Keuhkoahtaumataudin taudinmuodot

Keuhkoahtaumataudilla on erilaisia taudinmuotoja eli ilmiasuja (fenotyypit).

Taudinmuotoihin vaikuttavat oireiden ja ahtauman vaikeusaste, pahenemisvaiheiden riski ja se, onko sairastuneella myös astma. Taudinkuva vaikuttaa sairauden etenemiseen ja lääkityksen valintaan.

Pitkittynyt ilmateiden tulehdus (krooninen bronkiitti)

Pitkittyneessä ilmateiden tulehduksessa on kyse jatkuvasta, pitkäaikaisesta limaisesta yskästä. Se edeltää usein keuhkoahtaumatautia, mutta kaikki eivät välttämättä sairastu keuhkoahtaumatautiin.

Ilmateiden ahtautuminen (obstruktio)

Pysyvä ahtautuminen alkaa pienistä ilmateistä ja etenee eri ihmisillä eri tahtia. Tupakoinnin lopettaminen hidastaa ahtautumista.

Keuhkolaajentuma (emfyseema)

Tupakointi voi aiheuttaa myös keuhkojen laajentumaa, jossa keuhkorakkulat ovat laajentuneet rakkuloiden seinämien, verisuonten ja pienten ilmateiden tuhoutumisen myötä. Hapen siirtyminen elimistöön ja hiilidioksidin poistuminen on häiriintynyt.

Keuhkoahtaumatauti ja astma

Erityisesti ikääntyneillä voi olla sekä keuhkoahtaumatauti että astma. Joidenkin arvioiden mukaan jopa puolella keuhkoahtaumapotilaista on myös astma.

Keuhkoahtaumataudin ja astman erottaminen toisistaan voi olla vaikeaa, koska molempien oireet ovat hyvin samankaltaiset. Keuhkoahtaumataudin alku on usein hidas ja oireet tulevat esiin pidemmällä aikavälillä vähän kerrallaan. Astmassa sairauden alku taas on useimmiten nopea.
Keuhkoputkien ahtautuminen on keuhkoahtaumataudissa astmasta poiketen usein etenevää ja pysyvää. Keuhkoahtaumataudissa oireet pahenevat vähitellen, astman luonteeseen kuuluu puolestaan oireiden vaihtelevuus. Katso lisää: Astma.

Sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakasmaksulain uudistus tulee käymään pitkäaikaissairaiden kukkarolle ja vaikeuttamaan heidän hakeutumistaan seurantakäynneille, ellei hallitus muuta esitystään lausuntokierroksella annetun palautteen perusteella. Hyvää uudistuksessa on se, että asiakasmaksu voitaisiin jättää perimättä asiakkaan tai hänen perheensä toimeentulon vaarantuessa.

Itä-Suomen yliopistossa on kehitteillä menetelmä, jonka tavoitteena on parantaa uniapnean diagnostiikan tarkkuutta ja helpottaa sen toteuttamista. Hengitysliitto pitää tärkeänä sitä, että uusia menetelmiä kehitetään uniapnean ja hengityssairauksien toteamisen helpottamiseksi.

Kansallinen terveysohjelma, jonka teemana on sisäilma, käynnistyy loppuvuodesta 2018. Hengitysliitto tuo Kansallisen sisäilma ja terveys -ohjelmaan sisäilmasta oireilevien ja sairastavien näkökulmia, kokeiltuja ratkaisumalleja ja hyväksi havaittuja käytäntöjä. Nostamme esiin myös vertaistuen merkitystä.

Syksyn verkkovertaisryhmät käynnistyvät. Uusina ryhminä tarjoamme uniapneaa ja keuhkoahtaumatautia sairastavien ryhmät. Lisäksi verkkoryhmien vertaisohjaajille käynnistyy syksyn aikana koulutusryhmä. Tulkaa mukaan! Lue lisää: