Kokemustiedolla maailmaa parantamassa

Ari Koivunen ja Pentti Kinnunen kiertävät ahkerasti pohjoista Suomea kokemustoimijoina.

Kokemustoimijat Ari Koivunen ja Pentti Kinnunen
Kokemustoimijat Ari Koivunen (vas.) ja Pentti Kinnunen.

– Tärkeintä kokemustoimijuudessa on toivon jakaminen. Kun juuri keuhkoahtaumadiagnoosin saanut ihminen näkee, että hei, tuo mies on sairastanut 20 vuotta ja ei kun mennä porskuttaa, se antaa uskoa omaan tulevaisuuteen, kuvaa Ari Koivunen kokemustoimijuuden kovaa ydintä.

– Toivon lisäksi ihmisillä on suuri tiedon tarve. Kokemustietoa kertomalla jaamme vinkkejä ja omakohtaisia oivalluksia kuulijoiden harkintansa mukaan sovellettaviksi, jatkaa kokemustoimija Pentti Kinnunen.

Juttuhetkeä edeltävänä iltana Pentti esiintyi yleisötilaisuudessa Kemissä. Jutustelun ohessa hän esitteli CPAP-laitteensa ja antoi vinkkejä maskin käyttöön ja säätämiseen.

Jatkuvaa oppimista ja tekemisen iloa

Kokemustoimijakoulutuksessa osallistujat rakentavat ensimmäisen version kokemustarinastaan yleisölle kerrottavaksi. Käytännössä tarina ja puheeksi otettavat asiat muotoutuvat joka esiintymiskerta hiukan erilaisiksi, Ari ja Pentti tuumaavat.

–  Vuorovaikutuksessa yleisön kanssa selviää, minkälaiseksi esitys muotoutuu, sanoo Ari ja Pentti nyökyttelee. Niin se on. Käy selväksi, että molemmat nauttivat roolistaan julkisina puhujina tärkeällä asialla.

Koko homman paras puoli on se, että kokemustoimijuus on todella antoisaa tekijälleen. Se on mielekästä tekemistä, jossa koko ajan oppii itsekin uutta ja kehittyy ihmisenä. Pääsee tapaamaan mielenkiintoisia ihmisiä ja pysyy elämän virrassa mukana. Ja suolana vielä se, että omalla kokemuksellaan voi auttaa muita.

– Tähän hommaan kun heittäytyy, niin kyllä se mukanaan vie, toteavat miehet. Jokainen rakentaa itselleen sopivan tavan olla kokemustoimija.