Näin selvität sisäilmaongelmia

Sisäilman tulee olla raikasta ja huomaamatonta.

Viemärin, kemikaalien, homeen tai maakellarin haju tavanomaisessa toimistoympäristössä ei ole asiaan kuuluva. Hajun syy tulee selvittää ja poistaa.

Monet sisäilman ongelmia aiheuttavat tekijät ovat kuitenkin aistein havaitsemattomia. Laajakaan homeongelma ei välttämättä näy tai haise. Tällöin oireilu voi herättää epäilyksen sisäilmaongelmasta, erityisesti silloin, jos oireilu liittyy tiettyyn rakennukseen ja helpottuu muualla.

Ihmisten kokemat oireet voivat vaihdella huomattavasti. Osa ei saa minkäänlaisia samoissa tiloissa oireita, kun taas herkimmät oireilevat ja voivat jopa sairastua.

Hyödyllisiä kysymyksiä sisäilmaongelmaa selviteltäessä ovat:

• oire- ja altistumistiedot: oireiden vaikeusaste ja haittaavuus, hengitystie- ja yleisoireet, toistuvat infektiot ja niiden paranemisnopeus, lääkevaste
  • aikaisemmin todetut infektiot ja atopiatausta
  • tupakointi
  • altisteet työssä, päiväkodissa, koulussa, kotona ja harrastuksissa
  • oireiden alkamisajankohta, ajallinen yhteys kosteusvaurioon ja epäiltyyn rakennukseen
  • oireiden muutokset lomien ja matkojen aikana
  • oireet muissa rakennuksissa, joissa kosteusvaurioita
  • muiden oireet samassa ympäristössä.

Oireselvittelyn jälkeen tulee rakennuksessa tehdä rakennustekninen tutkimus ja ottaa tarvittavat näytteet.

Kiinteistöön kannattaa luoda sisäilma-asioiden käsittelyohjeet ja perustaa sisäilmaryhmä koordinoimaan selvitystyötä ja helpottamaan tiedonkulkua ja siten myös nopeuttamaan päätöksentekoa.

Avoin ja ajantasainen kiinteistön omistajan ja käyttäjien välillä lisää kaikkien osapuolten välistä luottamusta.

Lue lisää: Sisäilma-asiat ja sisäilmaongelmat

• Facebook : 2055522307809631

Kuntoutusverkosto KUVE on huolissaan kuntoutuksen tulevaisuudesta sote-uudistuksessa. Julkisuuteen on välittynyt viestejä siitä, että lääkinnällisen kuntoutuksen järjestämisvastuuta oltaisiin siirtämässä Kelalta maakuntiin ottamatta kaikilta osin huomioon kuntoutuskomitean mietinnössä esitettyjä asiantuntijanäkemyksiä.

• Facebook : 2055494467812415

Varhaislapsuuden kodin kosteusvaurio voi lisätä lapsen matala-asteista tulehdusta, mutta vaikutus ei näyttäisi olevan pysyvä, todetaan THL:n tutkimuksessa. Niin tai näin, kosteusvaurioille altistuminen on joka tapauksessa saatava loppumaan. Ja tähän on yksinkertainen resepti: rakennukset on korjattava kuntoon ja asukkailla on oltava mahdollisuus puhtaisiin väistötiloihin.

• Facebook : 2055380104490518

Hengitysliitto kerää varoja neuvoloille tarkoitettujen häkämittareiden hankkimiseksi. Mittareiden avulla voidaan seurata odottavien ja synnyttäneiden äitien ja vauvojen elimistön häkäpitoisuuksia. Näin kehitykselle haitalliset riskit voidaan havaita ja puuttua niihin jo ennakoon. Voit osallistua arpajaisiin verkossa: