Keuhkoahtaumataudin taudinmuodot

Keuhkoahtaumataudilla on erilaisia taudinmuotoja eli ilmiasuja (fenotyypit).

Taudinmuotoihin vaikuttavat oireiden ja ahtauman vaikeusaste, pahenemisvaiheiden riski ja se, onko sairastuneella myös astma. Taudinkuva vaikuttaa sairauden etenemiseen ja lääkityksen valintaan.

Pitkittynyt ilmateiden tulehdus (krooninen bronkiitti)

Pitkittyneessä ilmateiden tulehduksessa on kyse jatkuvasta, pitkäaikaisesta limaisesta yskästä. Se edeltää usein keuhkoahtaumatautia, mutta kaikki eivät välttämättä sairastu keuhkoahtaumatautiin.

Ilmateiden ahtautuminen (obstruktio)

Pysyvä ahtautuminen alkaa pienistä ilmateistä ja etenee eri ihmisillä eri tahtia. Tupakoinnin lopettaminen hidastaa ahtautumista.

Keuhkolaajentuma (emfyseema)

Tupakointi voi aiheuttaa myös keuhkojen laajentumaa, jossa keuhkorakkulat ovat laajentuneet rakkuloiden seinämien, verisuonten ja pienten ilmateiden tuhoutumisen myötä. Hapen siirtyminen elimistöön ja hiilidioksidin poistuminen on häiriintynyt.

Keuhkoahtaumatauti ja astma

Erityisesti ikääntyneillä voi olla sekä keuhkoahtaumatauti että astma. Joidenkin arvioiden mukaan jopa puolella keuhkoahtaumapotilaista on myös astma.

Keuhkoahtaumataudin ja astman erottaminen toisistaan voi olla vaikeaa, koska molempien oireet ovat hyvin samankaltaiset. Keuhkoahtaumataudin alku on usein hidas ja oireet tulevat esiin pidemmällä aikavälillä vähän kerrallaan. Astmassa sairauden alku taas on useimmiten nopea.
Keuhkoputkien ahtautuminen on keuhkoahtaumataudissa astmasta poiketen usein etenevää ja pysyvää. Keuhkoahtaumataudissa oireet pahenevat vähitellen, astman luonteeseen kuuluu puolestaan oireiden vaihtelevuus. Katso lisää: Astma.

Sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelin palvelee tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19 numerossa 044 407 7010. Vertaispuhelin tarjoaa sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen. Vertaispuhelimessa päivystävät liiton kouluttamat vapaaehtoiset.

Kiinnostaako vapaaehtoistyö? Hae päivystäjäksi sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen: https://bit.ly/2Bjkopt

Hengitysliittoon karttuneen kokemustiedon perusteella monet sisäilmasta oireilevat tai sairastavat ovat saaneet apua joustavista järjestelyistä työelämässä, mutta niiden käyttö on tapauskohtaista ja hyvin sattumanvaraista. Suunnittelija Sari Mäki pohtii blogi-kirjoituksessaan työn muokkaamisen mahdollisuutta sisäilmasta oireilevien ja sairastavien työkyvyn tukemisessa. Lue kirjoitus täällä: https://bit.ly/2V6TUz0

Sosiaaliturvaopas on päivitetty ajan tasalle. Voit tututua ja ladata sen osoitteessa www.sosiaaliturvaopas.fi. Oppaaseen on koottu laajasti tietoa pitkäaikaissairaiden ja vammaisten henkilöiden sosiaaliturvasta ja palveluista. Opas on erinomainen työväline järjestöjen ja sosiaali- ja terveydenhuollon työntekijöille, mutta siitä hyötyvät myös esimerkiksi palveluita tarvitsevat ikääntyneet ihmiset. Lue lisää: https://bit.ly/2BD1ERT