Vinkkejä

Tietolähteitä sisäilmasta ja homeesta sairastuneiden vertaistukeen ja ohjeita sisäilmaongelmien ratkaisuun.

Tutustu Hengitysliiton julkaisemiin oppaisiin

Homeesta sairastuneiden vertais- ja tukiverkostohankkeen selvitys: Sisäilmasta sairastuneiden selviytymisen ja syrjäytymisen kokemuksia

Vertaisohjaajan oppaat

Vertaisohjaajan opas sisäilmasta oireileville ja sairastuneille

Opas sisäilmasta sairastuneiden puhelinvertaistukeen

Katso video

Erikoislääkäri Ville Valtonen kertoo homesairauksista ja monikemikaaliyliherkkyydestä

Sisäilmasta oireilevat tai sairastuneet lapset

Vanvaryn ohjeet koulujen sisäilmaongelmien ratkaisuun

Vertaisten videoita

Sisäilmasta sairastuneiden Santran ja Pihlan tarina I

Sisäilmasta sairastuneiden Santran ja Pihlan tarina II

Sisäilmasta sairastuneen Heikki Huotarin tarina

Kirjallisuutta

Eduskunnan tarkastusvaliokunnan julkaisu 1/2012: Rakennusten kosteus- ja homeongelmat,, s. 91 Työturvallisuuslaki, 23.8.2002/738 Työterveyshuoltolaki, 21.12.2001/1383

Hannuksela M ja Haahtela T: Tuoksuherkkyys on todellista. Duodecim 2011; 127:706-11.

Korppi M, Laitinen S, Taskinen T, Reiman M, Nevalainen A, Husman T. Mould-specific immunoglobulin G antibodies in a child population. Ped Allergy Immunol 2003; 14:371-377.

Meklin T, Putus T, Hyvärinen A, Haverinen-Shaughnessy U, Lignell U, Nevalainen A. Koulurakennusten kosteus- ja homevauriot - opas ongelmien selvittämiseen. Kansanterveyslaitoksen julkaisuja C2/2008. Pdf-versio: www.julkari.fi.

Putus T: Home ja terveys, kosteusvauriohomeiden ja hiivojen terveyshaitat, Suomen ympäristö- ja terveysalan kustannus oy, 2010.

Sinokki M: Työpaikan sisäilmasto – oireilun syy vai työyhteisöongelmien syntipukki?, Duodecim 2014;130:106-7

Sari Mäki ja Toni Ryynänen: Köyhät, pakotetut, kyvyttömät ja toivottomat – sisäilmasta sairastuneiden kokemuksia taloudellisesta asemasta. Janus vol. 24 (3) 2016, 211–229.

• Facebook : 2055522307809631

Kuntoutusverkosto KUVE on huolissaan kuntoutuksen tulevaisuudesta sote-uudistuksessa. Julkisuuteen on välittynyt viestejä siitä, että lääkinnällisen kuntoutuksen järjestämisvastuuta oltaisiin siirtämässä Kelalta maakuntiin ottamatta kaikilta osin huomioon kuntoutuskomitean mietinnössä esitettyjä asiantuntijanäkemyksiä.

• Facebook : 2055494467812415

Varhaislapsuuden kodin kosteusvaurio voi lisätä lapsen matala-asteista tulehdusta, mutta vaikutus ei näyttäisi olevan pysyvä, todetaan THL:n tutkimuksessa. Niin tai näin, kosteusvaurioille altistuminen on joka tapauksessa saatava loppumaan. Ja tähän on yksinkertainen resepti: rakennukset on korjattava kuntoon ja asukkailla on oltava mahdollisuus puhtaisiin väistötiloihin.

• Facebook : 2055380104490518

Hengitysliitto kerää varoja neuvoloille tarkoitettujen häkämittareiden hankkimiseksi. Mittareiden avulla voidaan seurata odottavien ja synnyttäneiden äitien ja vauvojen elimistön häkäpitoisuuksia. Näin kehitykselle haitalliset riskit voidaan havaita ja puuttua niihin jo ennakoon. Voit osallistua arpajaisiin verkossa: