Kuntoutus

Tietoa hengityssairaan kuntoutuksesta ja ohjeita Kela-kuntoutuksen hakemiseen.

Kuntoutuksen tavoitteena on lisätä omatoimisuutta hengityssairauden hoidossa ja oireiden hallinnassa sekä ylläpitää työ- ja toimintakykyä. Kuntoutujaa tuetaan terveiden elämäntapojen omaksumisessa. Harvinaista hengityssairautta sairastaville on valtakunnallista, Hengitysliiton järjestämää, tukitoimintaa.

Milloin ja miten voit hakea Kela-kuntoutusta

Jos sinulla on hengityssairaus ja tunnet tarvitsevasi Kansaneläkelaitoksen eli Kelan järjestämää kuntoutusta, ota asia puheeksi terveydenhuollon edustajan (lääkäri, hoitaja, sairaalan kuntoutusohjaaja) kanssa. Omalla halukkuudellasi on erittäin tärkeä merkitys kuntoutumisessa ja kuntoutukseen voi hakea läpi koko kalenterivuoden. Lääkäri ohjaa sinut hakemaan sopivaan kuntoutukseen ja huolehtii tarvittavasta lausunnosta. Kuntoutukseen hakeutumistapa ja tarvittavat asiapaperit ilmoitetaan kuntoutuskohtaisesti.

Kuntoutujat voivat olla mukana työelämässä tai poissa siitä. Lapsille ja nuorille on olemassa sopeutumisvalmennuskursseja. Kuntoutuskursseja järjestetään eri puolilla Suomea. Moneen sopeutumisvalmennukseen ja perhekuntoutukseen voi hakea myös omainen.

Kuntoutuskursseja järjestetään astmaa, keuhkoahtaumatautia, vaikeaa hengityssairautta ja harvinaisia hengityssairauksia sairastaville. Kelan järjestämä uniapneaa sairastavien kuntoutus on loppunut vuonna 2016. Kelan itsensä järjestämistä kursseista löydät tietoa myös Kelan sivuilta. Kannattaa tutustua myös kuntoutuslaitosten omilla verkkosivuilla olevaan tarjontaan.

Kuntoutushakemus Kelalle on myös mahdollista tehdä verkossa. Tarvitset hakemuksesi liitteeksi B-lääkärintodistuksen, kuntoutumissuunnitelma on hyvä olla myös mukana. Lisätietoja saat ja oman kuntoutushaastatteluajan voit varata Kelan kuntoutuksen palvelunumerosta 020 692 205.

Kuntoutushakemuksen etenemistä voit seurata Kelan sähköisessä asiointipalvelussa, johon kirjaudut mobiilivarmenteella tai verkkopankkitunnuksilla. Kun Kela päättää myöntää kuntoutuksen, päätös lähetetään tiedoksi sekä sinulle että valitsemallesi kuntoutuskeskukselle. Kuntoutuskeskus kutsuu sen perusteella sinut kurssille.

Vakuutusyhtiöiden kuntoutuskurssit

Jos sinulla on ammattitauti eli ammatista aiheutunut hengityssairaus, voit hakea vakuutusyhtiöltäsi maksusitoumusta kuntoutuskurssille. Sinulla voi olla oikeus myös saada korvausta muista kuntoutuksesta aiheutuneista kustannuksista.

Hylätyt kuntoutuspäätökset

Kuntoutuksen rahoittaja (Kela, vakuutusyhtiö) tiedottaa aina tekemästään kuntoutuspäätöksestä. Jos päätös on myönteinen, rahoittaja lähettää maksusitoumuksen kuntoutuskeskukseen. Silloin kuntoutuskeskus on suoraan yhteydessä sinuun, saat kutsun kurssille ja mahdolliset ennakkotehtävät. Aina päätökset eivät ole myönteisiä.

Jos saat hylkäävän kuntoutuspäätöksen, mieti muita vaihtoehtoja kuntoutumiseen. Etsi tietoa muiden yhteiskunnallisten rahoittajien (esim. STEA) tukemista terveyslomista ja kuntoremonttikursseista. Voit myöhemmin ottaa asian puheeksi uudelleen hoitavan lääkärisi kanssa ja miettiä yhdessä, kannattaako sinun hakea uudestaan kuntoutuskurssille.

Rakennusten energiatehokkuus on tärkeä asia. Tehokkuuden korostamisen huumassa on kuitenkin hyvä muistaa, että rakennukset ja asunnot on tehty ihmisiä varten. Energiatehokkainkin rakennus on tehoton käyttötarkoitukseensa, jos sisäilman laatu heikkenee energiansäästön seurauksena.

Voisiko kodin älytekniikan avulla parantaa sekä energiatehokkuutta että sisäilmaolosuhteita?

Lue lisää sisäilma-asiantuntijamme Kirsi Säkkisen blogi-kirjoituksesta. Tutustu samalla Asu oikein -projektiin, jossa seurasimme vuoden ajan langattomien antureiden avulla neljän erilaisen kodin sisäilman olosuhteita: https://bit.ly/31GfsX0

• Facebook : 2717482201613635

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Tuoreessa hallitusohjelmassa on monta hyvää uudistusta hengityssairaille, mutta myös paljon toivomisen varaa. Katso, miltä hallitusohjelman kirjaukset sosiaali- ja terveyspalveluista, sisäilmasta sairastamisesta sekä korjausrakentamisesta vaikuttavat Hengitysliiton näkökulmasta: https://bit.ly/2Rizpyk

• Facebook : 2715519568476565

Kevään Lempeä liike -liikuntatunnit ovat nyt kaikkien jäsenmobiilipalvelu Mopsia käyttävien jäsenten ulottuvilla. Jos sinulla ei vielä ole Mopsia, voit ladata sen hengitysyhdistyksen jäsenenä Google Playsta tai AppStoresta. Löydät Mopsin sovelluskaupoista hakusanalla “hengitysliitto”.

Muun muassa joogaa ja pilatesta yhdistävät ohjatut liikuntatunnit on suunnattu erityisesti sisäilmasta oireileville ja sairastaville, mutta niitä voi hyödyntää kuka tahansa. Treenituntien ohjaajana toimii Chillaamon aurinkoinen Katariina, jolla on monipuolinen kokemus erilaisten liikuntaryhmien vetämisestä.

Lue lisää: https://bit.ly/2Rly0qR

• Facebook : 2713742295320959

Hengästyttävää menoa!

Hengitysliiton kanssa yhteistyötä tekevä yleisurheilija Topi Raitainen, 23, on eurooppalaisen yleisurheilun kärkinimiä.

3 000 metrin estejuoksussa ennätyksiä rikkonut Raitanen kertoo pitävänsä vain yhden vapaapäivän kuukaudessa. Ammattiurheilijan treenimäärä on hurja: "Palautumislenkkinä toimii 20 kilometrin juoksumatka", Raitanen kertoo.
    Mutta mitä tavallinen tallaaja voi tehdä innostuakseen liikunnasta?

"Tärkeintä on lähteminen."

Hengitysliiton markkinoinnin ja liikunnan kehittäjä Janne Haaralan luotsaama Lisäaikaa liikunnalle -kampanja täyttää jo 20 vuotta! Juhlavuoden teema on Tärkeintä on lähteminen − vähintään kerran päivässä.

#hengitysliitto #hengitysterveys #motivaatio #tärkeintäonlähteminen @topiraitanen