Keuhkoahtaumatautia sairastavan tupakointi ja savuttomuus

Tupakoinnin lopettaminen kannattaa aina.

Tupakoinnin lopettaminen hidastaa merkittävästi taudin etenemistä, sillä se on toistaiseksi ainoa keino, jolla keuhkoputkien ahtautuminen hidastuu merkittävästi. Tupakoimattomuus tuo lisää elinvuosia ja parantaa elämänlaatua.

Apua ja tukea lopettamiseen voi hakea terveydenhuollosta, apteekista ja Hengitysliiton Stumppi-neuvontapuhelimesta. Vertaistukea, tietoa ja neuvoja lopettamiseen löytyy myös verkkopalvelusta stumppi.fi.

Suosituimmat vinkit tupakoinnin lopettamiseen:

• Päätä etukäteen lopettamispäivä ja kerro siitä lähiympäristöllesi.
  • Hanki tueksesi ystävä, puoliso tai henkilö, joka on itsekin lopettanut tupakoinnin. Mieti etukäteen, millaista tukea toivot ja kerro se myös hänelle.
  • Varaudu mahdollisiin vieroitusoireisiin ja hanki sopiva korvausvalmiste etukäteen.
  • Hävitä kaikki tupakointivälineet.
  • Muistuta itseäsi syistä, miksi tupakoinnin lopettaminen kannattaa.
  • Mieti etukäteen selviytymiskeinoja tilanteisiin, joissa tunnet halua tupakoida.
  • Muista kiittää ja palkita itseäsi hyvästä päätöksestä!

Sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakasmaksulain uudistus tulee käymään pitkäaikaissairaiden kukkarolle ja vaikeuttamaan heidän hakeutumistaan seurantakäynneille, ellei hallitus muuta esitystään lausuntokierroksella annetun palautteen perusteella. Hyvää uudistuksessa on se, että asiakasmaksu voitaisiin jättää perimättä asiakkaan tai hänen perheensä toimeentulon vaarantuessa.

Itä-Suomen yliopistossa on kehitteillä menetelmä, jonka tavoitteena on parantaa uniapnean diagnostiikan tarkkuutta ja helpottaa sen toteuttamista. Hengitysliitto pitää tärkeänä sitä, että uusia menetelmiä kehitetään uniapnean ja hengityssairauksien toteamisen helpottamiseksi.

Kansallinen terveysohjelma, jonka teemana on sisäilma, käynnistyy loppuvuodesta 2018. Hengitysliitto tuo Kansallisen sisäilma ja terveys -ohjelmaan sisäilmasta oireilevien ja sairastavien näkökulmia, kokeiltuja ratkaisumalleja ja hyväksi havaittuja käytäntöjä. Nostamme esiin myös vertaistuen merkitystä.

Syksyn verkkovertaisryhmät käynnistyvät. Uusina ryhminä tarjoamme uniapneaa ja keuhkoahtaumatautia sairastavien ryhmät. Lisäksi verkkoryhmien vertaisohjaajille käynnistyy syksyn aikana koulutusryhmä. Tulkaa mukaan! Lue lisää: