • vähentää voimattomuutta,
  • lisää arjesta selviytymistä ja fyysistä suorituskykyä; kestävyyttä ja voimaa sekä uloshengityksen voimaa,
  • pidentää matkaa jonka kykenee kävelemään ja
  • kohentaa mielialaa.

Liikunta on keuhkoahtaumatautia sairastavalle turvallista. Liitännäissairaudet eivät välttämättä ole este liikunnalle. Tarkista asia lääkäriltäsi.

Sairauden pahenemisvaiheen jälkeen on lähdettävä liikkeelle mahdollisimman pian. Kestävyystyyppinen liikunta harjoittaa parhaiten jäljellä olevaa keuhkojen toimintakykyä. Lievä tai kohtalainen hengästyminen parantaa jo kuntoa. Lisätietoa: Hengityssairaan liikunta.

Jotta voimat riittävät päivän kaikki toimiin ja liikuntaan, kannattaa kiinnittää huomio omiin toimintatapoihin:

• Suunnittele päivä niin, että suoritat kevyempiä ja raskaampia tehtäviä vuorotellen itsellesi sopivassa tahdissa.
  • Pidä tehtävien aikana ja välillä taukoja ja lepää riittävästi.
  • Siirrä tehtävän tekeminen toiseen ajankohtaan, jos olet jo valmiiksi väsynyt.
  • Muista hengittää suoritusten aikana.
  • Pyydä fysioterapeutilta ohjausta taloudellisen hengitystavan oppimiseen: hengitä ulos, kun kumarrut (esimerkiksi vetäessä sukkaa jalkaan). Muista, että uloshengitys on vähintään puolet pidempi kuin sisäänhengitys.
  • Istu mieluummin kuin seisot: suihkussa, laittaessasi ruokaa, silittäessä.
  • Vedä mieluummin kuin kannat. Jaa kantamukset molemmille käsillesi.
  • Kun teet töitä käsilläsi ja nostat niitä ylös, hengenahdistus voi lisääntyä. Ota tukea tarvittaessa: istu hampaita pestessäsi, partaa ajaessasi ja hiuksia pestessäsi ja nojaa kyynärvartesi lavuaarin reunaan.
  • Hanki ja asennuta apuvälineitä, jotka helpottavat arkeasi kotona.

Hengitysliiton mobiilijäsenpalvelu Mopsin kautta saat puhelimesi näytölle muistutuksen Hengitysliiton tulevista tapahtumista. Mopsin jäseneduista löydät myös Tuija Rantamaan MediYoga-verkkointensiivikurssin, joka sisältää kymmenen tunnin mittaista MediYoga-harjoituskertaa. Mopsista löydät niin yhdistyksen kuin liitonkin jäsenedut ja tapahtumat. Mopsin avulla voit myös soittaa Hengitysliiton palvelupuhelimiin helposti, vaikka matkan päältä. Lisäksi Mopsissa luet näppärästi liiton uutiset, päivität jäsentietosi sekä kerrot meille toiveesi, ideasi tai palautteesi. Lue lisää ja katso latausohjeet täällä: https://bit.ly/2GX8THD

• Facebook : 2509529719075552

Sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelin palvelee tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19 numerossa 044 407 7010. Vertaispuhelin tarjoaa sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen. Vertaispuhelimessa päivystävät liiton kouluttamat vapaaehtoiset.

Kiinnostaako vapaaehtoistyö? Hae päivystäjäksi sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen: https://bit.ly/2Bjkopt