Sisäilmasta sairastuneen hoito

Sisäilmasta sairastuneita hoidetaan nykyisin Käypä hoito -suositusten mukaan.

Lue lisää Kosteus- ja homevaurioista oireilevan potilaan käypä hoito -suosituksesta.

Hengitysliiton kuntoutumiskokeilu 2017

Sisäilmasta sairastuneiden kuntoutumiskokeilu käynnistyi Jyväskylässä tammikuussa 2017. Tavoitteena on edistää sisäilmasta sairastuneiden kokonaisvaltaista hyvinvointia ja elämänhallintaa kehittämällä heidän tarpeeseensa sopivaa kuntoutumispalvelua yhdessä heidän kanssaan.

Kuntoutuja saa työvälineitä, joista on apua hänen arjessaan ja hänen itse määrittelemiensä tavoitteidensa saavuttamisessa. Kokeilun aikana perehdytään muun muassa oireilun tiedostamiseen, stressinhallintaan sekä fyysisten ja henkisten voimavarojen vahvistamiseen.

Käytössä on ratkaisukeskeisiä, toiminnallisia menetelmiä, ryhmä- ja yksilövalmennusta. Kuntoutujien yksilölliseen tukemiseen osallistuu myös Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita. Kuntoutujat arvioivat kuntoutumisprosessia ja prosessinsa etenemistä sekä saamaansa hyötyä ja vaikutuksia.

Kuntoutumiskokeilu-hankkeen hallinnosta, viestinnästä ja arvioinnista vastaa Hengitysliitto ry. Hankkeen virallinen nimi on Sisäilmasta sairastuneiden kuntoutumispalvelun yhteiskehittäminen ja sen rahoittajana toimii Savonlinnan kansanterveyssäätiö. Kuntoutumiskokeilun toteuttajana toimii FM, opettaja, LCA Life Coach Heli Väisänen, jolla on kokemusta sisäilmasta sairastuneiden hyvinvointivalmennuksesta.

Erilaisiin kuntoutuksiin osallistuminen voi parantaa sisäilmasta sairastuneiden elämänlaatua. Kuntoutus ei korvaa lääketieteellisiä tutkimuksia ja hoitoja. Hengitysliiton tavoitteena on, että sisäilmasta sairastuminen tunnustetaan kansanterveydelliseksi ongelmaksi ja kokonaisvaltaisen hoidon turvaamiseksi perustetaan sisäilmapoliklinikoita.

Työllistyminen ja taloudellinen asema

Sisäilmasairauden ymmärtäminen työvoimapalveluissa auttaa sisäilmasairastuneiden työllistymistä, totesi Minna Pimiä-Suwal opinnäytetyössään. Opinnäytetyö (2017) kuvaa työllistymisen haasteita ja mahdollisuuksia, lue uutinen aiheesta.

Hengitysliiton sosiaali- ja terveyspoliittinen asiantuntija Sari Mäki on tutkinut sisäilmasta sairastuneiden omia kokemuksia taloudellisesta asemastaan. Sari Mäen yhdessä Toni Ryynäsen kanssa kirjoittama tieteellinen artikkeli sai  Sosiaalipoliittisen yhdistyksenJanus-palkinnon 2017, lue uutinen aiheesta.

• Facebook : 2055522307809631

Kuntoutusverkosto KUVE on huolissaan kuntoutuksen tulevaisuudesta sote-uudistuksessa. Julkisuuteen on välittynyt viestejä siitä, että lääkinnällisen kuntoutuksen järjestämisvastuuta oltaisiin siirtämässä Kelalta maakuntiin ottamatta kaikilta osin huomioon kuntoutuskomitean mietinnössä esitettyjä asiantuntijanäkemyksiä.

• Facebook : 2055494467812415

Varhaislapsuuden kodin kosteusvaurio voi lisätä lapsen matala-asteista tulehdusta, mutta vaikutus ei näyttäisi olevan pysyvä, todetaan THL:n tutkimuksessa. Niin tai näin, kosteusvaurioille altistuminen on joka tapauksessa saatava loppumaan. Ja tähän on yksinkertainen resepti: rakennukset on korjattava kuntoon ja asukkailla on oltava mahdollisuus puhtaisiin väistötiloihin.

• Facebook : 2055380104490518

Hengitysliitto kerää varoja neuvoloille tarkoitettujen häkämittareiden hankkimiseksi. Mittareiden avulla voidaan seurata odottavien ja synnyttäneiden äitien ja vauvojen elimistön häkäpitoisuuksia. Näin kehitykselle haitalliset riskit voidaan havaita ja puuttua niihin jo ennakoon. Voit osallistua arpajaisiin verkossa: