Keuhkoahtaumataudin tavallisimmat aiheuttajat

Tupakointi ja altistuminen pölyille, käryille ja ilmansaasteille lisäävät alttiutta sairastua keuhkoahtaumaan.

Ylivoimaisesti suurin yksittäinen keuhkoahtaumataudin aiheuttaja on tupakointi. Arvioiden mukaan puolet tupakoitsijoista sairastuu keuhkoahtaumatautiin jossakin vaiheessa. Mitä enemmän ihminen polttaa ja mitä kauemmin hän on tupakoinut, sitä suurempi riski hänellä on sairastua. Tätä riskiä voidaan kuvata ns. askivuosissa. Jo 10 askivuotta aiheuttaa selviä riskejä terveydelle.

Askivuosi lasketaan kertomalla poltettujen savukkeiden määrä vuosilla ja jakamalla tulo kahdellakymmenellä. Yksi askivuosi tarkoittaa esimerkiksi 20 savuketta päivässä vuoden ajan tai kaksi askia päivässä puolessa vuodessa.

Tupakansavun lisäksi altistuminen työympäristön pölyille, käryille ja ilmansaasteille lisää jonkin verran sairastumisriskiä. Arvioiden mukaan n. 15 prosenttia keuhkoahtaumataudeista on työperäisiä. Erityisen riskialtista on, jos tupakoiva henkilö altistuu työsään pölyille, kaasuille ja huuruille. Pölyisessä työssä työskenteleville on tehtävä keuhkojen toimintakoe eli spirometriatutkimus 1–3 vuoden välein.

Nuorella iällä ilmenevän keuhkoahtaumataudin aiheuttaja voi olla harvinainen alfa1 -antitrypsiininpuutos, joka on perinnöllinen aineenvaihduntasairaus.

"Samalla kun olen jakanut tarinaani muille, olen käsitellyt omaa sairauttani", Hengitysliiton vertaistoiminnassa mukana oleva Ari kertoo uudessa podcastissa.

Vertaiset ovat oman sairauskokemuksensa asiantuntijoita. "En ole terveydenhuollon ammattilainen, mutta minä voin jakaa arjen vinkkejä muille. Ei ole varmaa, toimivatko minun vinkkini, mutta niistä saattaa aueta uusia näkökulmia", Ari sanoo.

Helena kertoo: "Hengitysliiton vertaistoiminnan avulla sain tietää, että jossakin on joku toinen ihminen, jolla on samanlainen elämäntilanne."

Kuuntele YouTubesta Arin ja Helenan keskustelu: https://bit.ly/2RSU1xJ. Voit kuunnella podcastin eli äänitiedoston millä tahansa laitteella, jossa on internetyhteys.

Kuuntele samalla aikaisemmat 3 podcastia, jotka kertovat vertaiskokemuksesta naisen näkökulmasta. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita. Lue lisää vertaistoiminnasta:

"Minä olen sitkiä ihiminen."Pitkäaikaissairaus on opettanut paitsi sitkeyttä, myös armollisuutta itseä kohtaan, Elisa kertoo Hengitysliiton podcastissa.

Hengitysliiton 3-osainen kuuntelusarja kertoo naisen elämästä sairauden kanssa:
    Miten kehon muutokset vaikuttavat naiseuteen? Muuttaako sairaus vahvemmaksi? Mikä auttaa vaikeina hetkinä, kun happi meinaa loppua?

Hengitysliiton Minä, nainen -kuuntelusarjassa eli podcastissa kolmikymppiset Elisa ja Pirkko keskustelevat 64-vuotiaan Eevan kanssa naisen elämästä pitkäaikaissairauden kanssa. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita.

Kuuntele kaikki 3 podcastia Hengitysliiton YouTube-kanavalla: https://bit.ly/2Lv1KAR
    Podcastit ovat äänitiedostoja, joita voi kuunnella millä tahansa älylaitteella.