Keuhkoahtaumatautia sairastavan liikunta

Liikunta on keskeinen osa keuhkoahtaumataudin hoitoa.

Säännöllinen liikunta lisää elämänlaatua ja eliniän ennustetta sekä vähentää sairauden pahenemisvaiheesta johtuvaa riskiä joutua sairaalaan.

Liikunta:

• vähentää hengenahdistusta vähentämällä ilmateiden ilmansalpausta, tulehdusta ja supistumisherkkyyttä,
  • tehostaa liman irtoamista ilmateistä,
  • vähentää pahenemisvaiheita ja nopeuttaa niistä toipumista,
  • vähentää voimattomuutta,
  • lisää arjesta selviytymistä ja fyysistä suorituskykyä; kestävyyttä ja voimaa sekä uloshengityksen voimaa,
  • pidentää matkaa jonka kykenee kävelemään ja
  • kohentaa mielialaa.

Liikunta on keuhkoahtaumatautia sairastavalle turvallista. Liitännäissairaudet eivät välttämättä ole este liikunnalle. Tarkista asia lääkäriltäsi.

Sairauden pahenemisvaiheen jälkeen on lähdettävä liikkeelle mahdollisimman pian. Kestävyystyyppinen liikunta harjoittaa parhaiten jäljellä olevaa keuhkojen toimintakykyä. Lievä tai kohtalainen hengästyminen parantaa jo kuntoa. Lisätietoa: Hengityssairaan liikunta.

Jotta voimat riittävät päivän kaikki toimiin ja liikuntaan, kannattaa kiinnittää huomio omiin toimintatapoihin:

• Suunnittele päivä niin, että suoritat kevyempiä ja raskaampia tehtäviä vuorotellen itsellesi sopivassa tahdissa.
  • Pidä tehtävien aikana ja välillä taukoja ja lepää riittävästi.
  • Siirrä tehtävän tekeminen toiseen ajankohtaan, jos olet jo valmiiksi väsynyt.
  • Muista hengittää suoritusten aikana.
  • Pyydä fysioterapeutilta ohjausta taloudellisen hengitystavan oppimiseen: hengitä ulos, kun kumarrut (esimerkiksi vetäessä sukkaa jalkaan). Muista, että uloshengitys on vähintään puolet pidempi kuin sisäänhengitys.
  • Istu mieluummin kuin seisot: suihkussa, laittaessasi ruokaa, silittäessä.
  • Vedä mieluummin kuin kannat. Jaa kantamukset molemmille käsillesi.
  • Kun teet töitä käsilläsi ja nostat niitä ylös, hengenahdistus voi lisääntyä. Ota tukea tarvittaessa: istu hampaita pestessäsi, partaa ajaessasi ja hiuksia pestessäsi ja nojaa kyynärvartesi lavuaarin reunaan.
  • Hanki ja asennuta apuvälineitä, jotka helpottavat arkeasi kotona.

• Facebook : 2610203232341533

Keuhkosairauksien ja allergologian erikoislääkäri Hannu Puolijoen mukaan sisäilmaan liittyvien oireiden epämääräisyys ja moninaisuus tekee syy-seuraus-yhteyksien todentamisesta yksittäisen potilaan kohdalla haastavaa. Muoti-ilmiöön tai luulosairauteen Puolijoki ei tutkitun tiedon tai työkokemuksensa perusteella usko. Jos koko ajan altistuu, kehittyy vaikea astma. Hannu Puolijoen kohdalle on sattunut myös muutamia keuhkorakkulatulehduksia, jotka ovat erittäin ikäviä, vaikeahoitoisia ja invalidisoivia koska ne ovat usein pysyviä juttuja. Lue lisää Yle MOT:n jutusta, jossa käsitellään Parolan kasarmin sisäilmaongelmia: https://bit.ly/2XEwtOF

Hengitysliiton #tuoksutON-kampanja rohkaisee miettimään omaa suhdetta erilaisiin tuoksuihin ja niiden käyttöön. Kun tiedostaa kuinka paljon erilaisia tuoksuja käyttää päivän mittaan ja minkälainen vaikutus niillä voi olla muihin ihmisiin, on helpompi muuttaa tottumuksiaan. Hengitysliiton järjestöjohtaja kertoo kampanjasta lisää Radio Classicin podcastissa: https://bit.ly/2XdZ2lD.

Pääsiäinen tarjoaa tilaisuuden rauhoittua ja viettää aika perheen kanssa. Omaa aikaa ei kuitenkaan tule myöskään unohtaa ja pidempää viikonloppua voi viettää esimerkiksi liikunnan merkeissä. Hengitysliitto toivottaa kaikille rauhallista ja iloista pääsiäistä.

• Facebook : 2599022076792982

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.