Oireet ja diagnoosi

Tietoa keuhkoahtaumataudin oireista ja diagnosoinnista.

Keuhkoahtaumatauti tunnistetaan usein liian myöhään, sillä sairauden alkuvaiheessa oireita ei ole tai ne ovat vähäisiä. Yskää ja limaisuutta pidetään tupakointiin liittyvänä riesana. Sairauden edetessä hengitystiet vinkuvat ja henkeä ahdistaa, ensin ylämäessä tai portaita noustessa. Lopulta pienikin ponnistelu lisää oireita. Sairastunut alkaa huomaamattaan vältellä tilanteita, joissa oireita tulee. Sairaus ehtii edetä pitkälle, koska sairastunut ei tunnista oireiden vakavuutta eikä hakeudu tutkimuksiin ajoissa. Keuhkoahtaumatauti on vaikea, jos hengenahdistusta koetaan myös levossa.

Keuhkoahtaumataudin yleisimmät oireet ja ominaisuudet ovat:

• Hengenahdistus tai suorituskyvyn aleneminen rasituksessa, esimerkiksi portaita noustessa, sairauden edetessä myös levossa.
  • Pitkäkestoinen yskä, etenkin aamuisin.
  • Limannousu, etenkin aamuisin.
  • Hengityksen vinkuna.
  • Taipumus hengitystieinfektioihin.
  • Toistuvat pahenemisvaiheet, joiden aikana oireet lisääntyvät.
  • Sairauden edettäessä veren alentunut happikyllästeisyys ja taipumus hiilidioksidin kerääntymiseen.
  • Mahdollisesti laihtuminen ja kuihtuminen.
  • Liitännäissairaudet.

Keuhkoahtaumatautiin tiedetään liittyvän muun muassa sydän- ja verisuonisairauksia, valtimoiden kovettumistautia eli ASO-tautia ja diabetestä. Esimerkiksi metabolinen oireyhtymä, osteoporoosi, masennus ja keuhkosyöpä ovat keuhkoahtaumatautia sairastavilla yleisempiä kuin muilla saman ikäisillä. Viimeaikaisten tutkimustulosten perusteella tietyt masennuslääkkeet voivat aiheuttaa lieviä hengitysoireita keuhkoahtaumatautia sairastaville. Lue aiheesta lisää Duodecimin sivuilla.

Keuhkoahtaumataudin toteaminen perustuu keuhkojen puhalluskokeeseen eli spirometriaan. Kokeen tulos kertoo, miten pahasti keuhkoputket ovat ahtautuneet. Puhalluskokeen yhteydessä on aina annettava keuhkoputkia avaavaa lääkettä. Keuhkoahtaumataudissa keuhkoputkien ahtautuminen säilyy avaavan lääkkeen jälkeenkin. Jos avaava lääke korjaa ahtauman osittain tai kokonaan, kysymys voi olla astmasta. Lue lisää: Astma.

Oireiden esiintymistä ja niiden vaikutusta keuhkoahtaumatautia sairastavan arkeen voidaan arvioida CAT-arviointitestillä (COPD Assesment Test) avulla. Testin voi tehdä ja tulostaa osoitteessa www.hengitys.fi.

Videossa keuhkosairauksien erikoislääkäri Lauri Lehtimäki kertoo toiminnallisista hengityshäiriöistä.

Hengitysliiton mobiilijäsenpalvelu Mopsin kautta saat puhelimesi näytölle muistutuksen Hengitysliiton tulevista tapahtumista. Mopsin jäseneduista löydät myös Tuija Rantamaan MediYoga-verkkointensiivikurssin, joka sisältää kymmenen tunnin mittaista MediYoga-harjoituskertaa. Mopsista löydät niin yhdistyksen kuin liitonkin jäsenedut ja tapahtumat. Mopsin avulla voit myös soittaa Hengitysliiton palvelupuhelimiin helposti, vaikka matkan päältä. Lisäksi Mopsissa luet näppärästi liiton uutiset, päivität jäsentietosi sekä kerrot meille toiveesi, ideasi tai palautteesi. Lue lisää ja katso latausohjeet täällä: https://bit.ly/2GX8THD

• Facebook : 2509529719075552

Sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelin palvelee tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19 numerossa 044 407 7010. Vertaispuhelin tarjoaa sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen. Vertaispuhelimessa päivystävät liiton kouluttamat vapaaehtoiset.

Kiinnostaako vapaaehtoistyö? Hae päivystäjäksi sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen: https://bit.ly/2Bjkopt