Poista limaa – puhalla pulloon

Pulloonpuhallus on tehokas keino liman poistamiseen keuhkoputkista. Katso ohje pulloonpuhallukseen videolta.

Keuhkosairailla kuten astmaa ja keuhkoahtaumaa sekä harvinaisia keuhkosairauksia kuten bronkiektasiaa sairastavilla limaa kertyy keuhkoputkiin sairauden pahenemisvaiheissa tai sairaudesta itsestään johtuen. Lima ahtauttaa keuhkoputkia ja lisää hengenahdistusta sekä voi lisätä alttiutta hengitysteiden tulehdukselle. Keuhkosairauksia hoidetaan ensisijaisesti hengitettävillä lääkkeillä, mutta liman poistamista keuhkoputkista voi tehostaa puhaltamalla vastusta vastaan esim. pulloonpuhalluksen avulla.

Perusterve ihminen voi poistaa limaa samalla menetelmällä, kun lima ahtauttaa keuhkoputkia flunssaisena tai keuhkokuumeessa.

Katso video:

Katso myös video tehostetusta uloshengityksestä.

Välineet: 1 litran suuruinen pullo, jossa on noin 10 cm vettä. Pullon pohjaan asti upotetaan muoviletku, joka on pituudeltaan 50–70 senttimetriä ja halkaisijaltaan 7–10 millimetriä.

Välineitä voit ostaa rautakaupoista, hyvinvarustelluista apteekeista ja muovitarvikkeita myyvistä liikkeistä. Tarkista myös kyseessä olevat verkkokaupat, monilla on kotiinkuljetusmahdollisuus.