Kuntoutusohjaajat

Kuntoutusohjaaja tukee pitkäaikaissairaiden arjessa selviytymistä, kuntoutumista ja sosiaalista toimintakykyä.

Kuntoutusohjauksen tavoitteena on auttaa hengityssairasta ja hänen läheisiään saavuttamaan mahdollisimman hyvä elämänhallinta, hyvinvointi ja toimintakyky.

Kuntoutusohjaaja neuvoo ja tukee kuntoutumiseen liittyvissä asioissa. Hän ohjaa palveluiden käytössä, sosiaalietuisuuksien hakemisessa ja antaa tarvittaessa lausuntoja.  Hän toimii asiantuntijana apuvälineiden tarpeen arvioinnissa, hankinnassa, käytössä ja seurannassa. Kuntoutusohjaaja on tarvittaessa mukana asunnon muutostöiden suunnittelussa ja järjestämisessä. Lisäksi hän ohjaa kuntoutujaa mukaan potilasjärjestöjen toimintaan ja vertaistukipalveluihin.

Kuntoutumisohjaaja tekee tarvittaessa koti-, työpaikka-, laitos-, päiväkoti- ja koulukäyntejä kuntoutujan kokonaistilanteen arvioimiseksi. Hän ohjaa pitkäaikaissairauden hoitoon, kuntoutujan kasvatukseen, koulunkäyntiin ja ammattiin sekä työelämään liittyvissä asioissa. Hän on myös mukana kuntoutus-työryhmissä, tekee aloitteita ja esityksiä kuntoutussuunnitelmasta ja seuraa sen toteutumista.

Kuntoutusohjaaja järjestää ensitietopäiviä ja sopeutumisvalmennuskursseja. Hän kouluttaa ja tiedottaa alansa asiantuntijana sekä omassa organisaatiossaan että yhteistyöverkostoissa. Kuntoutusohjaajaan voit olla itse aktiivisesti yhteydessä, hän palvelee sekä kuntoutujia, heidän omaisiaan että hoitavaa tahoa. Yleensä kuntoutusohjaajaan saa yhteyden puhelimella, kirjeellä, sähköpostilla tai hän on tavattavissa erikoissairaanhoidon tiloissa (vuodeosasto, poliklinikka, oma toimisto).

Kuntoutusohjaus on kuntoutujalle maksutonta. Erikoissairaanhoito on päävastuussa kuntoutusohjauksen järjestämisestä.

Hengitysliiton mobiilijäsenpalvelu Mopsin kautta saat puhelimesi näytölle muistutuksen Hengitysliiton tulevista tapahtumista. Mopsin jäseneduista löydät myös Tuija Rantamaan MediYoga-verkkointensiivikurssin, joka sisältää kymmenen tunnin mittaista MediYoga-harjoituskertaa. Mopsista löydät niin yhdistyksen kuin liitonkin jäsenedut ja tapahtumat. Mopsin avulla voit myös soittaa Hengitysliiton palvelupuhelimiin helposti, vaikka matkan päältä. Lisäksi Mopsissa luet näppärästi liiton uutiset, päivität jäsentietosi sekä kerrot meille toiveesi, ideasi tai palautteesi. Lue lisää ja katso latausohjeet täällä: https://bit.ly/2GX8THD

• Facebook : 2509529719075552

Sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelin palvelee tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19 numerossa 044 407 7010. Vertaispuhelin tarjoaa sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen. Vertaispuhelimessa päivystävät liiton kouluttamat vapaaehtoiset.

Kiinnostaako vapaaehtoistyö? Hae päivystäjäksi sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen: https://bit.ly/2Bjkopt