Oireet ja diagnoosi

Tietoa keuhkoahtaumataudin oireista ja diagnosoinnista.

Keuhkoahtaumatauti tunnistetaan usein liian myöhään, sillä sairauden alkuvaiheessa oireita ei ole tai ne ovat vähäisiä. Yskää ja limaisuutta pidetään tupakointiin liittyvänä riesana. Sairauden edetessä hengitystiet vinkuvat ja henkeä ahdistaa, ensin ylämäessä tai portaita noustessa. Lopulta pienikin ponnistelu lisää oireita. Sairastunut alkaa huomaamattaan vältellä tilanteita, joissa oireita tulee. Sairaus ehtii edetä pitkälle, koska sairastunut ei tunnista oireiden vakavuutta eikä hakeudu tutkimuksiin ajoissa. Keuhkoahtaumatauti on vaikea, jos hengenahdistusta koetaan myös levossa.

Keuhkoahtaumataudin yleisimmät oireet ja ominaisuudet ovat:

• Hengenahdistus tai suorituskyvyn aleneminen rasituksessa, esimerkiksi portaita noustessa, sairauden edetessä myös levossa.
  • Pitkäkestoinen yskä, etenkin aamuisin.
  • Limannousu, etenkin aamuisin.
  • Hengityksen vinkuna.
  • Taipumus hengitystieinfektioihin.
  • Toistuvat pahenemisvaiheet, joiden aikana oireet lisääntyvät.
  • Sairauden edettäessä veren alentunut happikyllästeisyys ja taipumus hiilidioksidin kerääntymiseen.
  • Mahdollisesti laihtuminen ja kuihtuminen.
  • Liitännäissairaudet.

Keuhkoahtaumatautiin tiedetään liittyvän muun muassa sydän- ja verisuonisairauksia, valtimoiden kovettumistautia eli ASO-tautia ja diabetestä. Esimerkiksi metabolinen oireyhtymä, osteoporoosi, masennus ja keuhkosyöpä ovat keuhkoahtaumatautia sairastavilla yleisempiä kuin muilla saman ikäisillä. Viimeaikaisten tutkimustulosten perusteella tietyt masennuslääkkeet voivat aiheuttaa lieviä hengitysoireita keuhkoahtaumatautia sairastaville. Lue aiheesta lisää Duodecimin sivuilla.

Keuhkoahtaumataudin toteaminen perustuu keuhkojen puhalluskokeeseen eli spirometriaan. Kokeen tulos kertoo, miten pahasti keuhkoputket ovat ahtautuneet. Puhalluskokeen yhteydessä on aina annettava keuhkoputkia avaavaa lääkettä. Keuhkoahtaumataudissa keuhkoputkien ahtautuminen säilyy avaavan lääkkeen jälkeenkin. Jos avaava lääke korjaa ahtauman osittain tai kokonaan, kysymys voi olla astmasta. Lue lisää: Astma.

Oireiden esiintymistä ja niiden vaikutusta keuhkoahtaumatautia sairastavan arkeen voidaan arvioida CAT-arviointitestillä (COPD Assesment Test) avulla. Testin voi tehdä ja tulostaa osoitteessa www.hengitys.fi.

Videossa keuhkosairauksien erikoislääkäri Lauri Lehtimäki kertoo toiminnallisista hengityshäiriöistä.

Tarvisetko tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen? Soita sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen 044 407 7010 tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19. Vertaispuhelin tarjoaa tukea sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 0,08 € / puhelu + 0,16 € / minuutti.

• Facebook : 2841090285919492

Jos lapsesi oireilee sisäilmasta ja kaipaat tukea sekä kuuntelevaa korvaa, soita Vanhempainlinjalle! Puhelimessa sisäilmasta oireilevien lasten vanhemmat voivat purkaa ajatuksiaan luottamuksellisesti. Vanhempainlinja palvelee keskiviikkoisin kello 16–19 numerossa 044 407 7010. Palvelu on maksutonta.

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC

Epäiletkö, että kotonasi on sisäilmaongelma? Tökkiikö kotisi ilmanvaihto? Onko sinulla mielessäsi joku muu sisäilmaan liittyvä kysymys? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Sisäilma-asiantuntijamme neuvovat sinua ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.