Kuntoutus

Tietoa hengityssairaan kuntoutuksesta ja ohjeita Kela-kuntoutuksen hakemiseen.

Kuntoutuksen tavoitteena on lisätä omatoimisuutta hengityssairauden hoidossa ja oireiden hallinnassa sekä ylläpitää työ- ja toimintakykyä. Kuntoutujaa tuetaan terveiden elämäntapojen omaksumisessa. Harvinaista hengityssairautta sairastaville on valtakunnallista, Hengitysliiton järjestämää, tukitoimintaa.

Milloin ja miten voit hakea Kela-kuntoutusta

Jos sinulla on hengityssairaus ja tunnet tarvitsevasi Kansaneläkelaitoksen eli Kelan järjestämää kuntoutusta, ota asia puheeksi terveydenhuollon edustajan (lääkäri, hoitaja, sairaalan kuntoutusohjaaja) kanssa. Omalla halukkuudellasi on erittäin tärkeä merkitys kuntoutumisessa ja kuntoutukseen voi hakea läpi koko kalenterivuoden. Lääkäri ohjaa sinut hakemaan sopivaan kuntoutukseen ja huolehtii tarvittavasta lausunnosta. Kuntoutukseen hakeutumistapa ja tarvittavat asiapaperit ilmoitetaan kuntoutuskohtaisesti.

Kuntoutujat voivat olla mukana työelämässä tai poissa siitä. Lapsille ja nuorille on olemassa sopeutumisvalmennuskursseja. Kuntoutuskursseja järjestetään eri puolilla Suomea. Moneen sopeutumisvalmennukseen ja perhekuntoutukseen voi hakea myös omainen.

Kuntoutuskursseja järjestetään astmaa, keuhkoahtaumatautia, vaikeaa hengityssairautta ja harvinaisia hengityssairauksia sairastaville. Kelan järjestämä uniapneaa sairastavien kuntoutus on loppunut vuonna 2016. Kelan itsensä järjestämistä kursseista löydät tietoa myös Kelan sivuilta. Kannattaa tutustua myös kuntoutuslaitosten omilla verkkosivuilla olevaan tarjontaan.

Kuntoutushakemus Kelalle on myös mahdollista tehdä verkossa. Tarvitset hakemuksesi liitteeksi B-lääkärintodistuksen, kuntoutumissuunnitelma on hyvä olla myös mukana. Lisätietoja saat ja oman kuntoutushaastatteluajan voit varata Kelan kuntoutuksen palvelunumerosta 020 692 205.

Kuntoutushakemuksen etenemistä voit seurata Kelan sähköisessä asiointipalvelussa, johon kirjaudut mobiilivarmenteella tai verkkopankkitunnuksilla. Kun Kela päättää myöntää kuntoutuksen, päätös lähetetään tiedoksi sekä sinulle että valitsemallesi kuntoutuskeskukselle. Kuntoutuskeskus kutsuu sen perusteella sinut kurssille.

Vakuutusyhtiöiden kuntoutuskurssit

Jos sinulla on ammattitauti eli ammatista aiheutunut hengityssairaus, voit hakea vakuutusyhtiöltäsi maksusitoumusta kuntoutuskurssille. Sinulla voi olla oikeus myös saada korvausta muista kuntoutuksesta aiheutuneista kustannuksista.

Hylätyt kuntoutuspäätökset

Kuntoutuksen rahoittaja (Kela, vakuutusyhtiö) tiedottaa aina tekemästään kuntoutuspäätöksestä. Jos päätös on myönteinen, rahoittaja lähettää maksusitoumuksen kuntoutuskeskukseen. Silloin kuntoutuskeskus on suoraan yhteydessä sinuun, saat kutsun kurssille ja mahdolliset ennakkotehtävät. Aina päätökset eivät ole myönteisiä.

Jos saat hylkäävän kuntoutuspäätöksen, mieti muita vaihtoehtoja kuntoutumiseen. Etsi tietoa muiden yhteiskunnallisten rahoittajien (esim. STEA) tukemista terveyslomista ja kuntoremonttikursseista. Voit myöhemmin ottaa asian puheeksi uudelleen hoitavan lääkärisi kanssa ja miettiä yhdessä, kannattaako sinun hakea uudestaan kuntoutuskurssille.

• Facebook : 2055522307809631

Kuntoutusverkosto KUVE on huolissaan kuntoutuksen tulevaisuudesta sote-uudistuksessa. Julkisuuteen on välittynyt viestejä siitä, että lääkinnällisen kuntoutuksen järjestämisvastuuta oltaisiin siirtämässä Kelalta maakuntiin ottamatta kaikilta osin huomioon kuntoutuskomitean mietinnössä esitettyjä asiantuntijanäkemyksiä.

• Facebook : 2055494467812415

Varhaislapsuuden kodin kosteusvaurio voi lisätä lapsen matala-asteista tulehdusta, mutta vaikutus ei näyttäisi olevan pysyvä, todetaan THL:n tutkimuksessa. Niin tai näin, kosteusvaurioille altistuminen on joka tapauksessa saatava loppumaan. Ja tähän on yksinkertainen resepti: rakennukset on korjattava kuntoon ja asukkailla on oltava mahdollisuus puhtaisiin väistötiloihin.

• Facebook : 2055380104490518

Hengitysliitto kerää varoja neuvoloille tarkoitettujen häkämittareiden hankkimiseksi. Mittareiden avulla voidaan seurata odottavien ja synnyttäneiden äitien ja vauvojen elimistön häkäpitoisuuksia. Näin kehitykselle haitalliset riskit voidaan havaita ja puuttua niihin jo ennakoon. Voit osallistua arpajaisiin verkossa: